Gå til innhold

Vi har et lite dillemma....

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser ut til at eldsta har fått omgangssyke. Og hvis dette varer ei uke som alle her sier, så har vi et problem. Hvem skal være hjemme med jenta?

Mannen min kan ikke ta fri fra jobben, siden sjefen og hans andre kollega er på kurs - og det kun er mannen min og en ekstrahjelp tilstede. Jeg kan heller ikke ta fri, jeg underviser på en ungdomsskole med underbemanning, og er allerede vikar for en som er sykemeldt. Hvis jeg er borte ei uke mister elevene verdifull undervisningstid, hele opplegget mitt blir ei uke forsinka (med språkfag er dette ganske avgjørende), og jeg blir mindre aktuell for fast ansettelse senere....

Nå krysser jeg alt av fingre og tær for at mamma kan passe jenta litt. Minsta går jo i barnehagen som vanlig, under forutsetning av at hun ikke blir syk.

stakkars lille jenta mi, brekningene er så kraftige at hun ikke greier holde igjen bak når hun spyr.. hun er helt utslitt, har spydd hver halvtime nå i 12 timer :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også lærer så jeg vet at dette med sykdom er vanskelig..., men tross alt - dette er kommunens plikt og ansvar , ikke ditt!! Ditt ansvar er dine barn - så derfor skal du være hjemme:-) Mannen din må jo også dele på dette , men som mannen min så regner jeg med at det stort sett er han som er hjemme ellers:-)

Skrevet

Loff, loff og atter loff for å binde magen.

Blåbærsaft som væske.

(evt, cola uten kullsyre, det binder også, cola er nemlig mer "sinna" enn de fleste basselusker i magen, spesielt på sånne små)

Det er superoppskriften for friskmelding fortest mulig, MEN ikke for mye av noen av delene og ikke vær for kjapp med annen mat og drikke.

Skrevet

Stakkars jente!

Er hun syk, så er hun syk, og kan ikke barnepasseren, så må en av dere "ofre jobben" den dagen - den det passer "minst dårlig" for. Jenta kan ikke være alene, og du trenger ikke ha dårlig samvittighet hvis du må holde deg hjemme. Du har jo prøvd alle alternativ, og noen ganger så kommer man seg ikke på jobb.

Du blir neppe hjemme ei hel uke selv om hun er veldig sjuk nå.

At det er underbemanning på jobben din, er heller ikke din feil, så det er ikke du personlig som er ansvarlig hvis elevene mister verdifull undervisning.

Skrevet

Hva jobber mannen med?

Skrevet

håper jo sjølsagt hun blir frisk så fort som mulig. For hennes egen del. Ang. hvem som skal ha fri så er det mannen min som vanligvis tar fri hvis det er noe med ungene (de er sjelden syke så det er ikke så ofte). Men akkurat denne uka er vel den eneste uka dette halvåret at han overhodet ikke kan ta fri, da må de stenge sjappa og DET går ikke. Altså må jeg ta fri.

Problemet mitt er at JA, det er kommunen sitt ansvar og ikke mitt, men jeg jobber tross alt i et team, og hvis jeg blir borte så faller det mer på resten av teamet. Og siden det bare er jeg som har to av fagene, så er det bare "barnevakter" de kan sette inn mens jeg er borte - og det jeg skulle gjort med klassen blir utsatt til jeg kommer tilbake. Alt dette er likevel ting som er overkommelige, det dummeste med dette er at jeg er i en særstilling siden jeg er vikar.

Det er utrolig vanskelig for folk å forstå at det er forskjell på teori og praksis. Jeg har jobbet som vikar i mange forskjellige bransjer, både privat og offentlig, men felles for samtlige er at om vikaren har fravær, vil de satse på en vikar uten fravær neste gang de trenger folk. Sånn er det, enkelt og greit.

Skrevet

Ser ikke dilemmaet dit jeg. Når enn får barn velger enn de fremfor alle andre. Og når barnet er sykt så blir enn hjemme. Er ikke vits å risikere at andre blir smittet fordi du tror du er uunværlig på jobben din.

Skrevet

Må du være hjemme, så må du være hjemme. En annen gang er det du som får mer å gjøre når en av kollegaene dine er sjuke.

Jeg kjenner godt til det at det blir mer på kollegaene mine når jeg er borte, og at det da er ting som blir liggende fordi de ikke rekker det. Men er jeg eller ungen sjuk, så må jeg være hjemme. Rotet får jeg heller ta den dagen jeg er tilbake på jobb.

Du kan si at det er forskjell på teori og praksis, men fakta er at hvis mannen din ikke kan, og hvis bestemor ikke kan, så må du, og det er ikke en ting du kan gjøre med det. Jenta kan ikke være hjemme alene. Da får man gjøre det beste ut av det, og trøste seg med at det helst vil gå godt, til slutt.

Jeg prøvde ikke å være nedlatende overfor jobbsituasjonen din, men å trøste deg litt.

Skrevet

Takk Odine :) Det var ikke direkte deg jeg sikta til altså. Er bare litt irritert over en del her inne som alltid drar den der "ja men du har krav på fri og det må arbeidsgiver bare finne seg i"... lurer litt på hvem som faktisk jobber slik at teori og praksis samsvarer... hehe... de vil jeg gjerne høre om!

Og selvsagt kan ikke jenta være hjemme alene. Jeg tør jo knapt gå ned i vaskekjellern nå (alene med henne, mannen på jobb og minsta hos mamma'n min), i tilfelle hun våkner og er redd fordi jeg er borte.

Er bare så typisk at det måtte skje denne uka :P

Skrevet

Leste på en artikkel her på dib at dovna brus frarådes? Vel - uaktuelt for oss uansett siden hun nekter å drikke brus, verken med eller uten kullsyre :P Håper litt biola kan hjelpe på å korte ned sykdomsforløpet litt, og binde magen. Når hun snart greier å holde væske nede får hun prøve seg på en ritz-kjeks.

Skrevet

javel....."Verdens peneste gogutt er min" det er greit nok det, men om barnet/a er mye syke da, skal en bare bli hjemme uannsett?? og i lengden, hvilken arbeidsgiver vil ha en sånn annsatt?? i værste fall, hvor kommer pengene i fra, om en ikke har jobb??....nei, den der synes jeg var for drøy.Er ikke barna alltid først, er lov å tenke litt også....penger og mat må en ha, så derfor synes jeg barna mange ganger på stille seg som nr 2( ikke om de er alvorlig syke da)

Får håpe at hun snart blir frisk, så du ikke får dette problemet.

Trøsten kan kanskje være at barn blir fort syke, men også veldig fort friske:-))

Skrevet

Her var det snakk om at ungene ikke var syke så veldig ofte. Og at det var far som hadde vært hjemme de gangene det skjedde. Når enn velger å få barn får enn ta konsekvensene av det også. Er barnet sykt er mor eller far hjemme. Og en arbeidsgiver som har litt vett i skallen skjønner at mor eller far av og til må være hjemme på grunn av sykt barn. Og som regel varer faktisk ikke omgangssyke i 1 uke. Og det er heller ikke alle som har foreldre som kan stille opp bare fordi enn selv prioriter jobben sin fremfor barna sine.

Skrevet

Og selv om barna var syke ofte, så må man være hjemme med dem. Barnehagen vil hverken ha spysjuke eller feberhete barn..

Skrevet

Nei det vil de ikke. Og når enn velger å få barn får enn passe på barna sine selv også når de er syke. Omgangssyke er smittsomt og får min unge det er det mitt ansvar å passe på han. Ringer ikke foreldrene mine som bor 2 timer unna for at de skal gjøre det. Jeg valgte selv å få barn, og da er det mitt og sambo sitt ansvar og ta oss av gutten vår når han er syk. Jeg jobber i et yrke der enn trenger vikarer for meg hvis jeg er syk eller har sykt barn, men sjefene mine er klar over det at har jeg sykt barn går han fremfor jobben uannsett. Og er jeg syk selv er det ikke populært at jeg kommer for jeg kan smitte mange eldre mennesker med dårlig immunforsvar.

Skrevet

Det trenger heldig vis ikke ta så lang tid. Vi har hatt en runde nå alle sammen. Ingen var syke mer enn 48 timer. De fleste under et døgn. Håper det går like fort for dere.

Skrevet

Håper inderlige ikke den siste setninga der var et stikk til meg, verdens peneste gogutt. Jeg prioriterer alltid barna mine først, alltid! Noe annet skal jeg søren ikke ha på meg! Men i min virkelighet så er ikke alltid det man ønsker å gjøre det som er praktisk gjennomførbart. Jeg kan da umulig være alene om dette? Og som ei over her nevner: man vil liksom gjerne beholde jobben også da - blir stusselig med mat på bordet for ungene hvis mamma mister jobben.

Skrevet

Jeg skjønner innmari godt tankene dine rundt å være borte fra jobb, HI. Er lærer selv, og "barnevakter" fører sjelden noe godt (pedagogisk sett) med seg... Åkke som: Jeg er blitt flinkere til å ikke ta alle verdens sorger og problemer innover meg, jeg ER unnværlig, og må heller gjøre en enda bedre jobb når jeg kommer tilbake.

Krysser fingrene for at det blir mer kortvarig enn de dystre spådommene dere har fått, her har vi berga med 12-timers-effektiv-omgangssjuke, så det GÅR an.

Dessuten: Arbeidsgiver skjønner at du har sykt barn, og at du ikke har "ugyldig" eller lettvint fravær, det er jeg helt sikker på. Tror nok du får flere vikariater, jeg :-)

Klem

Skrevet

Enn mister ikke jobben sin for om enn har syke barn, er enn offentlig ansatt skal det mye til for å miste jobben sin. Enn har krav på 10 sykedager hver hvert år, det er noe enn har krav på. Mister du jobben din fordi du har vært hjemme med sykt barn noen dager så er det ulovlig. Det skal veldig mye til for å miste en jobb, så det argumentet går jeg ikke på. Gjør du en god jobb ellers så har du stor sjanse for å få fast jobb senere. Jeg fikk fast jobb da jeg var 6 mnder på vei med førstemann, de visste jo at jeg kom til å være borte fra jobb i nærmere 1 år.

Skrevet

Der er jeg faktisk enig med HI, for når en er lærervikar "mister" man ikke jobben fordi man har mye fravær (hvis det er tilfelle), man blir bare ikke spurt neste gang. Har lite rettsvern da, gitt.

Regner med at dette er et slikt vikariat som ikke er blitt utlyst heller, finnes mange av dem. Dessuten kommer det an på tilgangen. Der det er mange om beinet..........

Skrevet

Signerer piano sitt "Dessuten", samt krysser fingre for at mammaen din kan være barnevakt så du slipper bekymre deg for dette.

Skrevet

Hvis du har gjort en veldig god jobb mens du har vært der (noe jeg er rimelig sikker på at du har), vil du nok få forlenget vikariatet hvis de trenger vikar, selv om du har vært borte ei uke. Du har jo god grunn, tror de forstår det. Noe annet hvis du hadde blitt borte ofte, pga sykt barn. Men én gang, selv om det er flere dager, tror jeg de har forståelse for.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...