ragna Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 så fantastisk provoserende, engasjerende og trist. ikke fortell meg slutten, har ikke kommet til den enda. men det jeg lurer på; handlingen foregår på 1950 tallet (utifra jonas fødselsår), men på enkelte plasser blir jeg litt i tvil da forfatteren skriver handlingen på en måte som gir inntrykk av at skolesystemet nettopp har kommet igang med det nye skriftspråket (bokmål) og det skjedde jo helt sånn på slutten av 1800, begynnelsen av 1900-tallet. skjønner at enkelte ord hang igjen ganske langt oppover på 1900-tallet, men ikke så til de grader? forøvrig; dette er en god særemne kandidat?
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Jeg leste den for maaange år siden, og den var utrolig trist:( Stakkars, stakkars Jonas:( Såpass lenge siden jeg leste den at jeg ikke kan svare på spørsmålet angående skriftspråket, men tror nok dette er et godt særemne å ta opp:)
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Ja, det er en emosjonell bok....
pingu...... Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 jeg har også lest den, men det er veldig lenge siden. Jeg kan heller ikke svare på spørsmålet ditt dessverre.
Ikkelektuell Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Boka er jo skrevet som kritikk av skolesystemet, så det kan kanskje være at Bjørneboe gjør skrivemåten i skolen enda litt mer tungvint enn den var på det tidspunktet, som en litt sarkastisk vri, og for å øke leserens forståelse for Jonas' vanskeligheter på skolen? Jeg aner ikke, det er bare en teori.
ragna Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2008 det kan være tilfellet. jeg må få litt bakgrunnshistorie om bjørneboe, kanskje jeg forstår hvorfor litt bedre da. men da boka kom ut skapte den oppstandelse, det tyder jo på at det var ting som provoserte i boka, ting som visse mennesker ikke ville vedkjenne seg? det må bety at det gamle skolesystemet fortsatt hadde ting den skjemtes over? det er ikke mange tiårene man skal tilbake for å se groteske ting i den norske pedagogikken, ta f.eks bakkebø. når ble den avsteng? det var ikke alle som hadde tilholdssted der som var "åndssvake" for å bruke et åndssvakt utrykk. men boka burde leses av alle lærere to be.
Ikkelektuell Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Bjørneboe virvlet opp en del grums med 'Jonas', ja. Det skal sies at jeg kun har lest utdrag av boka, men jeg har fått med meg hovedtrekkene i tematikken, og hva slags budskap den hadde. Jeg liker den, bare av den grunn. Jeg burde nok lese hele etter hvert...
Mage Mi Sa Jo Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 jonas er en av de beste bøkene jeg har lest, både pga den følelssesmessige tyngden i boken. men også fordi jeg kan identifisere meg med jonas, jeg er jpo som sakt dyslektikker og vet at skolesystemet fortsatt ikke klarer å gjøre et godt arbeid i forhold til barn med forskjellige lærevansker selv i dag. og mange av de beskrivelsene av hvordan skolen takler slikt. er fremdeles ikke forbedret selv om forskningen på div områder nå har funnet bedre måter å håntere det på. sier ikke at det er slik at ingen skoler takler lærevansker godt men det er desverre mange barn som havner hos lærere som ikke tar problemet seriøst eller faktisk ikke vier energi til å finne ut hvorfor barnet ikke får til ting eller hvorfor barnet får raseriutbrud. de blir bare problembarn i et system som ikke vil se dem. skolen forventer selv i dag at barn skal væreperfekte. annen oppførsel eller om barnet ikke fikser ting. da er det en skuffelse for skolen. i stede for å gjøre som enkelste å sette seg ned fine ut problemet og faktisk forsøke å hjelpe med å løse det. sorry mit langt uten for tema svar. som sakt dette er ne god bok som er verdt å lese flere ganger, og faktisk tenke over. ikke bare følge historien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå