Gå til innhold

har far rett på permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis mor er student og får penger fra lånekassa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun hvis mor går ut i fulltidsstudiet igjen innen en viss tid. Utrolig irriterende...

Skrevet

Ja hvis mor studerer på fulltid mens far tar ut permisjonen sin så.

Skrevet

så hvis vi f.eks får barn i april/mai, kan jeg begynne igjen i januar og far ta resten av permisjonen?

Skrevet

Vi og mannen min gjorde dette. Jeg fikk eldstejenta i april 2004, og gikk tilbake til hovedfagsstudiet samme høst. Da tok pappa'n resten av permisjonen, og var hjemme med henne til februar 2005.

Skrevet

Far må påbegynne permisjonen innen en viss tid etter fødsel. Husker ikke hva denne fristen er men tro dere holder dere innen for den med det du skisserer. Sjekk litt i folketrygdloven, tror det er der det står :o)

Skrevet

Det må du sjekke med nav, for far må ta permisjonen innen en viss tid. Jeg mener de sa til meg at far kunne ta perm intill noen og førti uker, men de begynte å løpe ved fødsel. (Far her rekker ikke å få perm fordi jeg ikke kan begynne igjen før i august, må vente på neste kull)

Skrevet

hvordan ble det da? gikk du glipp av eksamen i juni og begynte på nytt semester i august?

tenker mest på at hvis jeg går hjemme fra april/mai til januar, så begynner jeg der jeg slapp...

Skrevet

Far har egenopparbeidet rett til permisjon og så lenge mor er i studie så kan han være hjemme 29 eller 39 uker (100% og 80%)

Man kan ikke motta penger både av NAV og Lånekassen på likt forøvrig, slik at du vil være tjent med å ta hele din permisjon før far påbegynner sin:)

Skrevet

ny baby må planlegges nøye skjønner jeg ;-p

Skrevet

Man kan motta penger fra lånekassa men ikke som stipend. Da blir det tilbake til vanlig lån/stipend ordning og ikke fødselsstipend.

Skrevet

Hva mener du, tillab? Jeg mottok studielån fra lånekassen samtidig som mannen min mottok foreldrepenger (eller permisjonspenger som det het da) fra jobben.

Skrevet

hva mener du? kan man ikke avtale med lånekassa at mor f.eks bare skal ha 8 mnd permisjon med stipend, ikke 10? og at far da har 4 mnd fra nav?

Skrevet

kaviarpuppen: siden jeg studerte hovedfag var det ingen eksamener det semesteret. Førstesemester var høsten 2003, da var det obligatorisk semesteroppgave. Den fikk jeg gjort unna. Studerte fram til og med februar 04, så ble jeg syk, og fødselen startet 3. april. Starta igjen i august 04, da tok jeg et semester i utlandet, tok med jenta og mannen og dro til Tyskland. Ingen eksamen å gå glipp av på våren, men i praksisk "mista" jeg jo hele vårsemesteret.

Skrevet

Det var ikke noe problem her i gården ihvertfall, far hadde permisjon i 4 mnd med begge to, og jeg gikk tilbake til studiene etter 8 mnd. Jeg fikk fortsatt støtte fra Lånekassen, og han fikk permisjonspenger.

Det går så bra så :)

Skrevet

Jo, men da får du bare fødselsstipend for de mnd som du er hjemme. Da pappaen begynner å motta penger fra NAV så mister du retten til fødselsstipend. Da går du over på vanlig lpn/stipend igjen :o)

Skrevet

Er det lenge siden? Tror nemlig ikke det er mange år siden disse reglene ble endret.

Skrevet

sjiraff, jeg fikk stipend for alle (er det 48 tro??) ukene jeg, selv om pappaen hadde permisjon. Lånekassen sa at for DEM var det det samme om jeg studerte eller ei mens jeg hadde fødselsstipend.

Skrevet

Fra lanekassen.no:

"Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

at du bor sammen med barnet

at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)"

Så man kan ikke få fødselsstipend mens pappaen mottar permpenger. Men hvorvidt lånekasse oppdager det er jo en annen sak.

Men som jeg skrev over her, jeg tror disse reglene er forholdsvis nye..

Skrevet

godt å høre :o) det meste ordner seg jo.

men jeg vil gjerne være hjemme en stund, men så vil jeg ikke komme tilbake 3 uker før eksamen heller... skjønner?

Skrevet

2004, som jeg skreiv over. Og jeg mottok LÅN, ikke stipend, som jeg også skrev.

Skrevet

Var disse reglene vi falt under også faktisk :) Altså: siden mannen min mottok permisjonspenger, fikk jeg kun motta studielån og ikke fødselsstipend. Og da måtte jeg jo selvsagt studere også, hehe :)

Skrevet

Her ble pappan trukket i permisjon pga at han startet permisjonen for seint. Jeg var student altså.. Han mistet 1,5mnd ca enda vi hadde vært på trygdekontoret og fått hjelp til permisjonssøknad. Så sjekk og dobbelsjekk!

Skrevet

det er jo det jeg tenker på.... kun få 8 mnd med stipend, og så gå tilbake til lån når han skal ha permisjon... har ikke tenkt til å snylte noe som helst... :o)

men opptjener han penger fra sin egen jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...