Gå til innhold

For- og motargumenter til SFO-plass ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om, eller hvor stor, SFO-plass gutten min skal ha. Jeg trenger derfor deres tanker om hvorfor velge SFO og hvorfor ikke.

Hvor mye koster heltidsplass på SFO og hva kan jeg forvente av tiden gutten min evt vil tilbringe der?

Håper noen vil være med å dele tankene og erfaringene sine med meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

For å finne ut hvor mye en SFO-plass koster, går du inn på nettsiden til din kommune. Det varierer fra kommune til kommune. Hvor stor plass du skal ha, går jo litt på behovet også, både for store og små. Jeg har selv ei jente som går på SFO, og trives kjempegodt. Nr to skal på skole til høsten, men da skal de få ta buss hjem hver dag. Grunnene til det er at jeg jobber sånn at det er mulig for dem å dra hjem etter skolen, og at vi har et av de dyreste SFO-tilbud i landet

;o(.... Hva som skjer mens barnet ditt er få SFO tror jeg kan variere veldig, jeg vil derfor anbefale deg å ta kontakt med den evt. sfo og spørre dem litt. Du finner fort ut om du vil sende barnet ditt dit etter et besøk der ;o) Håper du finner ut av ting ;o)

Skrevet
Slik jeg tenker: SFO er supert for barnas sosiale liv. Hvis de kommer rett hjem etter skolen er det ikke mange å leke med, og når de andre kommer hjem er det lekser for dem og event. fritidsaktiviter. Har en nabo her som ikke går på SFO og jeg blir stadig ringt opp av moren når skolen slutter for dagen med spørsmål om min datter kan bli med dem hjem for datteren hennes kjeder seg.(Siden jeg betaler rått for plassen sier jeg veldig ofte nei, for jeg skal jammen ha valuta for pengene:-)) Naboen her detter litt utenfor, siden 70% av jentene i klassen går på SFO. Men har man ikke behov for en full plass er det vel kanskje mulighet for en 50% ettermiddags plass. Hva som skjer på SFO er veldig forskjellig fra skole til skole. Her skjer det ikke mest. De har vært i ishallen annenhver uke nå i vinter, ellers er det litt å gjøre det de har lyst til.(Sløyden, gymsalen, formingsaktiviter ol.) Datteren min stortrives og hun kommer nok til å ha ettermiddagsplass i allefall ut 3. klasse.
Skrevet

Jeg kan bare svare ut i fra erfaring med "vår" SFO. Men nå går hun i andre klasse og vi kommer til å avslutte det hele med avvenning fram til sommeren. Det er dyrt, 3000 pr måned. De er stort sett overlatt til seg selv, de gjør ikke lekser der. Jeg er glad for at hun har vært der fram til nå, pga det er lenge å være alene hjemme for en 6åring fra kl er 12 til kl er 16. Nå håper jeg hun vil kunne gjøre lekser fram til jeg kommer hjem og hun er da fri på kveldene til å leke med venner osv. (nå går kveldene så og si totalt til lekser pga at hun er litt sein med å gjøre de)

Skrevet

Jeg fant ikke mye informasjon på hjemmesiden til kommunen.

Er det slik at man kun kan betale for hele dager og ikke bare for ettermiddagen eller morgenen?

Synes det høres dyrt ut for hel plass og etter hva jeg skjønner er det ikke noe krav til hva slags tilbud barn på SFO skal ha.

Vet dere når man må søke og hvor lang oppsigelsestid det er?

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg foreslår at du tar kontakt med SFO direkte og spør, for dette varierer fra sted til sted. Hos oss er det slik at de har delt opp betalingen i satser etter hvor mye man bruker SFO, og det er delt i 5 og 5 timer pr uke. Altså en pris for 0-5 timer, en for 6-10, en for 10-15 og så en pris for over 15 timer pr uke. Da kan du selv velge hvordan du fordeler timene dine.

SFO er dyrt, kjempedyrt. Prisene steg noe voldsomt samtidig med at det ble innført makspris i barnehage. Samtidig er det jo ingen krav til pedagogisk innhold, slik at tilbudet blir veldig varierende.

Søknadsfrist og oppsigelsestid varierer sikkert også. Hos oss er det full dekning, vi søker ikke, vi melder oss på. Vi fikk papirer for påmelding til SFO da vi var på innskriving, ca januar. Fristen var vel i april, tror jeg. Etter at de har begynt på skolen får vi skjema med hjem i elevenes postmapper.

Skrevet

Hei igjen.

Sånn som det er i vår kommune, betaler vi for antall timer i uka. Vi har minstesats til vår datter, 6-10 timer i uka og betaler ca 1200 kr i måneden for det. Da kan vi fordele timene på morgen og ettermiddag, og dager. Hun tar buss hjem til sin bestemor de dagene søsknene ikke er i bhg, og er på sfo de dagene de er i bhg. Tror ikke det er noen søknadsfrist, tror du kan søke hele tiden, og det er nok iallefall 1 mnd oppsigelsestid. Hvis du tar kontakt med etatsjefen/skolesjefen i kommune så har de nok gode svar på mye av det du lurer på. Det er så individuelt fra kommune til kommune mye av dette ;o)

Lykke til ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...