Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Heisann!! Noen som kan svare meg?? Jeg er fulltidsstudent, og venter en liten kropp i sommer. Planen er at far skal ta permisjon fra arbeid når mor starter på skolen igjen til høsten (mor har da hatt sine 6 uker).Lurer på om han har krav på full permisjon med "lønn" ettersom jeg har studert det siste året og ikke opparbeidet med noen rettigheter? Noen sier de har fått avslag fra NAV, mens andre sier at de får? Det må da finnes en lov som omtaler dette?
*Super*Mamman* Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Fra NAV nettsider Når moren ikke har rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspenger • i opptil 29 uker med full lønn eller • i opptil 39 uker med 80 prosent av full lønn
Eliise Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Hei HI... Vi skal gjøre samme som dere. Har termin i juli, og jeg skal bare være hjemme de 3 ukene før og de 6 ukene etter fødsel( som ligger i sommerferien). Og pappaen skal ha resten av permisjonen... Sånn jeg forstår det ut fra den linken over der så har far rett på 35 uker med 100% lønn(, eller opp til 6G). Eller 45 uker med 80% lønn. Siden jeg ikke har jobbet i tillegg til studiene... Hentet fra nav: Dersom mors stillingsprosent før fødsel var 50% eller mer er : * 3 uker før og 6 etter fødselen forebeholdt mor * 6 uker forebeholdt far (fedrekvoten) lenke til kort om arket om fedrekvote * 29/39 uker felles for foreldrene. Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. Dersom mors stillingsprosent før fødsel var lavere enn 50 % stilling er *3 uker før og 6 uker etter fødselen forbeholdt mor *35/45 uker felles for foreldrene. Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. Og det spessielle kravet som stilles til mor, er at 'hun tar offentlig utdanning på heltid' ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Jeg mener ogå helt bestemt att dere også da har krav på engangstønaden, ihvertfall har mine veninner som har studert å mannen har tatt perm hat krav på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå