Gå til innhold

Nedkomstpermisjonen

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Er det noen her inne som har begynt å tenke på hvordan dere skal fordele permisjonen dere i mellom?

Vi har sittet i over 1 time og kikket på dette nå. Synes ikke det er så veldig enkelt jeg. Min mann vill ha mest mulig av permisjonen og det vil jeg også.

MEN det ser ut til at vi ender på at han får 11 uker av permisjonen og jeg resten. Synes permisjonstiden er alt for kort jeg :-( Og det er med 54 uker og 80% lønn...

MEN det jeg lurte på er om noen her inne vet om det mulig å ender dette underveis? Da tenker jeg på at jeg kanskje får meg en ny jobb og må begynne å jobbe tidligere enn vi har satt opp i forhold til permisjonen. Da må i tilfelle pappan ta mere permisjon enn det som først er satt opp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det eneste jeg vet er at hvis man har bestemt seg for å ta 54 uker med 80% lønn så kan man ikke endre dette til x uker (husker ikke om det er 46 eller 48) med 100% lønn. Men seg i mellom er det vel mulighet for at mor tar mindre/far tar mer. Men det har vel også en del å gjøre med arbeidsgiveren til far ettersom jeg har skjønt - er visst ikke alle sjefer som er like glade for at folk går ut i pappapermisjon.

Vi har også såvidt begynt å snakke om det. Det beste for oss er om samboeren min kan ta de første 3 ukene sammen med meg rett etter at babyen er født - som en ekstra lang ferdie - det høres utrolig koselig ut å tilbringe den første tiden sammen. Ellers vil også han ha mest mulig permisjon, men tror det blir sånn at han tar de siste ukene sånn litt nå og da - han har en jobb som krever mye og kan ikke ta ukesvis med permisjon i strekk.

Skrevet

men husk at de første seks ukene etter fødsel er forbeholdt mor da.... Kan far ta 3 uker samtidig da?

Blir aldri snakk om å endre til 100% nei, men kanskje må far ta mere permisjon enn ventet. Han får snakke med sin sjef om dette tror jeg...

Skrevet

driver å titter på dette vi og nå, er vanskelige greier kan man si....men far kan ta 2 uker fødselspermisjon sammen med mor, men det er arbeidsgiver som bestemmer om han skal få betalt eller ikke, min samboer får 1 uke betalt av jobben, men en uke der han ikke får noen ting...dette er det arbeidsgiver som bestemmer....

Skrevet

Her får pappan 2 uker velferdspermisjon med lønn så fremt han ikke har brukt opp velferdspermisjonen på forhånd :-) SÅ min mann får heldigvis 2 uker med lønn :-)

Skrevet

hm jah blir ikke klok.. vet de er "forbeholdt" mor, men hva betyr egentlig det..? det eneste jeg vet er at det er 54 uker tilsammen.. så hvis vi tar 3 uker sammen så har vi da brukt opp 6 uker.. har lest på nettet om dette, men blir ikke noe særlig klok om det. har fått tips om å ta en telefon istedenfor å få svar der og da - så får man vite akkurat hva man vil :)

Skrevet

Mannen min tar en uke rett etter fødselen ( ulønnet da), og så tar han 6 uker etter at jeg er ferdig med mine 48 uker.. Han er veldig avhengig av jobben sin, og jobben av ham, så han ønsker ikke noe mer permisjon enn det, noe som er heeelt greit for meg, for da får jeg gå hjemme lenge og kose meg sammen med ungen...

Nok jobbing blir det jo alltids..

Skrevet

fant akkurat dette på nett... her står det ingenting om hvem som kan ta permisjon når...

Fødselspengene gis i utgangspunktet enten i opptil 44 uker med full lønn eller i opptil 54 uker med 80 % av full lønn.

Fedrekvote

Hvis begge foreldrene har opptjent rett til fødselspenger, kan de dele fødselspengeperioden mellom seg slik de selv synes er best, med visse begrensninger. Faren må ta ut minst seks uker permisjon i stønadsperioden. Disse seks ukene kalles fedrekvoten. Hvis faren ikke bruker fedrekvoten, mister foreldrene rett til betalt permisjon i disse seks ukene.

Skrevet

Vi gjør nok som sist, far tar 6 uker, jeg resten. Men min kjære er lærer, og vi har termin på sommeren, så vi får uansett mange uker sammen da. Og så tar han vel de 6 ukene før jul en gang, tenker jeg. Vi vil også ha mest mulig tid sammen, men siden han har kortere dager enn meg og mye mer ferie enn meg, så har vi funnet ut at dette er den måten vi får mest tid sammen på. Skal ha 54 uker til 80% lønn, synes likevel det er tidlig å gå tilbake til jobb (og babyen i barnehage) da, men har ikke råd til å ta ut tid uten lønn.

Skrevet

Dere kan forresten ikke ta permisjon samtidig... Når far skal ha, må enten mor være ferdig med sin permisjon, eller ha ferien under permisjonen.. ALtså så kan ikke far ta 3 uker permisjon etter fødselen, for da har mor permisjon. Men far har rett på ulønnet fri i 2 u ker etter en fødsel .. ( kan også få lønnet fri, men dette er oopp til hver enkelte arbeidsgiver, og har ingenting med NAV å gjøre)..

Skrevet

nei helt enig.. hadde vi hatt råd, ville jeg venta med å ha barnet i barnehagen før 2 år. har selv jobbet i barnehage og synes 1-åringer er litt for små.. men sånn er det nå bare :) har jo termin 29.juli, så som du sier så får vi jo noen uker sammen uansett før samboer skal begynne på jobb igjen etter ferien, får vi håpe :)

Skrevet

Pappa var hjemme sammen med meg 3 uker etter foedsel med foerstemann og vil bare forsiktig si at det anbefaler jeg dere. Noe tid, en uke kanskje eller to. Det var en utrolig omstillingsfase, og jeg ble ganske ensom alene, selv om det var tilbud om andre som ville hjelpe i naerheten. Det er noe med aa skape dette nye livet, de nye rutinene sammen, og saa trengte jeg virkelig aa hvile en del, for aa vaere helt aerlig, og at han laget mat, handlet, vasket klaer osv.

En annen ting er at det aa ta permisjone "sammen" samme om det er ferie, permisjon eller hva det er, i noen tilfeller ikke gir far den (for mange) noedvendige tiden alene med barnet, hvor han laerer seg dette hovedansvaret, som mamma jo laerer masse om all den tiden hun har barnet alene.

Mener OVERHODET ikke aa si at noen andre kabaler er feil, langtifra, men synes det har vaert utrolig godt for vaart familietotalbilde at pappa ikke finner det rart aa ordne "alt som har med barn og hjem aa gjoere" i perioder, fordi dette kan han, dette har han gjort foer - nemlig da han var i permisjon.

Men man maa velge det som er best for familien, selvsagt, og ingen har rett til aa mene noe om det. Mitt lille tips er mest for dere som vet at dere vil sette pris paa arbeidsdeling senere, og kanskje man skal begynne saa tidlig som i barselspermisjon...? For oss var det lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...