Gå til innhold

Parkett eller laminatt? / Tapetsering eller maling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt et nytt hus som blir ferdig til å legge gølv og maling/tapetsering. Hva ville dere valgt? Jeg går selv for laminat siden alt vises på parketten men...er ikke så sikkert. Vi vet ikke heller om vi skal tapetsere eller male. Har dere kanskje noen tips til meg

? På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parkett!!!! Vi har begge deler her vi bor nå, og skal velge vekk laminat dit vi flytter. Parkett er mye varmere og mykere og gå på. Det kan slipes ned etter noen år. Laminat er hardt og kaldt. Det blir riktignok lite skader på den, men når noe går i gulvet blir det ikke hall som i parkett. Enten knuser laminaten masse...ellers blir det ingen ting. Tapet/mailig er en smakssak. Hva med å blande? Eb vegg med tapet?

Skrevet

Takk for svar Aprilbaby-)

Men hva Eb vegg med tapet er?

Skrevet

Vi la skipsgulv i stue/kjk og hall og er kjempefornøyde. Laminat på soverom. 2 av rommene er i kjeller, så de har varmekabler og det er ok, men de andre er på loftet, og det er iskaldt på gulvet.

Vi har malt soverommene og loft-/kjellerstue er hvitmalt panel, og tapet i stue/kjk (stripete som "alle" har nå... blir vel snart lei :-))

Skrevet

Uten tvil parkett!

Hadde laminat der vi bodde før, utrolig kaldt å gå på (kan ikke gå barbeint 10 mnd i året jo), og hardt. Dessuten blir det merker og hakk i laminaten også, ikke så lett nei, men når det først gjør det synes det kjempegodt...

Parketten er lunere, mykere, og penere. Har det i hele huset nå. Noen riper og hakk blir det selvfølgelig, men synes ikke den blir stygg. Når ungene blir større kan vi slipe den ned. Jeg er veldig fornøyd.

Vi har tapet i stua, og malt veggene i ganger og soverom. Har også malt panel noen steder. Synes det er greit å variere litt jeg, har farger fra samme "skala" som passer sammen, men får litt forskjellig struktur og uttrykk.

Skrevet

Parkett er jo varmere og kanskje finere, men blir utrolig stygt etter en stund med hakk og merker.. Vi har parkett og er fornøyd med det, så lenge det ikke blir for vått og sveller i skøtene. Har malte strier på veggene.

Skrevet

er slett ikke enig jeg! Vi har bare laminat og er storfornøyd. Vi har kjøpt dyr laminat og den er ikke kald og gå på! Det har skjedd en fantastisk utvikling i dette med laminat de siste åra. Den laminaten til 59 kr kvadraten er ikke god. Sier seg selv at noe så billig er kaldt og hardt og faller sammen over tid! Laminat finnes også i maaaange varianter, farger og strukturer. Parkett har veldig lett for å bli fulle i hakk og særlig når en har barn og en må gjerne koste på seg å slipe den ned etter noen år. Dessuten er det mye parkett på markedet som kommer rett fra vår truede regnskog dersom det er noe du er opptatt av!

Maling og tapet er en smaksak for meg. Vi har valgt tapet som det er mulig å male over senere dersom vi vil.

Skrevet

Og som 1kar&1møy&meg™ sier, det finnes bra laminat. Den vi har i gangen vår ser ut som parkett og er faktisk veldig myk og varm å gå på. Både jeg, samboer og min far trodde faktisk det var parkett når vi flyttet inn. Kjempelett å vaske og!!

Skrevet

Sorry...skulle stå En vegg med tapet? *S*

Skrevet

Parkett;det er varmere,finere,kan slipes ned og lakkeres og bli go som ny igjen.

Maling med sånn struktur i ( er det glassfiber-strier eller miljø-strier mon tro? ) Blir jevnere,lettere å male oppå om en blir lei fargen.Penere =)

Skrevet

Parkett, ingen tvil!!! Vi har begge i huset, og parkett gir kvalitetsfølelse, er varmere, mykere, tåler mer, ser naturlig ut og kan slipes ned!

Det spørs hva slags stil dere ønsker, når dere skal velge tapet eller maling. Så ingen tips der :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Det blir ikke lett å velge...hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...