Gjest Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Hva mener du? Jeg synes at folk må få gjøre som de vil og de som plages av at babyer spiser må få snu seg bort om de vil det....
isprinsessan Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Så lenge man ikke sitter og blotter både bryst og mage synes jeg det er en selvfölge at vi skal få amme offentlig. Alt kan gjöres veldig diskre, man behöver jo ikke legge f.eks ammeinnlegg ved siden av kaffekoppen osv. De kan man legge i vogn eller stellebag. Om man fölger dette, synes jeg ingen bör bli stött av å se en baby få mat!
*Willow* Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Jeg har overhodet ingen problem med offentlig amming!
It's all about me Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Hva jeg synes om at barna trenger mat når vi er ute, eller at mødrene faktisk også har et liv og beveger seg utenfor døra??? Jeg sunes det er supert,og kjempe sundt.
Nætte;mortil2 Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Bor i tromsø og her har det lenge vært debatt om dette i avisene.. Er jo helt tragisk så mange som mener at mødre bør holde seg for gode til å gå ut, eller gi barna mat på flaske osv osv.. Med min første så la jeg et lite pledd over han og delvis over meg selv når vi var ute i offentligheten, alt som vistes var kanskje en liten flik av huden min over munnen hans... Det funka kjempefint og gjorde at jeg kunne kle av og på meg selv uten å blotte meg i tillegg... Å få lov til å være sosial når man går hjemme med en liten en er ganske viktig, å se folk i helt andre settinger enn bare hjemme med barn er utrolig godt.. Så jeg syns det er trist og trasig og ganske høl i huet at folk reagerer så sterkt! Iallefall så lenge man holder det diskre...
-kate Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Nå er jo det å amme noe som man har fokusert sterkt på i Norge og oppfordret til - og spør du meg er det verdens mest naturlige ting. Ser jeg en mamma som ammer sitt ban, tenker jeg ikke over at det er et bryst engang, det er jo matfatet til barnet!! Men skjønner vel at for en del eldre mennesker, kanskje spesielt menn, er det uvant og sjenerende - men da ser man bare en annen vei!
maria isabell Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 amm i vei,hvor du vil...voksne spiser,da må jo babyen spise også...
leamam Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 amm i vei overalt synes jeg! Men har en liten erfaring....jeg synes det ikke var flaut eller pinlig når jeg skulle amme, det var helt naturlig for meg. Men så skulle vi en tur på ligningskontoret en formiddag, samboeren min var med også. HEr var det stapp fullt og lang vente tid. Datteren min var bare 2 mnd og var ikke så forutsigbar i spisingen enda. Hun gråt og ville ha pupp....og det er jo greit, problemet var at det var fullt av mannlige innvandrere der. De var ikke akkurat så vestlige av seg, og har jo et annet syn på amming i offentlighet (tror jeg da...) Så det var den eneste gangen jeg ikke følte meg vel og fikk inn på handikap doen:) Er det noen som har problemer med at det ammes, så får de gå
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 Selv om man blir mor bør man få bevege seg ute! Og barnet må ha mat, sånn har det alltid vært! Men trenger kanskje ikke sitte å blotte seg midt i et lokale, men amme må man få gjøre! Bare tenke at barnet trenger jo også ro rundt dette, så å sette seg litt mer med ryggen til osv er bare bra for alle.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 Skjønner ikke hvorfor det skal være så flaut for folk altså.... Det er jo mer naturlig det en å se en halvnaken 16 åring gå rundt? Tenk dere så mye vi ser ellers som er egentlig ti ganger værre,men på grunn av mote verden blitt akseptert.Min mor sa noe bra angående det der,hun sa at det har med alle karrierekvinnene å gjøre. Man skal ikke gå og trakte etter barn og familie idag,så da blir det sett på som tabu at noen vil "nedverdige" seg selv offentlig med å vise at de har tid nok til å amme sine egne barn. Man har ikke hjerne lenger nå hvis man er husmor vet du,da er man bare et teit kvinnemenneske som ikke skjønner sitt "eget beste". Bare så det er sagt er faktisk min mor VELDIG karrierekvinne, så var litt morro høre det fra henne.
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 Jeg er så enig med Intensity, babyer trenger mat, og mødre i dag har generelt et sosialt liv, selv når de går hjemme i permisjon Takk og pris for det
2 fine små Skrevet 27. januar 2008 #13 Skrevet 27. januar 2008 Man faar gjoere det man er komfortabel med selv tenker jeg, mer det enn aa ta hensyn til andre gjester. Men jeg har bodd i et muslimsk land noen aar naa, hvor jeg aldri (unntatt i badebasseng og paa egen veranda) gaar i annet enn langermet og bukse/skjoert til rett under kneet. Jeg merker at jeg har blitt litt annerledes av dette, og at jeg kommer til aa amme mer diskre naar jeg kommer til Norge, enn forrige gang med datteren min. Med et sjal over eller noe, men det er mest fordi JEG vil ha det privat, ikke for at andre ikke skal ha innsyn. Maa likevel si at de som kaster ut hele puppen, vrenger av seg halve genseren og har hele magen og det hele godt paa utstilling mens ammeinnlegg florerer og hele rulla - klart er ganske modige, jeg er ikke der i det hele tatt, og kikker litt, men synes det er modig da, og at det er fint at de er saa frie. =o) Skammer meg ikke over noen ting jeg, men det er bare ikke helt meg med den stilen. Hver med sitt, vi skal vaere glade for at det ikke er noen regler mot dette i Norge faktisk. Her hvor jeg bor er det f.eks. "kyssing forbudt" skilt i taxiene, hehehe.....altsaa et vanlig roedt forbudsskilt med bilde av to som kysser inni - og strek over! Amming tror jeg man hadde blitt korrigert kraftig paa, helt utenkelig. Selv om jeg faktisk ser noen islamske kvinner som har drakt sydd og tilpasset amming og jeg saa en som ammet da vi bare var kvinner tilstede. "You go girl!" sa jeg og da ble hun utrolig glad, sikkert en av de som vil bidra til nye tider og som vaager seg frampaa. Straalende... Fullt tildekket, men likevel "ammeluke". Verden GAAR framvoer.
Sikkertforgammel Skrevet 27. januar 2008 #14 Skrevet 27. januar 2008 Jeg synes det er verdens mest naturlige ting å amme overalt, men jeg prøver jo å skjerme andre folk for total blotting da. Feks på cafe, så snur jeg meg litt med ryggen til, hvis det er mulig. For de andres del, ikke for at jeg selv synes det er flaut eller noe. Man kan da vise litt hensyn til omverdenen og til de som ikke "tåler" å se en pupp... Egentlig syns jeg at DE som ikke tåler dette kan snu seg vekk, men samtidig når jeg tenker etter, så har vel alle rett til å føle seg vel på en offentlig cafe. Jeg personlig liker feks ikke at folk sitter å kliner og tjafser på hverandre på en cafe der jeg sitter å drikker kaffen min (uten sammenligning med amming forøvrig) Sier bare dette fordi at folk har så forskjellig oppfatning av hva som er "greit" å gjøre i offentlige rom. Men herregud, babyen må jo ha mat!! =) Folk MÅ jo ikke "ha" seg på cafe, hehe... Teit "sammenligning" av meg, men dere skjønner sikkert poenget mitt? Håper jeg. Amm i vei sier jeg, men skjerm litt slik at de sarte ikke blir støtt...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #15 Skrevet 28. januar 2008 Selv kommer jeg til å gjøre det som er nødvendig, men som med alt annet jeg gjør - til minst mulig sjenanse for andre. Det er jo ikke akkurat noe vits i å sette seg mest mulig på utstilling osv. Jeg mener jo det samme ifht mange andre ting folk tillatter seg i det offentlige rom. (råklining, pelle seg i nesa, klø seg i skrittet.......). Det man kan vente med til man er mer "privat" venter man med, det man er nødt til å gjøre der og da, gjør man, MEN diskre. Amming hører til en av de tingene man må gjøre, men det må jo ikke akkurat skje på sekundet vil jeg tro, så det går an å legge til rette for å gjøre det litt diskre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå