Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Lurer på om noen her kan hjelpe meg, min familie er så absolutt ikke religiøs, så jeg har såvidt sett innsiden av en kirke. Men det har seg slik at samboeren min er kristen og ønsker at vår datter skal døpes. Dette har jeg overhode ikke noe problem med, gleder meg faktisk til dagen:) Men hvordan arrangere man en dåp? Kan man velge en hvilken som helst kirke? Og hvor mye koster det? Jeg har liten leilighet og ikke mulighet til å varte opp noe særlig etter dåpen, er det da mulig å låne menighetshus eller noe lignende av kirken? Og til sist, har man gudforeldre og faddere, eller bare en av dem? Håper noen her kan hjelpe meg:)
Løven & lurven Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 gjør dette for første gang selv,men vet at du kan velge den kirka du vil- menigheten har som regel et hus eller ei stue du kan låne ellers vet de om steder som ikke koster all verden, koster ingenting å døpe frem til de er 6mnd, men er usikker på om det koster noe etter dette så hør med kirken. men det koster ingenting til og med 6mnd ihvertfall. du kan ha 6 faddere totalt. gudmor og gudfar er ev. de som bærer barnet frem og tar av luen, de er faddere med ekstra ansvar. dette er sånn som jeg har forstått det da. har samtale med presten 8feb kommer tilbake og korrigerer meg selv etter den samtalen
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Tuuusen takk for infoen! Er helt grønn på dette området:)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 KIRKE: Viss dere ikke bor så langt fra den kirken samboerene din ble døpt og konfirmert i, er det jo koselig å bruke samme kirke da. Eller en kirke dere føler tilhørighet til. Hør med foreldrene hans, hvilke kirke dere "bør" velge. Bor dere på en plass dere vet dere kommer til å bo lenge(om ikke i samme leilighet, men omtrent samme område) så velg nærmeste kirke. Søk litt på nettet ang.kirke så du vet hvilke som finnes. Men hadde latt samboer velge jeg da, siden han er den "religiøse" av dere. Når kirke er valgt finner du tlf.nummeret og ringer og booker dåpsdag. Noen kirker har nettside, så da kan en gå inn på sidene og se når de har dåpen(er jo ikke alle søndager, og noen søndager kan det også være fullt). En bør jo helst høre med foreldre og svigers først om den aktuelle dagen passer. DÅPSKJOLE: Spør foreldrene hans om de har en dåpskjole etter samboeren din, eller om de har en dåpskjole i familien. Mange har det, og dåpskjoler brukes av alle i familien... En trenger absolutt ikke kjøpe ny. Er stas med en kjole som har gått i arv. FADDERER: Går ut fra at foreldrene ikke vil være, kanskje heller ikke noen av søskene dine pga. troen. Men mange som ikke er religiøse vil likevvel være fadder. En kan ha minimum 2 fadderer maks 6. Vi hadde kun 2. Dette var et bevisst valg pga. kjenner så mange som ikke engang evt hvem fadderne sine er, og det kan fort gå i surr. Vi hadde min søster, og hans bror. En kan feks.ha en besteveninne, eller feks. samboeren dine sine søsken. Gudfar trengs ikke. Det er den som bærer barnet. Vi ville bære det selv. Pappan bærte babyen. MAT: Ofte tradisjonsmessig sett har en dåpen hjemme. Men mange har ikke plass, og da blir ofte løsningen å leie lokale, eller ha det på hotell. Dette er jo ofte dyrere løsninger enn å ha det hjemme. En annen ting er at dere kan ha det hjemme hos svigers eller dine foreldre viss de bor i nærheten. Det er jo et mye billigere alternativ enn hotell feks. Kirken sitt hus er jo kirken, så det finnes nok sjelden et hus/lokale en kan leie gjennom de. Feks. samfunnshus koster ofte 2000 kr å leie, pluss mat osv. så det kan fort bli dyrt det også. Det som er bra er jo at man får lage maten selv, og ta med drikke osv. I forhold til hotell blir jo det billigere. Mange bestiller også koldtbord som blir levert hjemme hos seg, eller i lokalet en leier. Men ofte er maten den samme som en kunne laget enkelt og MYE billigere selv. Viss dere ikke blir så mange og har plass hjemme....til nød, er det jo enkelt å sette en steik i ovnen, sette på poteter, lage saus og grønnsker til. Og så kake etterpå. Kransekake er vanlig ved dåpen, i tillegg til andre kaker. En kan dekke på med hvit duk, litt rosa/lyseblå tyll(slikt silkestoff) som kan legges sammenkrøllet på midten av bordet, en billig blomst eller fine gule roser feks. og rosa/lyseblå lys og rosa/lyseblå servietter. Det er viktig at det er lyseblå og ikke blå/mørkeblå siden det er dåp. Bare til å spørre.... Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå