Gå til innhold

Når kontakte lege ved feber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jr våknet med feber på torsdag. Han var snørrete og slapp hele dagen. På fredag hadde han fortsatt feber og etter dubben sin var han tungpustet og hostet/bjeffet stygt. Vi dro da til legen, og han fikk prednisolon i tablettform for å forebygge falsk krupp. Han sov godt den natten og ble bedre i pusten men hadde fortsatt feber og hostet og var snørrete. Lørdag var det likedan og han sov lite natt til i dag pga efedrin-kick. Han hadde ikke feber om natten, og heller ikke tidlig i dag, men nå i ettermiddag har han fått feber igjen og hoster kjempe mye -men ikke slik bjeffing som det var på fredag.

Noen steder står det at vi skal kontakte lege dersom barnet har feber i mer enn 3 dager, andre steder står det kun dersom feberen er over 39. Og Jrs feber varierer mellom 38 og 39,5. Og da må jeg legge til at til normalt ligger han på 36,5 ca.

Hva kan en lege gjøre så lenge så lenge symptomene ikke peker mot noe annet enn forkjølelse? Eller kan det være noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er lurt å ringe å høre likevel.. jeg ringer etter 2.dag med feber, tar ingen sjanser.. uansett om det er ikke alvorlig, det beroliger meg litt å høre fra dem..

Skrevet

DU ringer lege når DU synes det er nødvendig. Det er du som kjenner han best, og ser om han er såpass syk at du tror det er noe farlig/noe som må medisineres. Og legen kan ikke gjøre noe mot en vanlig forkjølelse, annet enn å lindre symptomer som å gi nesedråper, paracet eller lignende.

Skrevet

Det er mye viktigerer å følge med barnets allmenntilstand enn bare feberen.

Vanskelig å avgjøre når det er riktig å gå til legen, men dersom du føler deg utrygg kan det være lurt å ta en telefon for å bli beroliget hvertfall.

Når du var hos legen for et par dager siden kan du sikkert vente litt til før du tar kontakt på ny dersom han ikke er mye dårligere. Endel virusinfeksjoner tar ofte mer enn tre dager.

men som sagt, du må føle deg trygg, hvis ikke, ring legen.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har nestedråper, hostesaft og paracet så jeg stresser ikke egentlig. Jeg har tenkt at så lenge pusten er normal kan det ikke være så mye me rå gjøre enn det jeg allerede gjør.

Men jeg ble litt usikker da siden det står skrevet at man skal kontakte lege etter 3 dager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...