Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flyttet og byttet lege. På kontrollene i dette svangerskapet, blir det ikke gjort ting som i mitt første...

Han virker ikke helt oppdatert. Når jeg sa jeg var 6+3, så lurte han på hva jeg mente med det. Om jeg mente 9 uker!!!

Papirene som man skal ha med hver kontroll, måtte jeg spørre etter selv. Da var det 3 gang jeg var der!!

Ikke er det tatt blodprøver av meg... (eller er det bare noe man gjør første gang man er gravid?)

Spurte selv om han skulle søke om ordinær UL og hvilket sykehus jeg skulle føde på. Ordinær UL trodde han ikke vi trengte å søke på, at kanskje sykehuset ordnet det for meg når jeg var på tidlig UL. Sykehuset sa at han egentlig skal gjøre det, men de ordnet det for meg. Om å søke hvor jeg skal føde var ikke noe vits, for man regnet med at man skulle føde der hvor man hadde tatt ordinær UL. Sykehuset sa at det skal man, så jeg ligger i systemet.

Kan man bare gå til jordmor for kontroll, eller må jeg bruke legen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, dette minner veldig mye om mitt første svangerskap. Vi hadde akkurat flyttet da jeg fant ut at jeg var gravid, og ingen ting var egentlig kommet i orden.

Jeg fikk mast meg til en time hos en lege selv om jeg enda ikke var kommet på noen fastlegeliste.... Jeg var så "heldig" at jeg fikk en turnuskandidat som fastlege, og han var både ung og grønn. Tror også han synes det var forferdelig flaut.

Siden jeg hadde hatt uregelmessige sykluser så var det vanskelig å fastsette termin så han trodde jeg var 13 uker gravid og pga det lyttet han etter fosterlyder. Men hørte ingen ting. Jeg ble jo nesten hysterisk...

Så fant jeg telefonnr til jordmor i den komunen og ringte henne, pratet lenge med henne og var til kontroll allerede dagen etter. Det fikk jeg svar, og trøst og forklaring på alt. Jeg gikk alle mine kontroller til henne, utenom noen som du må innom legen for å ta prøver. Men da sendte jordmor med meg papirer om hvilke prøver som skulle taes.

Så bruk jordmor du, Du kan jo sikkert få byttet fastlege også. Kan gjøres lett på nettet.

Skrevet

Jeg går bare hos jordmor og jeg syns at jeg får bedre oppfølging hos henne enn hos legen. Hun er nøye og hun jobber bare med svangerskap, så hun er helt oppdatert på alt som har med skjemaer, blodprøver, forskning osv å gjøre. Tok første kontroll hos fastlegen og syns egentlig det gikk greit. Da jeg kom til jordmor andre gang fant jeg ut at legen ikke hadde tatt alle blodprøvene som er vanlig å ta på gravide. Bestemte meg for å bare gå til jordmor da og fikk tatt alle prøvene der. Kan ikke stole på legen lenger mht svangerskapskontroll når han ikke vet hvilke blodprøver som skal sjekkes en gang.

Syns du skal bare gå til jordmor hvis du vil det. Jeg mener ihvertfall at det er viktig å stole på den man går til. For meg skapte det bare engstelse når jeg fant ut at legen ikke tok alle prøvene. Gikk og tenkte mye på at det kanskje var andre ting han ikke hadde gjort, og innbilte meg mye rart.

Skrevet

Helt utrolig..... hvis du har tilgang på jordmor så må jo det være helt topp, ellers ville jeg byttet lege på dagen... Han er sikkert flink på andre områder som lege, men oppfølging av gravide høres ikke ut som han kan.

Jeg vurderer å bare gå til jordmor, hvis kjemien mellom oss stemmer da :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...