Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Jeg blir gaaal!! Er det liksom rettferdig at det er jeg som skal gjøre alt husarbeid hjemme? Jeg støvesuger hver dag (har hund som røyter utrolig mye), tørker over badet og alle bord og benker daglig, vasker alle gulv 2 x i uken. Vi har stort hus på over 200 m2. Dessuten går jeg og smårydder hele tiden. Mannen min slenger fra seg klær overalt. Rydder ikke opp etter seg, og det skjer ikke at han støvesuger, setter på en vaskemaskin eller skifter på sengene på eget iniativ. Hvis jeg ber han om det, gjør han det stort sett, men hender han svarer han ikke har tid akkurat nå. I dag hadde han dekket på til frokost da jeg kom ut av dusjen (ja,søtt gjort:-). Etter vi hadde spist begynte han og rydde av bordet, mens jeg gikk og begynte å støvesuge huset. Da jeg kom til kjøkkenet så jeg at halvparten av maten fortsatt stod fremme og mannen min var søkk vekk. Da han stakk hodet inn litt senere for be om lommeboken sin spurte jeg hva han mente med å la maten bli stående. Han så spørrende på meg og sa "men vi ryddet jo av sammen?" og så dro han bare (på bensinstasjonen for å kjøpe et eller annet). Hallo, vi gjorde det ikke sammen, jeg holdt jo på å støvesuge jo!! Jeg ble rett og slett kjempelei meg og begynte å hylgrine. Stod midt på kjøkkengulvet med støvesugeren på og kunne ikke stoppe å gråte. Herregud, jeg tror ikke jeg har grått slik siden jeg var barn. Gråt kjempehøyt og gjentok ut i løse luften "det er ikke bare meg som skal holde det i orden her..". Heldigvis var mannen min ute av døren..Blir jo helt flau over meg selv. Sikkert masse hormoner som får meg til å regere slik over egentlig en liten fillesak. Uansett, er fortsatt misfornøyd med mannen min sitt bidrag ift husarbeid. Det er jo ikke sånn at jeg syntes det er så utrolig gøy å støvesuge heller!!! Tips noen? Hva gjør jeg? Har forsøkt å prate med han om det, men da bare tuller han det bort med f.eks "Men jeg har jo gjort deg gravid, holder ikke det?" Eller så svarer han at han holder jo på hele dagen å jobbe (sant, men jobber også 100%). Eller så sier han at jo, han skal skjerpe seg (men gjør det ikke). Jeg blir så lei meg. Har ikke lyst å fungere som vaskehjelp.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 gjør som meg! Jeg gikk nesten 2 uker uten og vaske her hjemme. Vaska kun mine egne klær. Lagde egen mat.. til slutt skjønte han tegninga:) hehe.. det som må til.grining hjelper sjeldent. Try it Lykketil
Nætte;mortil2 Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Jeg syns det var trist at han var ute av døra da du begynte å gråte!! For det kan virke på meg som at han faktisk trenger å høre det skikkelig hvordan det er... En smule steinalder tendens det der gitt.. Hadde ikke godtatt det nei. Nå har jeg en som er veldig flink i huset, flinkere enn meg til å vaske! Men hørte tips fra andre som slet med det samme som du.. Der satte hun seg ned en dag og skrev liste over alt som skulle gjøres i huset, konfronterte mannen med det og spurte når han sist hadde gjort dette!! Så laget hun rett og slett arbeidsliste til han!!!! Med krav om at det skulle gjennomføres. Tenk når du blir stor og sliten (mer sliten) så skal han bare fjompe seg gjennom det!! Nei vet du hva.. Igjen: synd han var ute av huset da du knakk sammen!!! Tror nemlig han hadde godt av å vekkes....
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Hei, HI her. Takk for svar. Jeg har forsøkt alternativ 1, med å bare la alt flyte, og bare vasket mine egne klær. Det ble helt bomba hjemme, men virket ikke som han oppdaget det/brydde seg. Derimot gikk han tom for klær, og reagerte med "HÆ, har du bare vasket dine egne klær, så kjipt av deg!" Men fortsatt uten å skjønne tegninga liksom ( Ja, han er svensk ;-) Dessuten tror jeg at han syntes jeg overdriver ryddingen og vaskingen. Rart, for det er helt strøkent hjemme hos moren hans også. Jeg har sagt til han at det snart blir han som må ta husarbeidet (fordi jeg begynner å bli litt stor og får så lett kynnere). Det er liksom greit da. Men er spent på hva han kommer til å gjøre. Tror ikke han har peiling på alt jeg gjør. Kanskje jeg skal prøve det med liste? Eller er det drøyt? Har litt angst for å virke kjerring å bare mase liksom, ser ikke poenget med det heller...
leamam Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 HÆ!? jeg sjønner ikke at noen enten du er kvinne eller mann finner seg i sånt!!! vet at det er mange som har det sånn, men jeg hadde aldri funnet meg i det! Vi deler på alt. Vi bestemmer i fellesskap at den og den dagen vasker vi, og da gjør vi det sammen. Eller den ene tar med seg datteren vår ut og den andre vasker. Vi har noen ting som er mine oppgaver og noen som er sambo sin. Det har bare blitt sånn siden det er ting den andre ikke takler å gjøre. Nå når jeg er gravid og sliten (og sykemeldt) gjør min kjære mer enn meg...han vasker alt av klær og ordener med det pluss mye mer jeg er "fritatt" fra:) Nei, jeg ville som en annen foreslo her kuttt ut i noen uker, se hybel kaninene vokse og sitt i godstolen og slapp av! Hvis han fortsatt ikke bidrar så gjør som en vennine av meg, få penger for det:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 hehe gubben min roter noe helt sinnsykt, men så har jeg en tendens selv og da, så jeg klager som regel ikke. han har pent måtte bynne å ta badet nå da siden hoftene mine ikke er gode, og han tar søplet. hvis jeg starter å rydde får han som regel dårlig samvittighet for at han ikke gjør det, så da starter han og et prosjekt (bittelite et, men uansett) herlighet du vasker nå mer enn nødvendig omtrent om du vasker bad og overflater hver dag.....gulv forstår jeg pga masse pels, har to katter selv jeg, men gosh........
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Føler meg deg, Hi! Samboeren min var skikkelig lat med husarbeidet! Måtte si det til han " hvorfor i huleste skal jeg gjøre alt? Min tid, fritid, er ikke mindre verdt enn din tid, fritid! Så.. Når jeg tar av min tid, får du ta av din tid".. Han skjønte tegninga da. Nå har vi våre respektive oppgaver, og har han ikke gjort sitt, så lar jeg det ligge. Kan ikke gjøre meg selv den bjørnetjenesten det er å ta hans del av husarbeidet, dersom det ikke blir gjort når det skal. Nei, da blir han å utsette og håpe at det blir tatt av meg.. Lykke til=) forstår frustrasjonen=) Her kan jeg ikke støvsuge eller skrubbe dusjen lengre, så nå er det hans oppgave... Får heller ta noe lettere fra han liksom=)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Tipper han ikke har hatt svangerskapsperm?? Hva med å dele litt på den når nestemann kommer..? Da har mang en mann fått opp øynene for alskens "småting" som må gjøres hjemme og som pleier å "forsvinne" av seg selv pga samboeren...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå