storebror og junibaby=) Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 er vel å la far få perm,selv om mor ikke har jobbet nok??? For den regelen er jo helt på trynet!!
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Far får perm selv om ikke mor har jobbet nok, han har selvstendig opparbeidelse av permisjon. Han vil da få hhv 29 eller 39 uker. Men det forutsetter at mor enten studerer, jobber eller et par tre andre ting jeg ikke husker i farten;) Så far har selvstendigopparbeidelsesrett. Jeg mener det første de bør gjøre er å fjerne 6g grensen, da den gjør at mane menn som tjener over 6g velger å jobbe fremfor å ta ut perisjon grunnet nedgangen i inntekt.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 jeg syns at det aller aller første de burde gjøre, er å innføre 2 uker BETALT permisjon rett etter fødsel for pappaen!! Her i huset får sambo heldigvis 2 uker fri betalt av arb.giver, og det syns jeg alle nybakte pappaer burde få!
~sjiraff~ Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Men fedrekvoten bortfaller om mor ikke har jobbet nok, og der betales også lønna utifra mors stillingsprosent. Så den regelen er virkelig helt på trynet, og burde omgjøres umiddelbart. Fatter ikke hvorfor de på død og liv skal tvinge gjennom en ordning som kun passer for a4 familiene... hvor ble det av retten til selvbestemmelse?
~Milly~ Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Enig med HI. Jeg studerte 100%(ferdig 1,5 mnd før snuppa kom) og jobba ekstra ved sidenav. nok til å få foreldrepenger, men ikke nok til at pappan får permisjon, derfor tilfaller fedrekvoten meg. Hadde overhode ikke mulighet til å jobbe nok ved sidenav studiene. Fedrene burde opparbeidet seg rett på fedrekvote selv, og/eller man burde fått nooe igjen for å studere!
Salat Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Det hjelper ikke at far har egen opptjeningsrett når forutsetningen er at mor studerer eller jobber. Om man føder f.eks. i oktober mister man hele det semesteret, og på mange studier må man da ta perm et helt år for å vente på neste kull.... Jeg kunne i teorien begynt å studere når mini var 6 uker, for jeg fødte i sommerferien, men jeg var i så fysisk dårlig form at det var umulig. Dermed får pappaen ingenting. Kjipt.
Salat Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Ja, og ikke fikk han betalt i forbindelse med fødsel heller.
Kanutten83 Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 Er enig med HI jeg også. Og den ordninga de snakker om nå, 1/3 av den første tida til moren, 1/3 til far og 1/3 til deling synes jeg ikke noe om. Først skal vi bære frem og føde barna og så skal vi kun ha krav på de første slitsomme månedene??? Og pappa har krav på de enklere månedene? Det er jo ikke akkurat rettferdig det heller. Synes det er bra at fedrene skal få mer perm, de må bare få en bra ordning på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå