Gå til innhold

Så lei ammehysteriet! (Ble litt langt...!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei - for det første, dette er IKKE et innlegg i debatten "hva er best av MM og MME".

Og for det andre - jeg ammer i vei, og har ikke noe imot informasjon om ammingens fortreffeligheter. Bryst er supert, jada jada, alle vet jo det.

MEN jeg er så møkk lei av hysteriet, og mangelen på praktisk sans/kritisk tenkning rundt det med amming og tillegg. Man skulle tro MME var farlig for ungen, sånn som mange snakker. Amming er best UANSETT, er holdningen man (i alle fall jeg!) blir møtt med. Selv med tvillinger (som vel de fleste velger å fø opp på en kombinasjon av amming og tillegg, for ikke å slite seg helt ut) har jeg fått null informasjon om hvordan best supplere med tillegg. Selv om det bare tok et par uker før jeg innså at min melkeproduksjon, som er ganske enorm, ikke var tilstrekkelig for å fø to stykker på kveldtid. Det burde jo ikke komme som noen bombe. Fullstendig utslitt ble jeg også.

På sykehuset var det med tillegg nærmest tabu. Flaske skulle de ikke få, men man skulle sitte og søle med en sånn idiotisk kopp. Herregud. Snakker om virkelighetsfjernt. Hva med en grundig opplæring i rutinene rundt morsmelkstillegg? Hvilke flasker, tuter osv man skal velge, viktigheten av rengjøring, forskjellen på de forskjellige merkene osv. Neida - hvis man er en så forferdelig mor at man velger å helt eller delvis gi barnet tillegg, må man finne ut av jungelen på egen hånd. Men AMMER du, ja da er det opprettet en helt egen poliklinikk. Snakk om forskjellsbehandling!

Masingen om å amme begge babyene samtidig begynte på dag 2 på sykehuset, før hun ene jenta mi overhodet kunne suge skikkelig! Jeg var i grunnen mest opptatt av å få i henne mat overhodet, men det måtte jeg selv overbevise personalet om at kanskje var det viktigste.

Det er omtrent det første spørsmålet jeg får i helsevesenet eller blant andre: Ammer du?? Har du nok melk?? Som om min verdi som mor står og faller på om jeg klarer å amme. Når jeg sier at hun ene får flaske (pumpemelk og tillegg) etter at jeg har kranglet med henne om ammingen i fem måneder (hun streiker og streiker), ser jeg i blikket til folk at de egentlig synes jeg er litt lat. Selv om de ikke aner noe om hvordan vi har hatt det med måltidene. Jeg BURDE jo ha klart å amme henne i minst et halvt år til.

Jeg er så LEI. Alt er så ensidig. Man kan introdusere grøt, frukt, middag osv fra 4 måneder - men velger man å introdusere MME, gud forby! Da burde man omtrent meldes til barnevernet! Folk skammer seg for å ta frem flaske offentlig. Det er jo helt sykt.

Og alt man hører er at morsmelk er det beste for barnet helt til de omtrent begynner på skolen (jada, jeg overdriver).

Ingen gir et ordentlig svar på hvor mye MM man bør gi barnet, som et slags minimum. Fullamming, fullamming, fullamming gjentas som et mantra. Man får null info om _hvor_ stor forskjell det faktisk er på MME og MM etter noen måneder. Om hvor lenge det strengt tatt er nødvendig med morsmelk. Idiotiske kommentarer som "det blir folk av babyer som får tillegg også" slenges skamløst rundt - herregud, selvsagt blir det det. Det blir folk av de fleste som får mat!

Jeg har vært borti mødre som har sett det som et nederlag å på helsesøsters anmodning begynne å gi tillegg fordi de ikke har hatt nok melk. De har altså IKKE sett det som et nederlag å sultefore babyen sin, men å gi collett eller nan eller whatever - DET er fæle greier, det.

ÅÅåå dette ble et rotete innlegg.... litt trøtt i dag... men måtte bare få det ut. Hvorfor er vi så hysteriske med den ammingen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg.. Det viktigste er at barna får mat og at mor og barn har det bra. Det trenger jo virkelig ikke være helt enten eller!!!

Skrevet

Bravo, flott innlegg!! Godt skrevet! Her gir vi midlertidig tillegg pga allergi. Har forresten motsatt erfaring enn deg, på sykehuset brukte de sunn fornuft mtp mm og mme, mens helsesøster er en hurpe som mente at jeg hadde for lite melk og ammet for sjeldent...

Skrevet

Heia emlyn!!:) Kjempebra skrevet innlegg! Jeg er helt enig med deg i alt du sier. I Norge tror jeg man rett og slett er altfor hysteriske i forhold til dette å amme... Og flaskemating må man finne ut av på egenhånd, for hvis man er så dårlig mor at man gir flaske, så skal man iallfall ikke få noe gratis fra helsenorge med tanke på hjelp... Blir veldig oppgitt. Supert innlegg!!!

Skrevet

Bra!

Helt enig!

Jeg synes d er ekkelt når naboer spør om jeg har nok melk eller fortsatt ammer. D er da ingen som har noe m d??? D er litt personlig synes nå jeg da..

Og enig i at d sikkert er for lite hjelp for de som gir mme og d er nok ganske mange..

Du gjør en kjempejobb m tvillingene dine!!!

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig emlyn! Oppholdet på St.Olavs med de ammehysteriske pleierne som reiv og sleit i puppene mine var ikke akkurat koselig!!!

Skrevet

Knall bra innlegg!

Hvorfor vi er så hysteriske?! Jo, fordi vi blir innprentet allerede dag 1 i svangerskapet at alt annet enn amming ikke er bra nok!

Skrevet

Det var da godt at det ikke bare er jeg som føler dette... :) Lurer på om vi snart får et lite opprør mot hele hysteriet. Sånn som at det på femtitallet regjerte superstrenge regler rundt brystmelk, og hvor mme nesten ble sett på som det beste, befinner vi oss nå omtrent på den andre ekstremen. Hadde vært hyggelig å møtes på midten... Skal tro om det noen gang skjer...

Skrevet

Veldig bra skrevet!! Ville bare kommentere at det eneste stedet jeg ikke har møtt slike holdninger var på ABC-klinikken hvor vi ble fulgt opp og fødte - der spurte jordmora ganske tidlig om jeg hadde tenkt å amme. Overalt ellers er det liksom bare en selvfølge...

Skrevet

Ja den som lever får se.... da vi begynte med tillegg ved siden av mm, så var det helt ok for HS, men det var ingen informasjon om hvordan man skal forholde seg ifht rengjøring av flasker, tilbereding osv. Alt jeg vet i dag har jeg fått greie på her inne på DIB.

Husker jeg ringe fastlegen min etter 2 uker, hadde høy feber og mistenkte brystbetennelse....skulle bestille time og legesekretæren gratulerte meg og derme spurte hun hvordan det gikk med ammingen, og som sant var sa jeg at vi sliter jo enda, men pumper og ammer og holder på som best vi kan. Og før jeg da i det hele tatt fikk satt opp noen timer, tror jeg hun snakket i 5-10 min om hvor viktig mm var og at det var strevsomt nå, men man må bare holde ut et par mnd så løser det seg osv...Trodde vel egentlig de var ansatt for å ta imot timebestillinger men.....

Vel for oss gikk det ikke så bra, måtte gi opp etter 8 uker, med slit og strev og pumping og flaske og amming som aldri fungerte. HS konkluderte med at Sofie rett og slett ikke klarer å suge riktig. Og det hører jeg jo nå når jeg hører andre drikke av flaske, hun smatter og lager noen lyder jeg ikke har hørt av noen av de andre, så noe mystisk gjør hun og akkurat sånn var det med puppen og, hun bare mistet taket.

Vel vel...uansett, håper også etterhvert at vi kan møtes på midten og ikke minst støtte hverandre i de valgene vi har måttet ta uansett årsak ;o)

Skrevet

Jeg er så utrolig enig! SÅ deilig at noen klarte å sette ord på det jeg har tenkt:) Og jeg syns ikke at innlegget ble rotete i det hele tatt:)

Skrevet

Helt enig!!! Flott skrevet!!! Jeg fullammer sønnen min på 6 måneder og opplever puppenekt med han. Jeg sliter og sliter og sliter og klarer ikke å gi han tillegg fordi jeg vil ikke ødelegge ammingen. Men han skriker og vil ikke ha pupp. Du kan si at jeg sulter han kanskje? Jeg vet ikke.....Jeg satt her i går og tenkte hvorfor i allverden tenker jeg sånn? Det er ikke et nederlag å gi MME. Førstemann her fikk jo bare MME. Og da han fikk flaske med utpumpet MM så var det bare kos å mate ham. Han smilte og jeg smilte. Det vil ha sikkert vært kos å gi han mme og. Det går bedre i dag men vi må slutte å tenke så negativt om tillegg her i Norge.....

Skrevet

Bra innlegg. Er helt enig med deg..

Skrevet

Anonym, du kan ikke pumpe deg da? Nå får jo jeg litt gratis iom at ammer den ene tvillingen, så jeg har fortsatt produksjon selv om jeg ikke ammer hun andre lenger. Jeg pumper 1-2 flasker om dagen, slik at hun skal få litt mm i tillegg til mme. Det er stress å pumpe, men du kan jo ta en uke med et skikkelig raid, pumpe som en gal, og fryse ned... Hvis du orker, da. Du har jo uansett gjort en knalljobb i 6 mnd. Visste du at i Storbritannia blir bare 20 prosent av 6 mnd gamle babyer ammet?

La babyen kose seg med flasken, sier jeg! Blir varm i hjertet når jeg ser jenta mi lukke øynene og lage sånne "m m m m m"-lyder når hun får flaske. Hun har til og med begynt å holde den selv så smått, selv om hun bare er 5 mnd :o)

Skrevet

Her var det mye fornuftig som ble sagt - signerer dere alle:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...