Gå til innhold

6mnd hvor ofte og hva spiser deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte med grøt ved 4mnd og lurer litt på måltidsrytme og hva jeg skal gi framover. Ammer fortsatt mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini er straks 6 mnd. Foreløpig får han grøt om kvelden (nesten full posjon) og ellers mm 8-10 ganger i døgnet.

Vi kommer til å starte med middag i 14-15-tiden. Det blir sikkert most gulrot og potet. Eller så vet jeg mange som gir grøt til frokost som måltid nr 2, før de starter med middag når de er litt eldre.

HS sa at som en tommelfingerregel når jeg lurte, var at man vanligvis starter med smaksprøver på et måltid og går over til ett måltid til når man var oppe i full posjon og sånn fortsatte det.

Skrevet

Jenta mi begynte med fast foede da hun var litt over 4 mnd. Hun er naa 6mnd og spiser saann ca:

Litt pupp paa morgenen men det blir mindre og mindre for hver dag. Hun er rett og slett ikke interessert og jeg har fryktelig lite melk.

1 porsjon groet + 100ml mme til frokost

130 ml mme + frukt til lunsj

hjemmelaget middag + 100 ml mme paa ettermiddagen

1 porsjon groet + 100 ml mme til kvelds

?

Skrevet

Her begynte vi også med fast føde da mini var 4 mnd; han er nå 6 mnd minus ei uke;) Måltidene her er for tiden slik:

Ca 170ml mme+1 porsjon grøt

Ca 170ml mme+fruktmos

Ca 140ml mme+middag+halvt glass sviskemos

Ca 170ml mme+1 porsjon grøt

Skriver ca på mme'en, for han spiser ikke like mye hver gang, men det er iallfall det han blir tilbudt. Av og til spiser han alt, andre ganger bare rundt 100ml. Fruktmos er hjemmelaget som regel og der spiser han ca 100ml; det samme gjelder middag. Hjemmelaget middag ca 100ml. Tenkte etter hvert (rundt 6 1/2-7mnd) at vi skulle begynne å introdusere litt brød sammen med fruktmosen. Tenker da å dyppe små brødterninger i fruktmosen til å begynne med før vi går over til pålegg som leverpostei.

Skrevet

Kjempe bra at dere har skrevet så detaljert. Det hjalp meg masse:-)

Skrevet

Jeg ammer fortsatt i tillegg til fast føde.

Hos oss er mat-rytmen sånn:

07-08: MM i senga

Ca 10: grøt med vann til, litt frukt til dessert (ofte svisker, da mini er

litt hard i magen)

Ca 13-14: MM

Ca 14-15: 1/2 glass middag (ca en time etter pupp) og litt frukt

Ca 16.30: MM

Ca 18: grøt med vann

Ca 18.30: MM før senga

Jeg ønsker å holde på melka iallefall et par måneder enda! Vi har bevisst ikke startet med brødskive enda, kun et par smakebiter. Føler ikke vi har "tid til" flere måltider... :) Så frem til jeg reduserer med på MM, blir det sånn vi har det idag tror jeg! Fungerer bra hos oss.

Skrevet

6.5 mnd pupp vær 3-4 time dag og natt...

Skrevet

Gutten min er 6mnd og får pupp hver 3-4time, har startet med grøt men er ikke oppe i full porsjon.

Skrevet

Gutten min er glad i mat og får i hovedsak fire måltid hver dag. Full grøtporsjon morgen og kveld, et helt fruktbeger og nesten et helt middagsglass. Alt fordeles jevnt utover dagen i forhold til søvn og sånn. Har begynt å introdusere brødbiter, men er foreløpig bare i smakeprosessen. Tenker å ha brød til lunsj etterhvert, og bruke frukt som dessert i stedet for mellomåltid.

Han er ikke så veldig glad i pupp på dagtid, ammer to-tre ganger der han egentlig ikke suger i seg så mye. Får vann til måltidene og sviskesaft/eplejuice/pære"saft" utvannet på flaske innimellom. Han får så hard avføring for tiden, derfor må jeg prøve med mer veske.

Har også gitt skrapet banan sammen med fruktbeger et par ganger, det likte han godt =)

Han får også et tredjedels glass sviskepure sammen med grøten på kvelden.

Det var alt hehe ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...