Gå til innhold

Astma og fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har astma, og som evt har født før? Hvordan blir fødselen med tanke på anfall osv? Erfaringer? Tenker på hvor fort jeg av og til må ty til medisinen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Hei

Jeg har astma. Har hatt to lette fødsler og ikke hatt noe problem pga astmaen, ingen anfall på meg. Jeg har en ganske sterk astma men ikke hatt noe problem. De ville ikke gi meg epidural, det var det eneste, men jeg hadde ikke noe behov for det heller. Jeg og legen var også veldig spent på hvordan fødselen ville gå pga astmaen. En solskinns historie, men hver fødsel er jo veldig forskjellige.

Skrevet

høres jo bra ut. tenkte jeg skulle høre litt med jordmor neste gang jeg skal til henne.

andre?

Skrevet

Hei. Jeg har også astma og har født 2 ganger tidligere. Begge fødslene tok over 23 timer. Jeg husker vel egentlig bare at sist gang ville jeg ikke ligge ned for da ble det tyngre og puste........Jeg vil tro at det viktigste er at du er godt / riktig medisinert i forkant har mye og si........... Brikanyl er jo en medisin mot astma men også en medisin de gir mot premature rier, for å stoppe premature rier. Kanskje lurt og øke de faste dosene et par uker før fødsel for og være best mulig rustet om du er mye plaget. Hør med legen din hva han/hun anbefaler.

Lykke til :-)

Skrevet

Fødte med astma og det gikk helt greit. Hadde epidural grunnet setefødsel og følte at det ga meg litt kontroll over pusten også. Skjønte ikke helt du over her om du ikke fikk epidural pga astma??? Hadde snakket med jordmor tidligere ang at jeg kunne kreve epidural for da får man ikke disse stormriene som tar pusten fra en. Jeg var utrolig redd for å ikke kunne puste men gikk altså helt bra. Var veldig lite plaget med astma under svangerskapet.

Skrevet

Jeg hadde også epidural under begge fødslene. Dette begynner og bli noen år siden , og jeg hådde da den "gamle" typen epidural. Da ble man mer eller mindre lam i bena , de har derfor gått over til en lettere epidural som de fleste ikke blir lam av , men som ofte ikke er like effektiv mot smertene som tidligere.......... Mine forrige svangerskap/fødsler gikk helt greit iforhold til astmaen, men merker nå i mitt 3 svangerskap at astmaen er verre....... Men , men får bare ta det som det kommer :-)

Skrevet

Jeg er også astmatiker, men sleit ikke med pusten i det hele tatt..

Vet ikke hvordan det hadde vært dersom jeg hadde hatt en dårlig periode og vært tett fra før av, men sånn som det var sist, føler jeg astmaen og kontrollen jeg dermed har over pusten var en "fordel" og en god erfaring å ha med seg..

Jeg føler vel litt på at jeg som astmatiker har løst mange situasjoner nettopp ved å puste meg gjennom, og det er jo dette som er "cluet" under fødselen.. -så.. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...