Gå til innhold

H-melk eller lett-melk?

Sanasol har 2 herlige jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser så forskjellig, noen steder står det at man bør starte med lett-melk fordi det er så mye fett i H-melken. Andre steder står det at det er nettopp derfor man bør bruke H-melk, de trenger det ekstra fettet, og spesielt de som slutter med mme.

What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så enkelt dette her, når det står noe et sted og noe annet et annet sted!!

På vår helsestasjon anbefaler de å gi barnet (fra ca.1 års alder) lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling.

Siden Tobias har en "god" vekt og ligger innenfor normalen, så kommer vi til å gi lettmelk til han når den tid kommer.

Skrevet

Hmm jeg tenker også lettmelk her... Hun er jo normal på vekta. Tror ikke hun trenger det ekstra fettet.

Skrevet

Jeg har bare lest at man skal gi lett-melk, så det er det eneste Sebastian får:)

Skrevet

Jeg har og fått det fortalt av en professor innen hjerte-kar/kolesterol at man ikke trenger å gi helmelk. er altfor mye av det mettede og uønskede fettet(spesielt på sikt). Siden det er noe fett i lettmelk så vil babyen få de vitaminene som følger fetter: A, D E og K er fettløslige. Men når babyen er så stor at den skal drikke melk, så kan du jo heller bruke litt mer plantemargarin på brødskiva, eller makrell i tomat på skive el slik at babyen får i seg større mengder umettet fett, og dermed kompansere litt for tapt energimengde ved å bruke lettere melkeprodukter

jeg skal gjøre dette da jeg og min datter(6mnd) har arvelig høyt kolesterol. Viktig for meg å introdusere alle de voksen-anbefalingene for mat slik at det er normalt for henne.

Skrevet

Tidligere så var det vel H-melk som var anbefalt tror jeg. Men mener jeg har lest et sted at det nå er Lettmelk som er tingen :-)

Ikke så lett å henge med i svingene når anbefalingene er så forskjellige overalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...