Gå til innhold

Permisjonspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om jeg har forstått dette riktig nå.

Hvis man har 80% dekning har man 54 uker permisjon ikke sant? Også går det 3 uker før termin,dvs at man har 45 uker etter termin? også har far de 6 siste? Stemmer dette? Hvor oppgir man når far skal ha termin? får han automatisk de siste 6 ukene hvis vi ikke oppgir noe annet?

Kan mor ha hele sin permisjon og ferien fra i år før far tar ut permisjon? Hvor man man da gitt beskjed om dette? til fars arbeidsgiver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare sikkert på alle spørsmålene dine, men det er nok ingen automatikk i at far får de siste 6 ukene. Du må si ifra, hvis ikke mister han dem. Ferien din spiller liten rolle. Du får jo feriepenger og velger du å ta ut ferie i permisjon, kutter NAV utbetaling og utsetter den til du er ferdig med ferie. Da blir det på en måte bare å "spare" fra feriepengene du har fått av arbeidsgiver og bruke dem i den perioden du ikke får noe fra NAV. Jeg har tatt "ferie" i permisjonen uten å si ifra til NAV, så har jeg bare på papiret lagt det til slutten av permisjonen. Mulig dette ble uklart. Nå har jeg ikke spurt deg om du jobber i det private el kommunale heller. Jeg får lønn fra NAV iallefall og ikke fra arbeidsgiver. Ved 80% dekning har du 54 uker permisjon. Dvs 3 uker før termin og 51 uker fra termindato eller 51 uker fra barnet blir født. Dvs at føder du 2 uker før termin mister du 2 uker permisjon også. 51 uker løper nemlig fra den dagen du føder. (gjelder før termin-fødsler)

Skrevet

det er det samme når far tar permisjon, men det som er viktig er at når han tar permisjon må du enten jobbe, studere eller ta ferie.

Du og far kan ikke få permisjonspenger samtidig.

Hvis far bare skal ha "sine" 6 uker er det veldig vanlig at disse tas de siste ukene av permisjonen.

Jeg tar fem uker ferie sammenhengende i juli/august når jeg får feriepenger fra jobben. da stopper nav foreldrepenger, og starter utbetalingen igjen når jeg er tilbake i permisjon. Far tar sine 6 uker på slutten, men deler det opp litt sånn et par dager i uka og da jobber jeg igjen...

Men uansett hvis far ikke tar sine 6 uker så får ikke du de allikevel. du får maks 45 uker etter fødsel..... men kan bli mindre hvis du føder på overtid...

Skrevet

Når barnet er født har jeg fått papirer som jeg skal fylle ut der du velger hvilke uker far skal ha og hvordan du vil gjøre det med ferien din.

Jeg har skrevet et brev til min arbeidsgiver der jeg har sakt at jeg vil ta ut ferien min og stoppe permisjonen de ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...