Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 min jente vil ikke ligge i sengen sin på dagen lenger, hun skriker og blir hystrisk.. men hvis hun settes i vippestol i stua med oss sovner hun umiddelbart..på soverommet er det passe temperatur og hun kan høre lyder fra oss så hun vet nokat vi er i nærheten. har prøvd å lure henne i seng da hun sovner i stua. er det farlig for ryggen at hun sitter i vippestolen på dagtid? og er det noen som har noen gode knep? er førstegangsmor og er litt bekymret for hvordan dette vil gå fremover..
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Vi har en gutt på 3 mnd som ikke liker å ligge, men som helst vil sitte. Snakket med en venninne i går som sa at de helst skal ligge på magen og ikke sitte mye før de er sterke nok til å holde seg selv oppe. Den motoriske utviklinga blir riktigst dersom de får ligge på magen og bruke og få muskler på den måten. Mageligginga hjelper til at barn krabber før de går, noe som er viktig for videre utvikling.Minsten burde ikke sitte i stolen mer enn 15-20 min av gangen. Vet ikke hvordan det er med en baby på 6 uker men tror ikke de bør sitte mye i vippestol pga at det sliter på rygg og nakke. Fikk beskjed om at de heller ikke skulle sitte med oppbygde puter bak ryggen.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Har du forresten prøvd å legge henne i vogn ute?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Mye av poeget med at vippestol ikke er bra, er at det passifiserer barnet. Da kan hun bare bruk armer og bein, og ikke resten av kroppen på riktig måte. Mange av stolene låser skulderbladene og hoftene, og dermed kan dette forsinke utviklingen hvis den blir brukt veldig mye.Det er spesielt i våkne perioder når barnet kan ligge på gulvet og sprelle og bruke alle de musklene det har fått utdelt. Om det er farlig for ryggen kommer vel litt an på stolen. Det er mange gode stoler på markedet nå, der ryggen kan legges nesten helt ned osv. og så lenge det ikke er snakk om å sette barnet foran tv-en i timesvis i vippestolen eller på fanget og aldri få utfolde seg, så er det vel ikke så farlig..
Påtjukka og Tobias Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Min lille prins liker også best å sove i vippestolen sin i stua på dagtid Dersom du har en stol som kan legges helt ned er det vel ikke noe problem å la henne sove der. Men som de andre sier her er det vel ikke helt heldig å la henne ligge/sitte der i timesvis. Men en blund i ny & ne skader ikke ryggen.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 takk for mange svar(: nå har hun sovnet i senga, jeg tror hun skjønner det er natta,har sittet og vogget og synget i over en time da,men det er kanskje vanlig? hun ligger forresten på krabbeteppe litt om dagen og hun løfter hodet mye synes jeg, skal prøve å gjøre det litt oftere men hun protesterer ganske kjapt. vippestolen kan legges helt flatt og er babybjørn, tror den er ganske behagelig(. vi skal flytte til leilighet med veranda så da skal jeg prøve å la henne sove ute, her går det ikke for vi bor mist i byen uten veranda. ok. god natt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå