Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Da tenker jeg på, kan begge foreldrene ta seg et par glass vin /øl når barna/baby har lagt seg...? Dere mener ikke at minst en foreldre burde være edru...itilfelle det skulle skje noe?? Det er ikke snakk om sikkelig fyll.. for det er uaktuelt her i huset!! Barna mine skal aldri se sine foreldre fulle. Enn hva hvis besteforeldre skal ha med seg barnebarnet på hytta... Er det da greit at de sitter å koser seg med alkohol?? Hva om det skulle skje noe, ikke bare å ringe drosje mitt i skogen... Jeg tenker at de få gangene de skal ha med barnebarnet på hytta kan de søren meg klare å holde seg unna alkohol. Men dette er noe jeg tviler på at de klarer... De har ved flere annledninger drukket sine barn (voksne) under bordet... Foreldrene sitter kanon mens gutta sitter i go' formen, for meg så blir det helt feil, uansett hvor gammel barna deres er!! Hva tenker dere andre??
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Jeg synes ett normalt forhold til alkohol til mat ogsåvidere ,er greit at barna venner seg til. Men ikke noe fyll eller berusa personer.Har også mye å si hvor gamle barna er.Har selv vokst opp med foreldre som er alkoholikkere og har selv tatt veldig skade av dette. Så ville aldri utsette mitt eget barn for det samme. Men dem skal heller ikke bli redd vis noen tar seg en øl eller ett glass vin.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Nei, for all del... man kan kose seg til maten og slikt! I moderate mengder! Men hva tenker du om alkohol og små barn når de er langt fra omverden som mitt i skogen?? Er ikke så sikker på om jeg vil føle meg trygg med å sende min lille på hyttetur med sine besteforeldre selv om det er alkohol i moderate mengder... hva skal de gjøre om noe plutselig skjer?? Og burde det alltid være en foreldre som er kjørbar, om d skulle skje noe... da tenker jeg på små barn... Har selv sett mange fulle folk gjennom oppveksten, og dette er ikke noe jeg unner mine små!!! Jeg selv drikker ikke alkohol og samboer er "vanlig" når han har drukket. Forandrer ikke personlighet, blir ikke mere høylytt... er bare litt mer sløv i blikket! Men ellers seg selv...
BlåklokkaVest Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Hvis jeg hadde slike besteforeldre, så hadde det ikke blitt aktuelt å sende barna på hytta med dem alene!!! Der er jeg ikke i tvil!! Jeg har selv vokst opp med helgefyll, og det skal ikke skje mine barn! Jeg og mannen min tar oss gjerne et glass likør eller en halvliter eller to sammen med et vennepar, men aldri slik at vi blir beruset. Barn skal ikke se berusede voksne!!!
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Det du sier er jo at hvis ikke foreldrene har lappen bør de ikke får barn?? Jeg har ikke lappen og kommer aldri til å være kjørbar uansett hvor lite jeg drikker. Det blir jo det samme det? Full bør ingen være/bli, men å kose seg med en flaske vin o.l. har jeg ingen problemer med. Synes det er min plikt som forelder å vise barna at alkohol kan være noe man koser seg med til måltider/tar et glass om kvelden i ny og ne. Ønsker at de skal få et avslappet og sunt forhold til drikking. At foreldre har ei "fyllekule" med sine voksne og selvstendige barn ser jeg heller ikke noe galt med. Skal man ikke kunne feste sammen fordi man er i slekt (DET blir for dumt, altså). Hilsen en som vokste opp med en alkoholisert forelder og vet hvordan det IKKE skal være.
grolla Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Så lenge barna er svært små, synes jeg det er viktig at vi foreldre er edru nok til å kunne fange opp evt tegn på at barna ikke har det bra. Når barna blir litt større, ser jeg ingen problemer med å drikke litt vin, men føler det er viktig at i hvert fall en av oss er i stand til å følge med på at gutten vår har det bra. Når det gjelder kjøring, er det som en annen sier her; er det uansvarlig å få barn dersom man ikke har lappen? Drosje, ambulanse, nabo....
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Dette er "mine" regler: Jeg drakk ikke alkohol så lenge jeg ammet(dvs 11 mnd). Jeg har uansett ikke førerkort, men hadde vært edru i tilfelle noe skulle skje. Det _skal_ være en edru person der det er barn som sover. Så lenge barnet er våken så skal det ikke drikkes alkohol. I såfall max en øl til maten, eller et glass vin. Man skal ikke bli beruset. Hvis barnet blir urolig på kvelden/natten, så er det kun den som er edru som får ta seg av barnet. Sende barn avgårde med folk som drikker alkohol er totalt uakseptabelt i mine øyne. Det skal som sagt være minst en edru person til stedet. Et glass vin eller en øl, greit nok, men det er max.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 her drikkes det ikke alkohol mens barna er våkne eller hjemme. syns det er for galt hvis det skulle skulle skje noe med dem mens jeg tar meg en dram.
