Gå til innhold

Hvor mye snakker barnet deres (rundt 18 mnd)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Barnet mitt er snart 18 mnd. Er så redd hun ligger bak i språkutviklingen. Har ikke så mange å sammenligne med. Ellers er hun utrolig flink motorisk og ikke minst sosialt, men lite ord .Hvor mye snakker barnet deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fulgt med i tråder om dette, og det varierer en god del. En del med barn som snakker mye er veldig flinke til å legge inn svar, og ramse opp hvilke ord de sier. Som regel er da barnet yngre enn barnet til hun som er bekymret og spør:(

Min er snart 20 mnd, og han har nå siste uken begynt å si BL og våv vå (=bil og hund, hehe). Sier ikke mamma engang ellers:( Men han skjønner det jeg sier, henter ting jeg ber om, peker når han blir spurt etc. Dessuten "snakker" han masse, og så lenge de gjør det skal det visst ikke være noen fare:) Min er også flink motorisk og veldig sosial:)

Jeg har spurt litt hos venner som har barn som er eldre enn min, og det er mange som venter lenge før de begynner å snakke:) Tror ikke du trenger å bekymre deg:)

Skrevet

Gutten min prater heller ikke så mye, han har noen ord, men han er ikke veldig tydelig. Jeg har møtt andre barn som sier ordene veldig tydelig mens min mest jabber dem. Feks så sier han nattanattanatta og ikke Natta!

Han er forøvrig også motorisk god og veldig sosial

han gjør seg også så veldig godt fortått og er ikke frustrert over at vi ikke skjønner siden vi gjør det

Skrevet

Gutten min snakker kjempe masse og er nok tidlig ute, storebroren var helt motsatt og hadde nesten ikke ord foer han fylte to....

Saa det er meget variablet og av liten betydning ser det ut til. Eldste blir naa snart 3 og i loepet av det siste aaret har han laert aa snakke kjempe bra og kom meget godt utav det paa 2aarskontrollen :)

Skrevet

Det varierer så masse,ikke bekymre deg over det.

Jeg har en jente som er 11 år,hun snakket veldig tidlig og helt rent.

Har nå en liten gutt på 17 mnd han babler hele tiden... noen ord som er veldig tydelig:

borte

mamma

pappa

voven(hund)

nam nam

oi

kommer ikke på flere nå...

Skrevet

Hei!

Har en datter på 20mnd nå og hun skravler som en foss masse ord,men jeg har 2andre barn også og di skravlet ikke like mye som henne da di var på samme alder.Trur det er veldig forskjellig fra barn til barn.

Skrevet

Er nok veldig forskjell på ungene..

Største her var ikke flink til å prate,det kom ikke før etter han fyllte 2.Men han var tidlig ute med å krabbe,gå og virket ikke som han hadde tid til å lære å snakke;-)

Vesla på 18 mnd prater masse,synger og er veldig for seg.Men hun var tregere til å gå.Og det at hun har eldre søsken som prater masse med henne,virker det som det har hatt litt å si også.

Skrevet

Lillegutt er 16 mndr snart og sier: vovva, pus, mamma,pappa, toktok(traktor) hadet, hallo, Neo(navnet hans) Hege, kykeliky, møøøø, bææææ, gakk-gakk, miaooo,min-min...til ting som er hans, dikke(drikke) han ligger sånn sett ganske på normalen tenker jeg, også babler han i ett;O) men alle er forskjellige, jobber i bhg, og noen sier ingen tydelige ord før 18- 24 mndr alder, så ikke bekymre deg du.

Skrevet

Mi sier:

Mamma

pappa

navnet til storebror

momo (mormor)

mofa (morfar)

famo (farmor)

fafa (farfar)

Navnet til kusienen og 5 av de hun går i samme gruppe som i bhg

Sitt eget navn

Tegne

Sove

Tørst

nam nam

takk takk

ferdig

borte

titt tei

vova

pus

mjau

gris

sutt

melk

grøt

lala og poo (teletubbies)

Baby

To av dukkene hennes har vi kalt lise og sara, disse bruker hun konsekvent

bil

båt

ball

nei

ja

bøøø

min

lys

se der

der er

hei

hade

hallo

natta

stol

bukse

lue

sko

dress

genser

votter

sokker

bade

bleie

bæsj

tiss

potte

æsj

au au

vil ikke

Sikker også en del som jeg ikke kommer på. Er 18 mnd og har eksplodert i språket den siste mnd, frem til da var det kun noen få ord og hun satt dem ikke sammen. Nå bruker hun tre til fire ord i en slags setning. Storebroren kunne ikke engang si mamma ved samme alder.....

Skrevet

hva er vitsen med å skrive ned alle ord jenta di kan si da???

er det for å imponere oss andre eller......og at du signere med anonym i tillegg forundrere meg !!

Skrevet

min sa ikke mange ord. mamma og pappa og endel småord. Men bablet mye. Er også veldig flink sosialt.

Jeg bekymrer meg egentlig ikke. Har ikke inntrykk av at det er så vanlig at de snakker så mye mer enn dette i den alderen. Tror derimot det er en veldig vanlig bekymring

Skrevet

Jenta mi er 19 måneder, og sier: pappa, dadda, bæ, lys.

Hun sier ikke mamma en gang! Babler en del da, og forstår det meste vi sier til henne.

Skrevet

gutten vår har snakket eller bablet veldig lenge og det kommer noen tydelige ord fra han, men som mange andre er det jo ikke alltid lett å forstå hva han mener :-) han sier bare småord som mamma, pappa,se, der, den osv, men er stolt av at han faktisk kan si skille mellom dusj og det å dusje/bade :)

ellers er han vel som 18 mnd gamle barn flest - babler utrolig mye ;-)

Skrevet

Er så drit lei den janteloven som herjer her inne. Jenta mi har vært tidlig ute med det meste og jeg er stolt av henne, noe som tydligvis ikke er greit. Men da han eldste som forøvrig var treiger av seg fikk til ting, da kunne jeg skryte og fikk masse positive kommentarer på det. Derfor jeg signerte anonymt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...