Gå til innhold

Reise og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvordan det er med graviditet og flyturer\utenlandsturer? Jeg prøver å bli gravid nå, og har bestilt to turer til utlandet. Jeg mener jeg har hørt at man må holde seg på landejorden de tre første mnd, og den siste mnd., men vil gjerne være sikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe problem å reise når du er gravid. Ensete restriksjoner er at du ikke får fly den siste mnd. Dette pga at de ikke vil risikere at det starter en fødsel i lufta, ikke fordi det på noen måte er farlig eller igangsettende.

Så det er bare å reise, beveg deg bare litt mer, og drikk mye.

Skrevet

Det trenger ikke være noe problem å reise når du er gravid.

Jeg var på ferie i New Zealand når jeg var 25-28 uker på vei, og det gikk veldig fint, selv om det er to lange flyturer hver vei (vi stoppet noen dager i Hong Kong for å gi meg litt pause). Jeg fikk en ekstra legekontroll før avreise for sikkerhets skyld, og fikk også legen til å skrive en legeerklæring på at jeg var frisk nok til å fly, i tilfelle flyselskapet skulle begynne å kverulere på hvor langt jeg var på vei el.l. For meg var det genialt å reise i 2. trim. Jeg var i god form og hadde masse energi. Hadde turen vært planlagt til 1. trim så hadde jeg nok ikke kommet meg avgårde fordi jeg var så dårlig...

Viktige tips er:

- drikk mye vann, både på flyet og i varme strøk

- bruk støttestrømper på flyturen

- husk å bevege deg ofte på flyet, gå en tur osv, for å unngå å hovne så mye opp

- legg opp til et litt roligere program enn du ellers ville gjort på ferien generelt, det er mulig at du blir litt mer sliten enn vanlig

Lykke til med prøvingen og god tur! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...