Supertea Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 Som barn av alkoholiker synes jeg det er utrolig viktig at barn får et sunt forhold til alkohol. Jeg synes det blir like feil at alkohol er tabu som at det misbrukes. Ser ingen problemer med at de voksne tar seg et glass eller to til maten, evt. tar seg en pils på kvelden. Så lenge det ikke blir fyll av det og man klarer å begrense inntaket til noen få enheter pr. dag selvfølgelig. Fyll og barn hører imidlertid ikke sammen og jeg ville aldri tatt med meg barnet mitt et sted hvor jeg visste folk drakk seg fulle. Ville heller ikke akseptert at begge barnevaktene drakk som i eksempelet HI kom med. Greit hvis den ene tar seg en pils eller to, men èn må være kjørbar. Det samme gjelder jo forsåvidt hjemme, men om det skulle skjedd at vi begge tok oss et glass vin ville jeg i det minste sørget for å ha penger til taxi. Man blir jo ikke full av ett glass og jeg personlig ville ikke hatt noen problemer med å håndtere en evt. situasjon. For øvrig tviler jeg på at vi får problemer med det her hjemme. Jeg liker ikke smaken av alkohol og foretrekker brus eller te hvis jeg skal kose meg
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #11 Skrevet 28. januar 2008 Hi her, mente selvfølgelig ikke at de som ikke har lappen skal få barn, d vart bare dårlig formulert! Beklager det!! De kommende besteforeldrene her maser allerede om å ta med seg sitt første barnebarn på hytta... men det som er litt trist er at de må kose seg med alkohol til enhver tid! Vin og øl går ned på høykant... De er oppegående mennesker, men det virker som om det må drikkes alkohol til kvelds, til middag, til tippekampen... På julaften feks var de helt kanon.... Hjemme hos mine foreldre så er det kos til maten og noe godt til dessert og kaffe på julaften, så er det slutt! Gruer meg allerede til å feire jul hos de... svigerfar har en fæl tendens til å bli høylytt og barnslig... og svigermor blir sentimental og håpløs...sier de mest utrolige ting. Jeg personlig er ikke så begeistret for fulle folk... så jeg synes man bør klare å begrense seg til å være i go' formen... ikke sitte i sofaen å duppe fordi du er drittings!! Eller miste fotfeste fordi alkoholen har tatt ovehånd. Synes det skal være mulig å begrense seg litt! De er tross alt voksne mennesker ikke fjortiser på sin første fylletur. Jeg blir oppriktig flau når jeg ser min mor full...og hun blir alltid bare i finformen,men det er så langt i fra den mamma jeg kjenner at det blir rart. Har aldri sett far full og er svært takknemelig for det!!! Har ikke noe problem med at det nytes alkohol til middag e.l men det må gå an å begrense seg... Virker som om min svigerfamilie ikke klarer å ha det gøy e.l uten å nyte alkohol.... Samboer mener også dette etter han har sett det utenfra...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #12 Skrevet 28. januar 2008 Å vise barna et sunt og naturlig forhold til alkohol er riktig.. Med det mener jeg at man kan kose seg med et glass vin/øl til maten, eller en pils på fredagskvelden..Men det er forskjell på å kose seg til maten, og drikke bare for å drikke..Skjønner?? Når barna er små, er det jo alltid en fordel at en av foreldrene er kjørbare- hvis noe skulle skje..Men man kan jo ikke sitte og vente på dette heller..Drikker man øl, kan man jo bare drikke alkoholfri øl?? Og det er jo ikke slik at man skal drikke noe hver helg, eller til hvert måltid- det finnes jo grenser.. Selv ville jeg vært skeptisk til å sende barna med besteforeldre på hytta hvis de drikker så mye som du angir her..Heldigvis er ikke dette et problem for oss, besteforeldre på begge sider drikker knapt- og ville aldri funnet på å drukket hvis de var ansvarlige for barna midt ute i ødemarka.. Barn skal ikke se fulle foreldre/besteforeldre, men når de blir eldre (nærmer seg tenårene) har jeg tro på å vise et sunt forhold til alkohol; altså med måte..Da gir man noen signaler til barna om hva som er ok og ikke.. Har selv vokst opp med en alkoholisert far, og kan love dere at å se foreldre fulle er ikke noen god opplevelse som barn..(selv om de prøver å skjule drikkinga si for barna, så skjønner barna mye av hva som foregår..)
BlåklokkaVest Skrevet 28. januar 2008 #13 Skrevet 28. januar 2008 Så lenge du og din samboer er enige, så mener jeg at dere må sette foten ned! Husk at dere nå er voksne, og har full rett til å si NEI! Jeg mener ikke å være fæl, men ut fra egen erfaring: jeg har aldri tilgitt mine foreldre for det de utsatte meg for, selv om det bare var en fest lørdags kveld. Jeg lå under dynen min og gråt hver en eneste fest. Jeg turde aldri fortelle mine foreldre at jeg var våken hele natten....jeg fortalte aldri om angsten som meldte seg hver gang noen kom fra stuen og skulle på toalettet. Jeg var ikke mer enn 3 år (det vet jeg fordi vi flyttet når jeg var litt over 3), og det hele sitter som spikret i minnet. Den ene festen var knapt over før jeg begynte å grue meg til neste..... Dette har gitt meg et fryktelig anstrengt forhold til alkohol, og jeg har slitt fælt med de typene jeg har vært sammen med. Først i dag, over 30 år gammel, klarer jeg å slappe av litt mer. Men å se mine foreldre, spesielt min far, røre alkoho, det tåler jeg nesten ikke. Vi tar aldri frem alkohol når mine foreldre er på besøk. Når vi har venner på besøk koser vi oss gjerne med en halvliter eller en cider, men aldri mer enn et par. Lykke til, dette klarer dere! :-)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #14 Skrevet 28. januar 2008 "Å begrense inntaket til noen få enheter pr. dag??" Mener du det er greit å drikke alkohol hver dag? så lenge det blir få enheter? For meg er det uaktuelt at samboer skulle drukket alkohol hver dag... uansett om det var en øl til middagen... Har full forståelse for at det nytes alkohol til spesielle annledninger. Som feks et burdagsselskap, en bedre middag, tur på restaurant, når lfc spiller fotball kamp midt i uka o.l. Men hver dag bare for å drikke er ikke aktuelt!! Vi er litt som dere:) Koser meg med brus jeg og samboer driver med toppidrett så det er ikke så ofte han "kan" nyte alkohol:)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #15 Skrevet 28. januar 2008 Skjønner hva du mener med at svigerforeldrene dine ikke greier å ha d morro uten alkohol ja.. Har et par selv, dvs. far og stemor til samboeren min er sånn! At de drikker litt for mye når de først drikker, og man ser på jenta deres at hun ikke synes det er noe gøy. Det var en julaften vi var til de en tur på kveldstid (etter å ha vært hos mine foreldre) og de var kanon. Jenta deres begynte da å gråte fordi foreldrene småkranget foran henne.. Det var jo bare sånn småkranglig, men de var jo fulle, så de merket sikkert ikke hvor mye det ble og hvordan de kunne påvirke henne. Hos mine foreldre og hans mor og stefar er det derimot et helt sunt forhold til alkohol, der de drikker moderate mengder. Det blir litt forskjell ja..Synes det er slitsomt å være sammen med de som drikker så mye, at de blir masete osv. Så lurer på hvor mye vi vil etterlate ungen vår hos de etterhvert ja...Kommer nok på anledningen..Men blir litt skeptisk!
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 28. januar 2008 #16 Skrevet 28. januar 2008 Når barna har lagt seg, hender det at både mannen min, og jeg tar et glass vin, og kanskje to (ikke nå da, men når baby er kommet, og blitt så stor, at jeg ikke ammer om natten lenger). Når barna er så store, at de spiser helgekvelds med oss (6-7 år) så har vi tatt et glass rødvin til tross for at de ser det. Men da er det snakk om ET glass, og ikke noe mere. At besteforeldre tar ungene med på hytta, og drikker slik at de blir påvirket av alkohol, det hadde jeg ikke godtatt. Skal de passe på unger, må de da ærlig talt kunne holde seg uten alkohol?! Synes ikke unger skal se verken foreldre, eller besteforeldre i påvirket tilstand.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #17 Skrevet 28. januar 2008 Jeg hadde da sagt i fra til mine svigers at de ikke kan få ta med mini på hytta når de drikker slik de gjør. Så kan de velge selv. Enten gå frem med et godt eksempel og ikke drikke på en stund og så etterhvert bli tatt opp til vurdering igjen eller fortsette som før og dermed ta sitt valg: ingen med på hytta. Jeg har sagt til min far at det er totalt uaktuelt at han får passe mini, ikke på dagtid en gang, selv om han nå er såkalt tørrlagt alkoholiker. Kan han eksempelvis kjøre i fylla med sine egne barn, kan han gjøre det med andres. Hvis han ville bli en slik superbestefar så burde han tenkt på det før, ikke nå når det passer ham. Det toget har gått for lenge siden.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 28. januar 2008 #18 Skrevet 28. januar 2008 Mine foreldre drakk ikke alkohol så jeg og min bror så det før vi var 15-16 år. Jeg så ikke dem beruset før jeg var godt voksen faktisk. Min svigerfar er litt hard på flaska og det har preget min manns oppvekst og det preger han fortsatt. Han er veldig redd for at han skal bli lik sin far så han er forsiktig med alkoholen. Men vi er begge to glade i et glass vin men det skjer etter sengetid for barna. Og vi drikker aldri så mye at vi blir beruset. Mine foreldre drikker ikke når de passer datteren vår. Men mine svigers hadde jeg ikke stolt på i så måte. Men så passer ikke de heller så det er ikke en problemstilling ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå