Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Jeg leser så forskjellig, noen steder står det at man bør starte med lett-melk fordi det er så mye fett i H-melken. Andre steder står det at det er nettopp derfor man bør bruke H-melk, de trenger det ekstra fettet, og spesielt de som slutter med mme. What to do?
Solstråle72 Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Ikke så enkelt dette her, når det står noe et sted og noe annet et annet sted!! På vår helsestasjon anbefaler de å gi barnet (fra ca.1 års alder) lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling. Siden Tobias har en "god" vekt og ligger innenfor normalen, så kommer vi til å gi lettmelk til han når den tid kommer.
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 Hmm jeg tenker også lettmelk her... Hun er jo normal på vekta. Tror ikke hun trenger det ekstra fettet.
Bellen^2 Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 Jeg har bare lest at man skal gi lett-melk, så det er det eneste Sebastian får:)
månestråle32 Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Jeg har og fått det fortalt av en professor innen hjerte-kar/kolesterol at man ikke trenger å gi helmelk. er altfor mye av det mettede og uønskede fettet(spesielt på sikt). Siden det er noe fett i lettmelk så vil babyen få de vitaminene som følger fetter: A, D E og K er fettløslige. Men når babyen er så stor at den skal drikke melk, så kan du jo heller bruke litt mer plantemargarin på brødskiva, eller makrell i tomat på skive el slik at babyen får i seg større mengder umettet fett, og dermed kompansere litt for tapt energimengde ved å bruke lettere melkeprodukter jeg skal gjøre dette da jeg og min datter(6mnd) har arvelig høyt kolesterol. Viktig for meg å introdusere alle de voksen-anbefalingene for mat slik at det er normalt for henne.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Tidligere så var det vel H-melk som var anbefalt tror jeg. Men mener jeg har lest et sted at det nå er Lettmelk som er tingen :-) Ikke så lett å henge med i svingene når anbefalingene er så forskjellige overalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå