Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Mine svigerforeldre viser null respekt og forståelse for mine ønsker og følelser!! Det har seg slik at jeg rekker ikke å komme inn over dørstokken før jeg får kommentarer på hvor stor jeg er, og blikkene sier alt!! De kan sitte å prate om hvor stor jeg er når jeg sitter 5 m unna... til andre slektninger!! Vet at de ikke mener noe vondt med dette... men nå har det seg sånn at jeg sliter litt med selvfølelse, selvtillit og trives ikke med ekstra kg på kroppen. Så i jula fortalte jeg hva jeg mente om disse kommentarene og at jeg syntes det er svært så unødvendig å kommentere andres vekt, uansett om man er gravid eller ei!!! Og sa klart i fra at jeg ikke ville høre mere om vekta... Men det hele toppet seg forrige helg da vi var på lørdagsmiddag... Svigers fortsatte som vanlig i det jeg satte min fot innenfor dørstokken... å hei kula... du e blitt stor no ja... sikkeli svær... Å blikkene sier mere enn tusen ord!! Middagen gikk ok, men så kom det andre slektninger på besøk... og de hadde ikke sett meg på lenge... så svigers begynte å legge ut om hvor stor jeg hadde blitt... å da sitter jeg 5 m unna... HALLLLLLO!!! Alkoholen begynte å renne ned... og så kom svigerfar bort å tok på magen og sa at jeg var godt sett nå ja... og at jeg trengte ikke noen ekstra kg jeg... Da spurte jeg hva er grunnen til at han sier sånn... dette måtte jeg tåle mente han siden jeg var gravid.... Nei, sa jeg... er det noe jeg vet så er det at jeg har blitt svær... tror dere ikke at jeg har speil hjemme?? Amper tone... Svigermor begynte da å fortelle at jeg ikke måtte bekymre meg for kg... noe jeg heller ikke gjør sa jeg... for jeg har jo selv tenkt som så at jeg kan ikke gjøre stort med kg nå som jeg er gravid, jeg får ta det etter fødsel... Men fordi det blir nevnt hver jævla gang vi kommer på besøk så blir man jo bevisst på hvor stor man egentlig har blitt!! Og som sagt, jeg trives virkelig ikke med disse ekstra kg, er kjempe stolt over magen min, men når låra går ned i skoa og ansiktet er som en ballong og hendene ser ut som tømmerstokker så har man selv sett hvor stor man er blitt!! Nei, dette var noen jeg møtte tåle som gravid mente svigers... Selv om man er gravid så har man ikke automatisk rett til å fortelle personen at man har fått noen ekstra kg!!! Sier jo ikke til svigermor jeg heller at hun har rævva langt oppover ryggen.... FAEN!!! Kjenner det sliter virkelig på eg dette med svigers så samboer sa at dette var siste gang vi skulle dit på lenge... Har termin om 13... vet ikke om jeg gidder å fortelle at vi er på vei til sykehuset... de har gjort min siste del av svangerskapet til et helvete!! Har sagt til samboer at jeg kommer til å slutte å spise etter fødsel for å gå ned i vekt... det plager meg virkelig!! OG jeg skjønner ikke at noen kan være så respektløs ovenfor noen!! De er like fæle andre veien, da de har ei svigerdatter som er slank/tynn (fra naturens side) og hun var strålende fornøyd med seg selv... men etter en del år med gud, så tynn du e... du må jo spis mere du forsvinn jo, du kan jo spise alt for du er så tynn. Og hun har blitt sikkelig bevisst på at hun er tynn og misstrives nesten med seg selv pga mange år med slike kommentarer. Like vondt for henne som ikke klarer å legge på seg som for meg som misstrives med for mange kg.....å få slike latterlige, respektløse kommentarer!! Skjønner virkelig ikke hvorfor folk skal kommentere andres vekt, uansett om man er gravid eller ei.... Så man kan trygt si at jeg har svigers langt oppi halsen... hater de nesten nå... de har ødelagt mye for meg!! Beklager, vart langt dette... men måtte bare få det ut... kanksje det hjelper på kroppen!! Håper noen gidder å lese....
*H* Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 uff, bare få det ut. folk har ikke noe med andres vekt å gjøre, eller str for den saks skyld. dette går jo begge veier, som du beskriver her, for både store og små. jeg er ikke stor selv, men har fått noen kommentarer fra svigers på at nå har jeg jammen blitt brei over magen. alle andre sier "å så søt liten mage". jeg har ikke lyst til å dra dit mer men termin er ikkke før april, og blir vel litt drøyt å ikke dra dit før det..
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Jeg vet akkuratt hvordan du har det. Hos meg er det mamma som forteller alle hvor stor jeg er og min far som kaller meg for kula hver eneste gang jeg ser ham. Mamma har fortalt alle i slekta, alle sine venner, sine kollegaer og mine !!!!! (da jeg var sykemeldt) at jeg er enormt diger. Jeg har aldri vært enorm, men jeg fikk mage tidlig og det synes ikke min mor er normalt. Jeg har nå 3 uker igjen til fødsel og er fortsatt ikke stor i noen andres øyne enn mine foreldre. Alle sier: Moren din sier at du er diger, men du har jo bare en normal og flott gravidmage.Jeg er så lei av å høre det. Istedenfor å kunne glede meg over den flotte gravidmagen må jeg hele tiden høre at jeg er enorm. GRRRRRR. Jeg har gitt beskjed om at de ikke får spørre meg om vekt eller kommentere vekten min eller størrelsen til andre, men det lukker de bare ørene for. Vil bare si at jeg føler meg deg. Klem fra meg!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Svigerinna mi kaller meg kula - og jeg kaller henne pingla (begge deler er helt korrekt!) Tuller svigers med vekta - så tull nå med deres skeive nese eller hva nå enn det måtte være som er litt "off" på dem! ELLER: Hold deg langt unna - så få de ta kontakt hvor du setter forutsetningene for samvær med deg. Viktig å ikke nekte samboer å ha kontakt med sine foreldre. Hans lojalitet skal være først og fremst til deg - men samtidig må han få ha kontakt med foreldrene sine om han har lyst.
TussiLussi Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Husk at de som snakker mye om vekt og størrelser er de som ikke har noe bra forhold til det selv....... Min mann sliter litt med ekstra vekt, og han er fæl til å kommentere at " husk at kiloene skal av igjen da..." " du skal få trene masse når babyen er ute"... blir litt sår for dette, men tenker at det er mest hans problem !!!! Når venner rundt kaller meg kula, syns jeg det bare er søtt, men det er fordi det blir sagt på sjemt og fordi jeg har lagt på meg 6 kg i uke 32, startet på 57, så jeg blir mest irritert når uvitende sier at jeg ikke har noe særlig mage - det kan jo såre andre veien også !!! man vil være #Normalt" gravid, ikke sant ? Hev deg over alt !!
Mamsen med lillemor i magen Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Hei! Jeg hadde ikke funnet meg i å bli ertet sånn! Du kan pent si til dem at du ikke gidder omgås dem så lenge de slenger ut sånne kommentarer! Og jeg syns samboeren din burde tat en prat med foreldrene sine når du sier du vil slutte å spise etter fødsel. Når man er gravid er man veldig følsom, og sånne kommentarer sårer. Jeg trives heller ikke med de ekstra kiloene som har kommet de siste 7 mnd, men får ikke gjort så mye med det nå før bollen er ute... Men som sagt, ikke vær i nærheten av de så lenge de bare sårer deg, da er det bedre å bli hjemme og se en film eller noe.. Lykke til i alle fall
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Tusen takk for gode og oppmuntrenede ord!! Nei, samboer får ha så mye kontakt han vil... for all del!! Men det hjelper virkelig ikke hva han sier... det går tydligvis hus forbi... Har vært borti flere episoder der vi (både jeg og samboer) Har sagt i fra at ting ikke skal kommenteres eller bli et samtale emne, men med litt innabords så blir det nevnt uansett hva vi har sagt!! Eks: Mistet min mormor i sommer (som betydde alt for meg) og ville ikke prate om det, sa klart i fra om det...både jeg og samboer men full svigerfar skulle komme å prate å trøste... Synes det er så respektløst at jeg ikke har ord... Eks 2: Da vi mistet vår lille dachs i jula 06.. så ville jeg være for meg selv å ikke prate om d... men neida.... vi tar det opp ved middagsborde!! Synes de viser null forståelse og lite respekt for andres følelser og ønsker!!! Desverre så klarer jeg ikke å være like respektløs tilbake!! Ligger ikke i min natur å si ting om andres utseende.... jeg har jo rett og slett ikke noe med det!! Om andre har noen ekstra kilo, så ok... det får være opp til de... ikke min oppgave å gjøre de bevisst på det!! Er det noe vi jenter/damer merker så er det at vi har fått noen kg ekstra/mindre... Trenger da ikke å bli påmint dette i tide og utide!! Nei, vil jo ikke besøke de etter at baby har kommet heller... hvis kommentarene hagler da, kan de bare glemme å se sitt barnebarn!!! Deres første også!!! De sitter jo hele tiden å kommenterer seg selv også.. om kor mye de har lagt på seg osv.... men jeg svarer jo ikke ja, jeg ser det... rævva de er langt oppover ryggen!! Huff.. ikke morsomt dette her!! Men heldigvis har jeg verdens nydeligste og støttende samboer:) Det var hans forslag at vi ikke skulle dit på lenge, fordi han ser hvor vondt det er for meg... men uansett hva han, jeg eller brødrene sier så går det hus forbi.... Det fins uttalige andre måter å vise sin glede for den lille i magen enn å fortelle hvor god og rund JEG har blitt... Har jo LOV til å bli god og rund også... bærer jo tross alt fram et barn!!!!
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Fikk høre det så øra flagret sist jeg gikk gravid selv. Da hadde jeg ubeskrivelig mye vann i kroppen. Denne gangen kommenterer de så innmari den store forskjellen. Fikk til og med høre fra ei tante at jeg så nesten stygg ut i fjeset fordi at jeg var blitt så tynn(dette er bare sludder, for jeg er det man kan kalle ei "stor jente"). Overhører dette glatt, men blir litt lei av at alle skal ha en mening alikevel. Det neste blir vel kg'ene som ikke går av etterpå. Pytt pytt. Jeg vil heller være en god og myk mamma enn ei avskrapa ei(beklager til alle tynne). Jeg må jo få trøste meg med noe ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå