Leirha Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Måtte jo ta en ny blodprøve pga dette når det var 8 uker igjen. Men vet noen avd ere om man må ta flere? Hos jm sa de nemlig at man skulle ta en til når det var 4uker igjen, hos legen min sier dem at det ikke er tilfelle. Men er veldig i tvil på det som skjer hos legen min. Det er vel andre her inne som er rh- og vet`?
duracellmamma Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 hei:) Jeg er også rh- noe legene og jm vet, ikke har jeg heller fått noe informasjon om det... er i uke 21 nå med komplikasjoner...
silje80@lykkelig Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Hei, Jeg er Rhesus negative jeg også. Det stemmer at man skal ta blodprøve både i uke 32 og i uke 36.
Leirha Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2008 AHA!! Da skal jeg slå i bordet med dette hos legen på mandag, er 36uker da og vil gjerne ta nye prøver da. Og etter fødselen skal jeg bytte fastlege..ingen tvil. Er det siste prøve man tar i uke 36? Eller tar man en til?
fullrulleihuset Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Siste prøve før fødselen tas i uke 36. Barnet testes etter fødselen, dersom ikke barnet også er rh- får du en k-vitamin sprøyte etter fødselen.
Måånestråle Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Litt feilinformasjon ovenfor her.. Dersom du er Rhesus negativ mor med Rhesus positivt barn, skal du ha en sprøyte med Anti-D immunglobulin senest 3 dager etter fødsel. Dette immunglobulinet nøytraliserer alle de røde blodlegemer fra fosteret som har kommet over i ditt blodomløp, og du vil derfor ikke kunne lage antistoffer mot disse blodlegemene i neste svangerskap. K-vitamin har ikke noe med Rhesus positiv/negativ å gjøre. K-vitamin bidrar til at blodet koagulerer (levrer seg, slik at man ikke får langvarige blødninger). Siden produksjonen av K-vitamin ikke kommer i gang umiddelbart etter fødselen, får alle babyer en sprøte (evt dråper i munnen) med dette vitaminet straks det er født.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå