Gå til innhold

Pappapermisjon..kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har levert søknad om foreldrepenger og stresset masse med det så sa en venn at pappa må ha sine 6 uker det året jeg er hjemme...jeg skal ha 80 % lønn og være 1 år hjemme. Stemmer det at han MÅ ha sine 6 uker det året jeg er hjemme? Eller kan han ha sine 6 uker etter jeg er ferdig å være hjemme 1 år? Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

far skal ha 6 uker av ditt år ja.. Hvis han ikke har det. Får du 6 uker mindre og far ingenting.

Skrevet

fedrekvoten er de 6 siste ukene av 44 el. 54 ukene man tar ut. Husk!! det er jo ikke ditt år, det er foreldrenes år. 3 uker før fødsel og 6 uker etter er forbeholdt mor. 29 uker/39 uker er opp til hver enkelt familie. 6 siste uker er forbeholdt far. Håper de får forlenget fedrekvoten istedet for det tullet at det nesten skal deles på likt. For ett stress med tanke på amming!!

Skrevet

feil feil.... er sååå lei av folk som ikke kan det de snakker om. 6 uker er forbeholdt far og kan brukes Når man selv vil innen for permisjon. Utenom de 6 første ukene av permisjonen . Så har INGENTING med de 6 siste ukene og gjøre. Man kan ta det når man vil utenom 6 første.

Skrevet

Man kan fordele permisjonen som man vil i løpet av 2 år. Man kan "fryse" permisjonen i perioder for så å fortsette. Så man har mange muligheter her :o)

Skrevet

Dette er hentet fra NAV sine sider:

http://www.nav.no/page?id=805311849

Hvordan kan far benytte seg av fedrekvoten?

Fedrekvoten kan tas ut når som helst i stønadsperioden med unntak av de første seks ukene etter fødselen. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren.

Far kan ta ut fedrekvoten sammenhengende eller benytte seg av fleksibelt uttak på flere måter. Nedenfor er det gitt noen eksempler:

Far kan motta foreldrepenger sammenhengende i seks uker

Far kan motta foreldrepenger én dag og arbeide fire dager i uken i 30 uker

Far kan arbeide 50 prosent og motta foreldrepenger i 60 dager

Far kan motta foreldrepenger i to uker for deretter å arbeide fulltid i for eksempel to uker og på den måten utsette perioden med to uker

Eksemplene er ikke uttømmende.

Far kan ta ut fedrekvoten samtidig med avvikling av ferie eller på dager han vanligvis ikke arbeider. Eksempel:

Far arbeider i Nordsjøen og er tre uker på land mellom hver gang han er på jobb. Han kan ta ut fedrekvoten i de periodene han er på land.

Husk at far må ha benyttet seg av fedrekvoten

innen barnet fyller tre år

innen tre år etter en adopsjon

Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?

Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider deltid og mottar graderte foreldrepenger med minst 50 %.

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.

Skrevet

De 6 ukene far får i papaperm kan kan bruke når somhelst fra barnet er 0 til 3 år faktisk.

Skrevet

Spiller ingenrolle. For MOR får ikke de 6 ukene til far. Så om far ikke bruker de 6 ukene, i de mnd de velger ha permisjon får heller ikke mor bruke ukene. Altså tar du full permisjon. Vil du uansett miste de 6 ukene. Får dette er uker MOR ikke får ta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...