To tette og en badehette Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Leste svaret ditt ang henvisning til KK her og ville gjerne sende deg en PM men gikk visst ikke? Er nemlig veldig interessert i å høre om hva som må være i henvisning og til hvor den ble sendt? Grunnen til at jeg spør er at min fødejordmor på KK sa at poliklinikk var nedlagt og at de ikke hadde penger til å følge opp kvinner som hadde hatt en traumatisk fødsel og var gravide...Slik du beskriver kunne jeg også tenkt megå ha en avtale om..evt keisersnitt men jeg har jo skjønt at de beskytter den lave keisersnittsprosenten sin med hud og hår... Takknemlig for svar!
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Hei! Har sendt deg en PM, håper du har fått den?
To tette og en badehette Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2008 Nei, ikke noe PM og har masse plass ,-) Det var merkelig for på profilen din så stod det ikke send melding slik jeg har sett det på andres?
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Hei! Vet ikke hva som har skedd med postkassen min, den virket fint for noen uker siden. Merkelige greier. Jeg er noe usikker på hva legen min konkret skrev i henvisningen til KK, men legen jeg snakket med på poliklinikken var fullt inneforstått med at jeg var der på grunn av mine bekymringer i tilknytning til forrige fødsel som endte i hastekeisersnitt (pga panneleie). Jeg ba min fastlege om spesifikt å sende en henvisning til poliklinikk for gravide ved kk, og jeg hadde time der mandag for en uke siden. Det tok ca 3 uker fra henvisningen ble sendt til jeg fikk time. Det er samme lokale hvor en har ordinær ultralyd på kk. Jeg vet at de tidligere også har hatt en samtalepoliklinikk for de med traumatiske opplevelser, men det er mulig det er denne som er lagt ned. Jeg anså ikke sistnevnte som aktuelt for meg, fordi behovet mitt er forsåvidt ikke å prate om forrige hendelse, snarere ønsket jeg en medisinsk vurdering av forrige fødsel og hvilke føringer dette eventuelt legger for den forestående fødselen. Jeg opplevde å bli møtt på en svært fin måte, men er enig med deg, de forsvarer KSstatistikken sin med nebb og klør. Så snart legen forsto at jeg ikke nødvendigvis var der for å få keisersnitt, så var han svært medgjørlig og jeg kunne helt fritt skissere hvilket opplegg jeg ønsket. Han har til og med skrevet i journalen at det var viktig at jeg fikk en jordmor som jeg føler meg trygg på og som jeg kommuniserer greit med. Og dette var ikke noe jeg ba om selv Jeg har også blitt lovet at de skal ha en veldig lav terskel for å iverksette KS, slik at ikke fødselen drar ut i tid. Og hvis det blir nødvendig å bruke tang så har jeg innlagt epidural automatisk ved innleggelse, samt jeg får lokalbedøvelse. Jeg vil anbefale deg å henvende deg til din fastlege, og gå på det medisinske, dvs at du ønsker en medisinsk vurdering av forrige fødsel og at du vil snakke med en gynekolog. Det er min erfaring at jordmødre gjerne har en annen tilnærming til slike emner og tenker at dette kan vi jo ordne bare vi prater om det. Men det er ikke nok for meg. Jeg må vite at det er medisinsk kompetente og forsvarlige avgjørelser som ligger til grunn, ikke tilfeldig synsing av den enkelte lege eller jordmor som er til stede under fødselen, slik det var forrige gang. Jeg vet ikke bakgrunnen din i dette, men hvis du er fast bestemt på at du vil ha KS så er neppe KK det rette stedet. Ta en prat med de, men husk at du eventuelt kan oppsøke Voss også. (Ettersom Voss ikke har barnelege, har de noe lavere terskel for å iverksette keisersnitt, særlig der det er fare for at noe kan tilstøte babyen, f eks ved seteleie.) Jeg ringte til poliklinikken (det står om de ulike poliklinikkene på kk sin hjemmeside) og fortalte at jeg hadde en komplisert fødsel bak meg og at jeg ville ha en samtale med gynekolog. De bad meg gå via fastlegen og sende en henvisning hvilket jeg ba fastlegen gjøre. Dvs jeg spurte aldri om jeg kunne få en henvisning, bare konkret bad legen min sende en uten at der var rom for at hun kunne stille spørsmål ved dette. Jeg la til at jeg anså det som viktig å få en vurdering av gynekolog tilknyttet kk som kjenner rutinene og lettere kan gi en vurdering i tråd med den medisinske praksis de har der. Alt annet blir jo synsing etter min mening, verken fastlege eller jordmor på helsestasjon har myndighet til å legge føringer for fødsel. De kan bare, ut ifra den kunnskap de har, forsøke å tolke og forklare hva som skjedde, samt hva de ANTAR vil komme til å skje. Jeg ønsket noe mer konkret å forholde meg til, ergo må en overlege ved kk inn i bildet. Jeg håper du når frem med ønsket ditt, og at du opplever å bli møtt på samme måte som meg. Ikke vent så lenge som meg, det er uheldig å gå nesten hele svangerskapet og grue seg og ikke kunne nyte den korte tiden en graviditet jo er. Jeg ønsker deg lykke lykke til! Sjekker innom i morgen hvis du har flere spørsmål. God natt Hilsen Cathrine.
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Oj, beklager. Dette ble visst litt lengre enn jeg trodde.. huff.
To tette og en badehette Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2008 TAKK TAKK TAKK for kjempegodt svar. Dette gjorde skikkelig godt å lese for det er en slik samtale jeg vil ha! Og jeg ble så utrolig skuffet da de fortalte meg at det ikke gikk fordi jeg føler at de er ansvarlige for en fødsel som de har innrømmet ikke helt gikk som den skulle. Og da føler jeg at de er de eneste som kan hjelpe meg til en bedre opplevelse. Hadde en setefødsel som ble litt vel dramatisk og fæl på slutten. Jeg kan jo snakke med fastlege og jordmor til jeg blir blå i fjeset, men de er jo ikke tilknyttet sykehuset så føler det blir bare samtaleterapi. Voss blir et alternativ hvis denne rakkeren også insisterer på sete for da er det kun keisersnitt som gjelder for meg, blir det hodefødsel skal jeg takle det hvis de legger det til rette for meg. Har ikke termin før i august og er ganske fokusert på å få hjelp tidlig slik at ikke skrekken overmanner meg på slutten. Man skal jo egentlig bare glede seg i et svangerskap men merker jeg blir helt låst bare jeg tenker på fødselen. Skal til fastlegen om noen uker så da skal jeg be om henvisning. Hun har allerede sagt at hun ble helt skremt av fødselsjournalen min så tror ikke hun krangler på det ,-) Håper du får en kjempefin fødselsopplevelse, mitt eneste strå er at jeg tenker at det kan ikke bli så mye verre enn sist ,-)
tato Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Jeg vil også takke for kjempegodt svar. Du greier å sette ord på mye av det jeg føler også, det er ikke det at jeg absolutt skal ha keisersnitt neste gang, men jeg vil være sikker på at ikke fødselen ender slik som sist. Håper jeg også får en samtale med noen der oppe, og kan sette kriterier for hvordan jeg vil ha det neste gang jeg skal føde. Lykke til med fødselen din!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå