Gå til innhold

De nye rutinene på St.Olavs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk bare ligge i 3 dager da jeg fødte for første gang, enda jeg hadde en ganske tøff fødsel. Dette førte til at jeg ble veldig usikker og redd da jeg kom hjem! Jeg spurte og MASTE om hjelp til amming hos pleierne, men de bare hjalp meg med å putte vorta i munnen på tuppa, de viste meg aldri stillinger, andre måter å gjøre det på. Den dagen jeg måtte dra hjem sa jeg at jeg følte med veldig usikker på ammingen og at jeg trengte mer hjelp! De ba meg kontakte fastlegen og bli sendt til ammepoliklinikken!

Den første uken hjem var ett mareritt, jeg pumpet, ammet, pumpet og ammet dagen lang, og tuppa la bare på seg 50 gram på 2 uker, etter det ga jeg rett og slett opp og begynte med mme. Og jeg kan faktisk ta handa på hjertet og si at jeg skylder på St.Olavs for at jeg ikke ammet pia mi, det var altfor lite hjelp å få av dem, og alle rundt meg sier at jeg ble sendt hjem altfor tidlig med tanke på den tunge fødselen jeg hadde, som førte til at jeg ble såpass usikker og redd i 3 uker etterpå.

Nå er jeg gravid igjen, skremt med tanke på hvordan den første fødselen gikk, og denne gangen får jeg bare ligge i 2 dager!!!! Hvordan i svarte skal jeg få til ammingen denne gangen da? Er jo like usikker når jeg tenker på å amme, kanskje enda verre!

Nei vurderer å bare begynne med mme denne gangen også, gidder ikke det stresset igjen! Fikk nesten fødselsdepresjon første gangen, det som reddet meg var å slutte å amme. Har rett og slett fått ammeskrekk til de grader, og vet ikke hva jeg skal gjøre

Men tilbake til det med St.Olavs, de har rett og slett blitt noen egoistiske drittunger, hvorfor skal ting være lettere 2.gang?? Når ting var så fælt 1.gang??? De eier ikke medlidenhet lederne der

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter* få høre om det er flere som hadde det slikt etter opphold på barselavd hvor man bare fikk ligge 3 dager

Skrevet

Huff, jeg føler skikkelig med deg! Føler at systemet har "frarøvet" deg ei god barseltid. Jeg fødte også på StOlav i høst, 1gangs. Syntes også at det var ALTFOR tidlig å bli sendt hjem, og det ga vi ettertrykkelig uttrykk for. Skulle fylle ut evalueringsskjema, og der skrev vi akkurat hvordan vi følte det. Ellers fikk vi grei hjelp. Ble vist forskjellige ammestillinger(heldigvis!!). Følte allikevel at de hadde for få ressurser til at jeg fikk så mye hjelp som jeg virkelig ønsket. Sleit endel med amminga jeg også, og tror nok det kun er pga et MEGET sugevillig barn at jeg fullammer enda.

Etter det jeg hører er ammepol på StOlav veldig bra, så råder deg å bruke den.

Ellers vil jeg råde deg til å fortelle dette til faslegen/jordmora du går til kontroll på. Skriv ned din opplevelse og følelser/resultater av den i et brev til føden som følger med papirene dine til fødsel, da kan jordmødrene og pleierne være obs på dine behov. det er jo så absolutt interresert i at vi nye mødre skal få til ammingen.

Og til barseltiden er som sagt ammepol godt å ha, men der må man etter hva jeg ha forstått bestille time. Ammehjelperne kan man ringe "når som helst", og de er kjempedyktige.

Lykke til!!

Skrevet

Huff, FRYKTELIG dårlig skrevet ser jeg nå... Ja ja:)

Skrevet

fødte der, men bestemte at vi skulle ligge på barselhotellet etterpå og det fikk vi;)

kjenner meg litt igjen i det du sier da... de hjalp liksom bare med å putte puppen inn i munnen, og stilte en del spørsmål i "å, så ung du er" - kategorien, men så ville jeg ikke ha dem så mye der heller. jeg og sambo koste oss sånn sammen med den nye lille gutten vår, at jeg syntes det var greit at de ikke var der...

men fikk jo ikke så mye info om hvordan jeg skulle løse ammeproblemene hjemme, enn så mye de snakket om hvor viktig amminga var mens jeg var der... plagdes sånn når vi kom hjem, ville jo så gjerne få det til... jeg og baby gråt mens sambo holdt puppen og prøvde å få babyen til å ta den.. tilslutt fant vi ut at vi bare måtte ringe til ammepoliklinikken... der fikk vi time samme dag som jeg ringte og jeg tror jeg kan takke hun sykepleieren som var der for at jeg fikk til å amme den stunden jeg klarte (3 mnd.! hun var veldig hyggelig og anbefalte at jeg kjøpte ammepute osv, og stresset ikke når vi var der men tok seg god tid til å snakke med oss! det var veldig fint:)

jeg lå der i 4 døgn, enda jeg ville dra hjem før... var så lettet da vi fikk dra hjem! de var jo hyggelige og sånn, men følte ikke at vi fikk den hjelpen vi trengte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...