Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 gutta mine våkner rundt fem hver dag, og det synes jeg er litt i tidligste laget. De sover to ganger på dagen (de er 16 måneder), nie jeg synes er litt mye. Men det virker som de trenger det. Noen forslag?
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 sånn er vår også, eller nå har hun hvetrfall begynt å sove til mellom 6 og syv da... men når hun våkner kl seks så er hun kjempe trøtt. hva skjer om de ikke får den ene luren på dagen da? annete nn at de kanskje blir skrekkelig sure:) her gikk det over etter et par mnd hvertfall med å våkne fem. det er tiiiiiddddlig altså.... grøss.
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Da ville jeg prøvd å bare la de sove en gang på dagen, her har jeg gått over til en kvil..gutten min er, 14,5 mnd. Han sover en gang mellom lunsj og middag, blir ofte litt sur rett før lunsj, men da prøver jeg å finne på noe kjekt med han for å få tida til å gå=) I natt sov han fra 19.15 til 09.00...deilig=) Men fikk komme inn til mammen å pappen i 6.30 tida;)
It's all about me Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Selvfølgelig trenger de to lurer når de står opp klokken 5. Kutt ut den ene luren, de trenger i utgangspunktet ikke mer enn en i den alderen. Du vil nok merke forskjell da. Hvis de fremdeles er så vant til å våkne 5 at de gjør det selv med bare en lur så hold de opp litt ekstra noen kvelder. Lillegutt hadde etter en reise nettopp en periode hvor han våknet halv 5. Holdt han oppe et par timer ekstra en 3 - 4 kvelder og han dro det litt etter litt ut til klokken 7. nå er han tilbake til gammel leggetid og sover fremdeles til 7.
kokosbolle Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Samme her! Knerten vil gjerne stå opp før 6, og helsesøsteren syntes også at det var vel tidlig og at det fortsatt var natt. Han sover stort sett bare en lur om dagen, men er vanskelig på kvelden før han skal legge seg. Vi har prøvd å legge han tidlig 1830-19 og sent 20-21, uten resultat. Det virker likevel som om han sover lenger de dagene han legger seg tidlig, så vi prøver på det. I dag var han opp 5.20, og hylte og bar seg fordi jeg la han ned og sa at det var natt.. huff, blir litt utslitt av det.
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Gutten vår på 21 mnd vil også opp mellom 05 og 06 om morgenen.. *gjesp*. Han får en lur på formiddagen på 1-2 timer. Får han ikke den luren blir han helt umulig og overtrøtt, så vi kan ikke skippe den enda. Det virker som han sover kortere det senere vi legger han, så her må vi bare legge han i 19 tiden. På en god dag sover han helt til kl 06. I dag ville han opp kl 04, men da ga jeg meg ikke før han sovnet igjen..! Litt søvn må vi jo få. Åå skulle så ønske han kunne sove helt til 07... Det hadde vært deilig det. *drømme*
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 For vår del er alt før kl 07 natta her i huset. Men våre barn har vi alltid sagt natta til de hvis de har våknet for tidlig. SÅ har jeg latt de grine en stund - ca 5 min før jeg går inn til de igjen. Hvis ikke det hjelper å gjøre det et par ganger har jeg tatt de med inn i vår seng, med dyna si, sagt natta til de i senga vår og snudd ryggen til. Roer de seg ikke i vår seng legger jeg de tilbake i egen seng og sier natta på nytt. Som regel har de da enten sovnet i egen seng tilslutt eller jeg tar de inn i vår seng seng en siste gang hvor de har skjønt at ok. det er vist natta. Men vil jo tro du har et mørkt rom. altså lystette rullegardiner. Kan ikke regne med at barn skal skjønne det er natt hvis sola titter inn på soverommet. Ville også kuttet den ene sove-perioden på dagen. Sikkert litt tøft noen dager, men gi det litt tid og det vil gå seg til. Man klarer jo å snu om ungene når man stiller klokka, så da burde man jo klare det ellers og... Lykke til!
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #8 Skrevet 28. januar 2008 Hadde en sånn periode nettopp. Sønnen min har som regel aldri våknet før 07, fordi jeg tidlig bestemte meg for at det ikke var morgen før 07. Så begynte han å våkne 05.30-06-tiden, var drit trøtt og grinete men opp skulle han. Hadde ikke samme tålmodighet som da jeg gikk hjemme i permisjon, da jeg vet at jeg Må på jobb og at jeg ikke kommer til å sovne igjen allikevel. Han sov 2 -2,5 time på dagtid. Kuttet ned til 1-1,5 og det ser ut som han er tilbake i normal rytme igjen. Han var så klart kjempe trøtt i begynnelsen, men det gikk seg til. Skjønner godt at dine gutter trenger 2 lurer om dagen når de står opp så tidlig, så ville prøvd å dra ut første luren og droppe andre luren. 2 små grinete gutter vil du nok ha den første uka, men det er det verdt : )
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #9 Skrevet 28. januar 2008 Kjenner til dette, jeg også! Snuppa vokner som regel i 5-tida. Ofte hjelper det at jeg går inn og gir henne smokken, og da kan hun sove videre til 6 - 6:30. Ande ganger bare gråter hun og vil stå opp. Hvis klokka ikke er passert 5:45, går jeg inn og sier "god natt, nå må du sove" hvert 10ende minutt. Som regel sovner hun til slutt (ofte ganske raskt). Problemet er at vi må stå opp før 6:30 for å rekke jobb/barnehage, så det er litt dumt når vi voksne må "gi oss" midt i en maktkamp. Selv om hun ofte sovner en liten stund igjen, er det vanskelig for oss voksne å få sove igjen, og derfor begynner nesten alltid dagen vår i 5-tida og vi lider hele tiden av søvnmangel... :-( På dagtid sover hun i 1 til 2 og 1/2 time. For en stund siden var problemet enda værre, da var det ofte morgen i 4-tida. Det som gjorde at det ble litt bedre, var at vi forskjøv dagsovingen til litt senere på dagen i en periode (fra ca.11:30 til ca 12:30). Teorien var at hun da ikke ble så trøtt før leggetid om kvelden, og derfor får bedre søvn om natten. Overtrøtte barn sover hvisstnok dårligere. Dette var et råd jeg leste et sted på nett, og det viste seg å ha en viss effekt på jenta vår!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå