Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 har lest her inne at man kan få streptokokker. Er det i underlivet eller halsen ? Hva slags symptomer gir dette og er det farlig å ikke få behandlet det?
miren85 Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 jeg merket ikke at jeg hadde streptokokker i underlivet, men legen min pelier alltid ta en slik sjekk på gravide. det kan gi infeksjon til barnet under fødselen. det er alt jeg vet! fikk apocillin for det og gikk på det ca to uker. vil også få tilbud om å få antibiotikakur når jeg skal føde på sykehuset. just in case. Men er vanlig at kvinner kan ha dette i underlivet, er ikke farlig..bare hvis man har det når man føder..som sagt det kan gi barnet infeksjon.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Kanskje så mange som halvparten av oss har streptokokker i skjeden - i ytterst sjeldne tilfeller kan smitten overføres baby ved fødsel. Man tar ikke rutinemessig denne prøven av gravide fordi tusenvis av gravide har bakterien uten at det er farlig for babyen. Det er ikke hensiktsmessig mht resistensutvikling etc å behandle tusenvis av friske gravide fordi kanskje ett barn blir syk i året. Oppsummert - meeeeget sjelden dette lager noe problem, men infeksjonen på baby kan være meget alvorlig.
Ny bolle i ovnen! Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Ca.20-25% av alle kvinner har streptokokker i skjeden. I Norge er det ikke vanlig å bli sjekket for dette, men i USA f.eks blir alle sjekket og behandlet. Man merker ikke noe til det selv. Ble ved første kontroll påvist hos meg. Måtte ta ny prøve i uke 35-37, og fikk da påvist i urin. Går nå på Aposillin og skal ta ny urinprøve på onsdag. Skal også behandles under fødsel. Ca. 3 av 1000 fødte barn blir smittet. Satser på at det går bra siden jeg nå blir behandlet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå