Gå til innhold

Hvor lenge ammer man barna?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor lenge det er vanlig å amme barna, altså til hvilken alder? Jeg er bare litt nysgjerrig på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet i et år, da var det deilig å få puppene sine for seg selv igjen. Jeg tror barn blir trygge og rolige av å bli ammet.

Skrevet

Har ikke begynt å amme selv enda:) men mine venninner har ammet alt fra 6 til 12 mnd.

Skrevet

Jeg har ammet mine lenge, eldste i 17 mnd, og nr 2 i 20 mnd.

Skrevet

1 år ammet jeg...

Skrevet

12 mnd., trappet gradvis ned de siste månedene, og den uken hun fylte et år tok hun siste supen og sluttet helt på eget initiativ- ikke interessert lenger. Var godt å bli "løsrevet" sånn kroppslig da syntes jeg.

 

Men dette varierer vel- så jo en sjokkerende dokumentar på FEM i går med tittelen "Jeg ammer min 7-åring"....

Skrevet

Jeg ammet til jenta mi var to år og to mnd... Men tror nok det er mer vanlig med ca et år.

 

Men det beste er vel å amme så lenge man selv har lyst.

 

WHO annbefalter til 2 år, men her i Norge er vel annbefalingen fullamming i 6 mnd og amme hele første leveår!

Skrevet

Man kan amme så lange man selv vil, kommer til å amme bagge mine i to år hvis mulig.

Syntes det er veldig koselig å amme:-)

Skrevet

Jeg ammet tulla til hun var 14 mnd... Hun elsket puppen og skulle gjerne fortsatt, men jeg skulle bort en helg og benyttet sjansen til å slutte..:) Håper å kunne amme nestemann minst like lenge.

Skrevet

Må si at den dokumentaren på FEM i går var sjokkerende. Syntes virkelig at det er kvalmt og amme ei jente på neste åtte år. Fire år også. Er vel greit til to års alderen men.....

Skrevet

Håper på og få til og amme 1 år! ;)

Skrevet

guttungen ville ikke mere ved 7 mnd. Det der er vel noe man kan se litt ann også. Tror barna er forskjellige.

Skrevet

Hadde tenkt å amme i et år, men da småen var 4 mnd, hadde jeg ikke nok og måtte trø til med mat ved siden av. Håpet allikevel å amme et måltid til han var et år, siden dette er riktig i følge elspertene, liksom. Jeg hadde nok ikke lagt på meg nok i svangerskapet og han gadd ikke jobbe så hardt for å få ut den lille melka jeg hadde igjen, så han slutta da han var 7,5 mnd. Da jeg hadde kommet over at dette sikkert var heilt feil og fått en klapp på skulderen av helsesøster, var det egentlig litt godt å slippe alt blodet og styret.

Skrevet

Synes det holder til de er 1 år jeg. Når de begynner å løpe rundt og kanskje prater litt også, syns jeg nesten det blir litt perverst....

Skrevet

Har planer om å amme 6 mnd-1 år. Etter det er det visst ikke næring igjen i melka, og da synes jeg det er unødvendig. Er viktig at barna får lære seg å spise fast føde, de kan jo ikke henge seg fast til puppen i flere år.. Grunnen til at WHO anbefaler amming til barna er to er mangel på mat og vann (U-land)! Det er ikke et problem man har i Norge....

Skrevet

Orket ikke mer når vesla var 11 mnd.

Mulig jeg slutter tidligere denne gangen. Kommer helt ann på.

Skrevet

Selv om næringsinnholdet etter hvert kun gir et beskjedent tilskudd, er det allikevel rikelig med immunglobuliner i morsmelken. Faktisk like mye i en liten skvett, som det er i sprøyten man tar før man reiser til fjerne land. Så det kan være til god hjelp for barnets immunforsvar å få en skvett i ny og ne når det begynner i barnehagen!

Skrevet

Ammet 11 mnd med sistemann :)

Skrevet

ammet til hun var 10-11 mnd.. hun sluttet selv;) det var såååå utrolig koselig å amme...

Skrevet

Kommer nok til og amme til et sted mellom 6 og 12 mnd.Tanta mi amma til gutten var litt over to år og må si det var litt "ekkelt" og se han løp til mamman sin og dro fram puppen for og få mat.

Men det er jo opp til hver enkelt:)

Skrevet

15 måneder ammet jeg sist, denne gangen ammer jeg så lenge det er naturlig. Jeg tror grensene flytter seg selv når det er ditt eget barn, og det er ikke mange som ammer toåringer i Norge i offentlighet. Men jeg vet om mange toåringer som blir ammet i forbindelse med kveldsstellet, da helt privat. Om barnet ikke selv vil slutte, er det faktisk ikke alltid at moren vil tvinge det til det heller. Men jeg tror det er svært få tre og fireåringer som blir ammet her i landet, altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...