Gå til innhold

Bilstoler. Forover eller bakover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hæ? Skal ikke barn sitte med ryggen mot kjøreretningen til de er tre år eller noe sånt? Ser at noen av de setene som er fra 9 til 18 og 25 kilo på salg nå ikke kan vendes bakover.

Statens vegvesen hadde jo nettopp en sånn kampanje, hadde de ikke?

Guttungen vår er liten til å være halvannet, og han veier 9 kilo, så jeg tror liksom ikke helt på at det kan være til treåringer.

Nå har vi ikke bil foreløpig, men det er på trappene og jeg vil gjerne ha regnestykket helt på plass. (Mest fordi jeg mener det er en tulleting å bruke penger på når vi bor i byen og min familie allikevel bor så langt unna at vi ikke kommer til å kjøre dit. Når jeg regner inn alt, ser det så stygt ut, så får jeg kanskje gjennomslag.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JO, det er det de anbefaler men det er ikke påbudt. Endel velger å ha setet forovervendt f.eks. pga. plassmangel i bilen, at ungene bare hyler ol.

Men det er altså anbefalt å ha bakovervendtsete til barnet er 3 - 4 år. Henger visst bla. sammen med at hodet er tungt i forhold til resten av kroppen så belastningen på nakken kan bli fatal ved kollisjon.

Skrevet

En burde ha barna bakovervendt så lenge som mulig.

Hvis han er 1 1/2 år så burde han i alle fall sitte mot kjøreretningen.

Vil anbefale dere å vente med bilkjøpt til dere har valgt bil. Mange av setet fungerer dårlig i visse typer biler + at selen i bilen kan være for kort.

Skrevet

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Bakovervendt er anbefalt på det sterkeste ja. Det finnes mange bakovervendte seter som går helt opp til 25 kg.

Av de setene som er på salg kan f.eks. Britax Two Way Elite brukes bakovervendt til 25 kg :-)

Skrevet

Må tenke praktisk her tror jeg.

Har en venninne hvor ungen ble bilsyk av å sitte baklengs. I tillegg ble ungen helt krøllete i beina for det var ikke plass til dem lengre i baklengs posisjon....

Skrevet

som de fleste her inne sier så anbefaler de å ha barna sittende mot kjøreretningen så lenge som mulig..det med kilo kan man egentlig bare se bort fra da vekten varierer veldig... guttungen min på nesten fire veier like mye som jenta til ei veninne som er to år..

er mange bilstoler som man kan ha begge veier og...

vil også anbefale deg å vente med stolkjøp til bilen er sikret slik at du vet hvilket utgangspunkt du har...og de som arbeider med å selge stolene vet som regel hva de prater om..

du må tenke både praktisk og sikkert..gutten min satt bakovervendt fram til det ble for trangt pga beina..han var vel ca tre år da..noen derimot har barn som blir bilsyke av slikt og da må man revurdere det hele...

det du må se på når det kommer til bilstol er størrelsen og alderen på barnet... men som sagt så vil de fleste forhandlere ha god kunnskap på dette..

lykke til!

Skrevet

Finnes mange stoler som er både forovervendt og bakovervendt.

Vi har et som heter Playextreme, eller noe sånn. Vi har brukt dette i 3 år, og er fornøyd med dette.

Men som nevnt tidligere...kjøp bilstol i forhold til bilen du har.

Sørg for å få prøve sete i bilen før du kjøper det. Setene i bilen er så ulike, så dette kan bli helt feil i forhold til barnesete.

Skrevet

Jeg vil si at det er lurt å være litt oppdatert før man skal ut å handle sete til barnet. Det er dessverre alt for mange selgere som ikke er oppdatert på denne fronten, :-(

"Krøllete" ben er ikke farlig, så lenge ikke barnet gir uttrykk for at det er vondt så er det ikke det. Men mange foreldre snur fordi de syntes det ser så ubehagelig ut.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...