Gå til innhold

Krydderost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det trygt å spise krydder kremost fra tine?Bløt,umodnet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man skal ikke spise mykoster og umodne oster,pga bakterier som er farlig for fostere..

Skrevet

Så lenge osten er pasturisert er det ingen fare, dette står på ostens ingridienstekst. Nesten alle oster som selges i norge er pasturiserte, untatt hvis du går i delikatesseforettninger og kjøper andre typer oster.

Sjekk bak på pakken du, er den pasturisert, dette betyr at den er varmet opp til så høy temp at bakteriene ikke kan leve der, så spis i vei!!

De anbefaler at ostene skal være så ferke som mulig, så om du skal spise en myk ost, så ikke ha den liggende alt for lenge bare!

Skrevet

Off, jeg har kjemp dorlig samvittighet for d.. I uke 6 spiste vi oster hos en venninne.. Brie, kremost fra tine og ridder ost! ++

Hvilke skade kan oppstå? Kan d skade så tidlig og..

Visste ikke at d var skadlig før jeg leste for en uke tilbake.. Har nå printet ut sider fra matportalen.no

D var jo helt ferske oster, var med og kjøpte i disken på meny!

Skrevet

ORWF:

Hei! Vil bare si at mest sannsynlig var alle ostene du spiste pastaurisert. Den eneste som muligens ikke var det var brien. Om det var en Brie de maeux (hvordan staves det tro??), så er den ikke pasteurisert... Andre brie-typer man kjøper i norge er pasteurisert. Tror du kan ta det helt med ro..:)

Hilsen tidligere ansatt i ostedisk...

Skrevet

Heller ikke myke eller halvmyek oster selv om disse er laget av pasteurisert melk. Dette punktet ble ført til listen nå i høst etter flere tilfeller av listeria........

Tatt fra matportalen:

Myke og halvmyke oster

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.

http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide

Skrevet

Det var nytt siden jeg gikk gravid sist..:)

Men jeg tror ikke folk skal gå og være redde om de har spist det... da er det bedre å tenke på at de ikke skal spise det fremover tenker jeg..:)

Skrevet

Tror ikke det er noe å stresse over! Jeg kommer til å spise oster, men holde meg unna verstingene. Blåmuggost blir ikke førstevalget!

Skrevet

Vil jo råde alle til å lese siden for gravide på matportalen, så kan man deretter vurdere og synse som man selv vil.. Er jo selvfølgelig opp til hver enkelt hva man velger å gjøre...

Skrevet

Missforstå meg rett, jeg er enig med deg. Tror bare ikke det har noen hensikt å gå og være bekymret for at man kan ha spist litt ost man ikke burde gjort. Da er det bedre å heller bestemme seg for at man ikke skal gjøre dette videre i svangerskapet! Men som du sier er det opp til hver enkelt hva de velger å gjøre...:)

Skrevet

Jepp- bra vi er enig. La det for all del ikke bli en "salami debatt" :-)

Skrevet

Men hva ble egentlig svaret på dette innlegget? Er det greit med tine kryddeost eller ikke? lurer på dette selv.. Og hva med f.eks baconost og skinkeost?

Skrevet

Se på matportalen er vel svaret!:) Eller hør med Dorri... Jeg tør hvertfall ikke svare mer....:P

Skrevet

Tror det først og fremst er oster som modnes som brie og camembert, og muggoster, som kan inneholde listeria. kremoster fra Tine kommer neppe inn i denne kategorien så det spiser jeg i alle fall. Likk kjedelig å ikke kunne spise gode oster, men det er jo bare noen måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...