Gå til innhold

Hei du som svarte ang hjelpestønad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hjelpestønad sats 2....har man krav på noe utvidet Os da??

man må jo undersøke alt...ingen som forteller en noe om det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Nei, du må ha sats 3 eller 4 for å få forlenget OS-tiden. Har du nettopp fått sats 2? er det ditt lokale NAV som har avgjort det, eller har det vært videre til fylkesmann? Det lokale NAV kan bare avgjøre opp til sats 2 og det er fylkesmannen som avgjør om du kan ha rett til høyere sats.

Er enig med deg; vi må vite på forhånd hva vi kan ha rett på og det er jo helt feil; iflg loven så har off instanser info.-plikt. Men i praksis informerer de bare når du konkret kommer og spør om noe spesifikt.

Skrevet

Nei jeg har hatt denne stønaden et par år....det var det lokale trygdekontoret som satte den satsen.

Er vell slik at stønaden skal vurderes på nytt etter 3 år er det ikke noe sånt??? Tror jammen eg må sjå over alle mine papirer snart....

Sønnen min er blitt mye bedre av astmaen sin...så regner vell med at de komme til å enten gi meg sats 1 eller stryke den...så da raser de pengene bort også....

Skrevet

hj.stønaden går til NAV tar kontakt med deg for å vurdere den:) Du trenger ikke ta kontakt med NAV selv om det har gått 3 år. Bare la tiden gå:)

Skrevet

maser enda litt meir på deg eg....

er det hver 3. mnd dei skal vurdere det??

Er jo noe med at man har blitt vant til å ha desse pengene i mnd også...

Skrevet

Det er vel hvert 1-3 år ved kroniske tilstander som står i forskriftene, alt etter diagnose. men jeg har erfart at de "glemte" dette litt, og at tiden gikk til ca 3,5 til 4 år, og da var jeg så "uheldig" å nevne det i forbindelse med noe annet jeg var i kontakt med dem for. Og da sa de at "jo, vi skulle vel vurdert stønadene dine også..." hmm... dumt av meg, men det gikk jo greitt for meg. har beholdt sats 3 videre etter vurderingen:)

Er jo ikke bare at man blir vant til dem, man trenger jo disse pengene også. En blir jo ikke akkurat rik av å være aleine med ungene.

Bare "mas", du:) er greitt å kunne dele erfaringer:)

Gjest anouschka with Love
Skrevet

hei og hå! Er litt i samme situasjon med sønnen min. Vi har ikke OS da. Jeg har foreldrepenger og full jobb. MEN nå er det gått 3 år og hjelpestønaden til 10 åringen skal revurderes. Jeg søkte om å bli satt ned fra sats 3 til sats 2. Han har hatt så innmari god utvikling.

Er sats 2, 1000,- i mnd??

Skrevet

hei:)

sats 1 er 1050,- og sats 2 er 2100,-:). Hentet fra NAV sine sider.

Det er sånn at vi som får OS, må ha minst sats 3 for å få forlenget OS-tiden:)

Gjest anouschka with Love
Skrevet

OJ!! Hvor lenge har det vært sånn?? Det var det ingen som sa til meg. Jeg sluttet å motta OS (hadde det i 4 år, pga. utdanning det siste året) i 2001. Etter det gikk jeg arb. ledig litt, jobba litt, ble sykmeldt 1.5 år... Sønnen min hadde sats 3 hjelpestønad men ingen fortalte meg at jeg kunne søke om dette!!! :///

Begynte i full jobb fra 2004, men det 3 årene i mellom kunne jeg godt ha trengt OS'en- Når skjedde denne endringen? Om du vet... :-)

Skrevet

tror det alltid har vært sånn. I alle fall siden endringen fra 10 år OS til 3 år. jeg har hatt hj.st. sats 3 og full OS i 4 år utover de 3 årene. Jeg er hindret i å jobbe pga handicapet barn.

Dette er noe du egentlig bare må finne ut selv. NAV har opplysningsplikt etter loven, men det virker som at en må vite hva en vil ha opplyst før en kommer der. Sånn har det i hvertfall vært for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...