selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Hva syns dere? Er menn og kvinner like? Skal vi likestilles på alle plan? Er det virkelig ikke forskjell på menn og kvinner overhodet?
blond Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Menn og kvinner er ikke like. Heller ikke kvinner og kvinner eller menn og menn. Klart vi skal likestilles. Jo det er forskjell på menn og kvinner.
mayaya Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Klart det er forskjeller, men hvorfor skal det påvirke noe?
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2008 Blir bare litt fascinert over en del holdninger her inne. Vi skriker høyt om likestilling, men det virker som om det enten er en urealistisk "vi er egentlig prikk like det er ingen forskjell" eller så er det "likestilling såklart - så lenge det er fra kvinnens ståsted". Deling av permisjon? Såklart, så lenge mor får størstedelen. Deling av økonomisk ansvar? Jada, men det er mannen som betaler regningene og står som eier av bilen. Deling av ansvar med barna? Bare hvis mor får bestemme klærne barna skal ha på seg og hvilken mat de skal spise. En tredeling av foreldrepermisjonen er et interessant forslag fra myndighetens side for å gjøre menns og kvinners vilkår i arbeidslivet mer like. Det er DET som er hovedgrunnen til forslaget. Men slik det diskuteres her nå virker det som om det er underforstått at permisjonen skal deles 1/3 far og 2/3 mor. Hvorfor?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 likestilling hadler om like murligheter uanhenig av kjønn. ikke om at alle skal være like. jeg er for en 3 deling av permisjonen. fordi jeg tror det gir fedre bedre murlighet til og få bedre kontakt med sine barn og fordi det gir oss et mindre diskriminerende yrkedsliv
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Ja, vi er forskjellige, og nei, vi skal ikke likestilles helt på alle plan. Jeg er gammeldags, og vil at menn skal være litt gentlemenn. Varte oss litt opp. Når vi er på restaurant, synes jeg servitøren skal servere kvinnene først. Menn skal åpne dørene for kvinner. Sånne ting synes jeg er koselig...
Carnivale Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Fordi mange damer mener de "fortjener/eier" permisjonen, siden de har gått gravide, hatt bekkenløsning og født ungen
~sjiraff~ Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 Kan signere mortilgunnar på et punkt. Likestilling er at vi skal ha like muligheter.. Men nå er det nå en gang slik at på enkelte områder kan vi faktisk ikke likestilles. Det er mor som føder og det er faktisk mor som har maten de første 6 mnd for de som klarer å fullamme den anbefalte tiden. Dette kan man faktisk ikke gjøre noe med uansett hvor mye man skulle måtte ønske. Jeg synes forøvrig heller ikke at det er rett at det SKAL være så og så mange prsent kvinner i toppstillinger, styreverv osv. Jeg synes det er den som er best KVALIFISERT som skal få jobben uavhengig av kjønn. Synes det er grusomt urettferdig om en dyktig mann mister muligheten til en jobb fordi en ikke fullt så kvalifisert kvinne skal øke prosentandelen med kvinner for at det skal se pent ut på et papir. Jeg mener at en tvangsinndeling av permisjonen kan slå ut negativt for en del familier uavhengig av om det er mor eller far som blir tvunget til en permisjon som mulignes ikke passer dem. Familier er så forskjellige og har så forskjellige livssituasjoner at jeg kan ikke skjønne hvorfor dette må gjennomføres med tvang? En tvangsinndeling passer ikke alle. Og det er rimelig sneversynt av de som ikke forstår dette.
~sjiraff~ Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 Hvorfor skal samlivsproblemer reguleres ved lov?
rødhette* Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 Må si meg enig med sjiraff. Jeg ønsker selv å ha kollegaer som er dyktige, og som fikk jobben fordi de var den beste kandidaten. Ikke fordi de har et bestemt kjønn. MEN hvis det står mellom to like kandidater, der de har ulikt kjønn, men de ellers er like gode kandidater, kan man gjerne velge ut fra kjønn i stillinger der det er "behov for det" (f.eks. lederstillinger, lærere, barnehageansatte osv).
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 hippi... vi er enige om en ting :-) *danser gledesdansen* hehe ;-)
selfangerkjerringa Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 27. januar 2008 Kjønnskvotering treffer jo begge kjønn på negative, og ikke bare positive måter. Ei venninne av meg ble forbigått i en jobbsøkeprosess fordi de måtte kvotere inn en mann. Selv mistet jeg plassen min i et kommunalt utvalg fordi de måtte ha inn en mann til for å fylle kravene. Og jeg var bedre kvalifisert enn ham for den plassen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå