KaMa Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 ..og det er såpass mange som reagerer på det, så regner jeg med at dere er høflige og hjelpsomme selv? Altså, sikkert lett å huske alle gangene noen IKKE løftet på rævva og ga deg sete sitt, når du gikk gravid, men jeg er overbevist om at dere som reagerer på mangelen av hjelpsomhet også representerer dem dere beklager dere over. Altså, det er dere som er nordmenn, og dere hjelper neppe så mye til dere heller.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Jeg er nok over gjennomsnittet hjelpsom, og ihvertfall høflig. Men du kvaliserer nok til en av de mindre høflige. A la "hilse på naboene gjør jeg faen ikke, tenk hvis de plutselig tror vi er bestevenner og begynner og fly inn dørene som det passer dem, eller, skrekk og gru, rett og slett bare kommenterer været".
KaMa Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2008 Joda, det er sikkert en fin konklusjon etter å ha sittet å lest innlegg på dib, men det kan jo være at det jeg skriver her, og det jeg gjør i virkeligheten ikke samsvarer. Uansett er det uvesentlig. Jeg beklager meg ikke over uhøflige nordmenn.
Gjest MyIian Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 Jeg er fryktelig høflig. Virker kanskje ikke som jeg er det her inne, men det er jeg altså. Jeg titulerer alltid folk rett, og tar alltid folk hardt men ikke for hardt i hånden når jeg hilser. Gir alltid fra meg setet og tilbyr meg ofte å hjelpe folk over v eien. Men jeg er halvt utenlandsk da;) Men jeg kan ikke huske sist noen hjalp meg med noe. Eller jo. På bussen hjelper ingen meg ut med barnevognen, utenom "innvandrere".. Så det er en lite nforskjell på nordmenn flest..
M&MH Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Må faktisk si meg enig her ja. "Utlendinger" er mye høfligere enn nordmenn. Er ikke spesielt uhøflig selv såvidt jeg vet, men det er vel en grunn til at nordmenn er kjent for å være et litt "kaldt" folkeslag?
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Jeg er generelt uhøflig, helt over på det ufordragelige. Jeg dytter gamle damer så jeg kommer før dem på bussen, triller på dem i byen med barnevogn, blir irritert på gamle menn med stokk og isbrodder, glor bare olmt på andre småbarnsmødre. Og reise meg på bussen?! Ikke faen. MITT sete, jeg kom først frem til det, altså MITT. Survival of the fittest. (Darwin er nye bestisen min!) Så kan man jo vurdere om inntrykket man har av meg herfra stemmer med overnevnte og deretter bruke en liten dose fantasi. Klarer du ikke det er det mest sannsynlig fordi du slo hodet når jeg dytta deg på bussen/banen/toget. Og det er DITT problem, jeg fikk sitteplass:p
Mage Mi Sa Jo Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 jeg mener ikke at nordmenn er uhøffelige. ikke er jeg sikker på om jeg mener det er uhøffelig å ikke reise seg for en som er dårlig til bens. selv om jeg mener det er høffelig å gjøre det. det å være uhøffelig for meg er ikke nødvendigvis det motsatte av høffelig. det er høffelig å hjelpe andre men det er uhøffelig å ikke takke for hjelpen. noe som kan være årsak til problemet i enkelte tilfeller. jeg har altid reist meg for folk jeg så trenkte min plass. noe jeg derimot ikke setter pris på er når jeg reiser meg å få en sur kommentar fra vedkommende om enten hvor uhøffelige alle de andre på bussen var, det holder da vel at jeg reiste meg vel. eller å få kjeft fordi denne damen eller mannen var da ikke så gamle og greide fint å stå for så å nekte å sette seg på den ledige plassen. noe som stiller meg i en litt rar situasjon. skal jegsette meg igjenn eller skal jeg nå overtale denne personen til å bruke plassen. i slike situasjoner kan jeg innrømme at jeg blir noe irritert og neste gang jeg ser en som trenger plassen min kikker jeg litt ekstra først for å se om dette er en som blir glad eller en som vil klage. selv er jeg opptatt av å lære mine barn folkeskikk, slik at de takker for ting de får, reiser segfor andre, og gjærne hjelper andre. sitter ved pordet og spiser pent , venter til andre er ferdige, ike snakker med mat i munnen. og ikke er frekke overfor andre. samtidig så mener jeg at jo dette er høflighet men egentlig er detvel også venlighet overfor andre og det å kunne ta hensyn. men jeg mener bestemt at det motsatte ikke nødvendigvis er å være uhøffelig. for meg er det uhøffelig å snike i køen, dytte borti noen uten å si unskyld, være frekk overfor andre. noen ganger er det kansje tankeløshet som er årsaken eller at man er uoppmerksom, se situasjonen her i norge, det er uhøffelig å stirre og allerhelst skal vi være opptatt med vårt og ikke være opptatt av hva andre gjør. likevel regnes det for uhøffelig å ikke se at andre trenger din hjelp. altså du skal ikke se hva de gjør men du skal se at de trenger din hjelp. ???
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 Du har nok rett Kama, jeg er virkelig ikke av de høfligste. Men jeg takker for maten og reiser meg for gamle folk på trikken i det minste.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #10 Skrevet 26. januar 2008 Er selv blant de sjeldne høflige. Er vel nettopp derfor jeg irriterer meg så over uhøflighet også? Ellers registerer jeg også at gamle folk især er fæle til å snike i kø.Det hindrer meg dog ikke i å overlate plassen til en gammel krok. Har ikke sett så mye til disse høflige "innvandrerne" heller, er det spesielle land disse kommer fra? Syns det er mange sure mannfolk som lyser av Norges-forakt, og kua biske kjerringer som stirrer i bakken. Nei, jeg er ikke rasist. Men jeg er heller ikke blind.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå