Gå til innhold

Spm ang astmamedisiner


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne med barn med astma? Lillegutt skal til barnelegen imorra og blir nok satt på astmamedisiner trodde fastlegen, men jeg har hørt at de må puste medisinen gjennom en maske, stemmer det?

Hvordan får dere babyene deres til å akseptere det, og hvor lenge må de sitte med den maska?...

Uff, ser for meg det senarioet hver gang idet lillegutt hyler bare vi tar en body over hodet på han eller tar på han fuktighetskrem i ansiktet... Funker medisinen når de hyler gjennom maska også, hehe... Uff, er redd han skal få varige traumer fra barndommen gjennom tvang med maska...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn med astma, men har det selv. Det kommer nok an på hvor kraftig astma han har også.. Jeg fikk diagnosen som liten. Eneste gangene jeg fikk maske var da jeg fikk anfall.. Eller så gikk jeg på forebyggende medisner, da jeg var liten var det noe flytenes greier. Da jeg ble større fikk jeg inhalator. Vet ikke hva de bruker på så små barn nå, men hvis han ikke er så krafig plaget med astma så tror jeg han slipper maske.

Skrevet

Hei. Vår gutt på 10 mnd. fikk astmadiagnose da han var ca. 6 mnd, så vi har dessverre en del erfaring med medisinering.

Først fikk gutten vår flutide og ventoline. Disse ble gitt med inhalator, som ble satt på et "rør" med maske i enden. Det var en grei og ikke så tidkrevende måte å gi medisin på. Han protesterte og det var en slitsom og nødvendig del av morgen/kveldsstellet.

Dessverre ble det nødvendig med sterkere saker. Han går nå på pulmicort og ventiline, som han får av forstøverapparat (CR 60) morgen og kveld. Han får maske over nese og munn. Dette tar noe lengre tid enn det "røret" jeg beskrev over. I lang tid har det vært en kamp å få i han medisinene. Nå,- endelig- går det bedre. Og jeg tror det blir bedre etter som han blir større. Uansett trøster jeg meg med at det er absolutt nødvendig. Uten medisin er ikke et alternativ.

 

Så ikke vær bekymret. Det vil nok bli en kamp, men tenk på at det blir bedre for gutten din etterpå. Og jeg tror ikke de får varige "men" av det, selv om det blir brukt tvang. Og så kan vi håpe at guttene våre vekser astmaen av seg: ) Lykke til!!!!!

Skrevet

Matilde fekk astma allereide når ho var 3 mnd og vi fekk flutide til å ta morgon og kveld og ventoline ved behov....ho har også fått ei sånn maske med eit rør på til å ta medisin med.

Først var det ein kamp! Ein måtte halde ho fast medan den andre måtte holde maska på plass og spraye medisin. Vist ikkje så rista ho febrilsk på hodet og med armar og bein og skulle vri seg unna.

Men så blei ho sjuk og vi måtte ta ventoline opptil 6 gongar om dagen i ei veke og då blei ho så vand med det at ho slutta til slutt å verte galen, så no går det heilt fint!

Ho sit fint på fanget og pustar i seg medisinen og så er vi ferdig :)

Og så passar vi på å sei kor flink ho er :)

 

Og ja om ungen skrik første tida så får dei i seg medisinen, om så kanskje bedre for dei tek skikkeli magadrag når dei skrik ut :)

 

barnelegen gav oss god innstruksjon og veiledning og opplyste og svarte på alt, håpar dokker slepp medisinar :/

Skrevet

Tusen takk for svar og at dere ville dele erfaringer med meg!

Vi var på sykehuset idag og han skal begynne å ta astmamedisiner, Ventolin og Flutide. Har fått instruksjoner om hvordan vi skal gi medisinene. Har ikke fått prøvd enda for maska er til tørk etter vask, men det blir nok litt styr, han er en sterk og sta liten kar... Men godt å vite at de får i seg medisinen selv om de skulle grine.. Så får vi håpe medisinen vil virke og at den gjør at han slipper flere infeksjoner med antibiotikakurer.

 

Håper deres små vokser astmaen av seg fort også, og at de ikke blir veldig plaget i fremtiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...