Gå til innhold

Nedfrosset spekekjøtt...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt forvirret jeg, ang dette med frysing av mat for så å kunne spise det. Noen sier en ting og noen andre noe annet. Har stort sett holdt meg helt på trygg grunn (uten problem), men..... I går var jeg hos svigers. De hadde tatt opp spekekjøtt som hadde vært i dypfryseren. De lager spekematen sin selv, og vet at de er veldig renslige og nøye på alt ellers, og er det nok når det lager dette også. Dette er noe av det beste jeg vet, spekekjøtt/flesk men har holdt meg helt unna og sagt at de ikke måtte sende hjem noe med sambo for jeg sliter meg å holde meg unna. Så i går når vi var der, hadde svigermor tatt dette opp av frysen, skåret og hatt det på fat til vi skulle spise. Fristelsen ble rett og slett ALTFOR stor. Så to skiver trykket jeg i meg på 1 blunk, men prøvde begrense mengden på kjøttet og fordelte det godt på skivene. Men nå ser jeg at sambo har fått meg hjem litt oppskåret kjøtt fra i går.

 

Er det tilstrekkelig når det har vært frosset ned i dypfryseren over tid? Har jo ikke lyst til å skade den lille på noen slags måte....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen min sa at jeg kunne hvis jeg var avhening ;-) Men helst la det være sånn "just in case"... Så jeg lar være. Sikkelig kjipt på julefrokost å spise syltetøy og ost :-S

Skrevet

Tror det er toxoplasmosen de er redd for i spekematen og da skal det fungere å fryse det på under -18 i over to døgn.

 

Dette fant jeg på en dagbladet side

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/01/21/388940.html

 

Spekemat

Bør en la være å spise spekemat når en er gravid?

Innsendt av: Mona

Mona!

Spekemat har som regel vært frosset her til lands (ikke parmaskinker osv) du kan alternativt fryse den ned i noen dager, så er du helt sikker.

Lykke til videre!

 

Vennlig hilsen jordmor Siri

 

Hvis jeg hadde hatt veeldig lyst på det og det hadde vært frosset så hadde jeg spist det.

Skrevet

Da er det sånn som jeg trodde altså:) Blir jo så forvirret over alt som står alle steder, at jeg tenkte jeg bare måtte spørre. Da skal jeg ta meg en skive med spekekjøtt nå, så tenker jeg at jeg skal klare holde meg til etter svangerskapet. Om ikke svigermor kommer frem med enda mer da.. hehe.. Klarte holde meg sist, men nå ... nei.. Springer på kjøkkenet nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...