Gå til innhold

Svangerskapdiabetes....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det eller har det eller kjenner noen som har det????

Jeg var for 14 dager siden å tok en slik sukkerbelastningsprøve hos legen. Møtte opp fastende, drakk druesukkeret og ventet i to timer....

Fikk et utslag på 9....og legesekretæren reagerte men sa at jeg fikk nok høre fra legen snart...men har ennå ikke hørt noe. (jeg har prøvd å ringt men er så lang telefonkø og har ikke orket vente så lenge)

None som har erfaring??? jeg har prøvd å sett på netten litt men synes ikke det er så veldig bra info der...

Noen som kan informere meg litt og kanskje skrive om egen erfaring..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er forresten nå i uke 32......

Skrevet

Jeg har også tatt en slik test, og havnet på 4,5 etter 2 timer. Men fikk ikke resultatet før jeg selv ringte! tok samtidig masse blodprøver i forbindelse med at jeg var slapp og svimete. Fikk bedskjed om at legen ville ringe meg om det var noe utslag på prøvene, akkurat som du fikk vite. Men prøvene ble tatt 12 desember, og jeg regnet med at alt var bra siden jeg ikke hørte noe... Rundt 15 januar ringte jeg legekontoret for bytting av time, og nevnte samtidig blodprøvene. da viste det seg at jeg har lavt jernlager( 6) og fikk bedskjed om at jeg godt kunne ta et jerntilskudd! dette fikk jeg altså ikke bedskjed om før jeg selv ringte, så jeg ble ganske irritert!

Så ring for all deltilbake til legen, og få et skikkelig svar! er redd de er litt glemske av og til, selv om det absolutt ikke skal skje. Synes også 9 høres mye ut....

Skrevet

Jeg har ikke fått påvist det ennå, men har tatt en slik test når jeg var 31 uker, og det ser ut til at jeg må ta en til slik test når jeg er 36 uker. Den jeg tok når jeg var 31 uker var fin sa de....var ca 5,6 etter 2 timer. Men siden jeg fortsatt har mye sukker i urinen må jeg nok ta en til ja. Nå er jeg ikke sikker på hva verdiene for svangerskapsdiabetes er. Det er jo rart at du ikke har høre noe fra legekontoret om dette. 9 er jo litt høyt, selv om jeg ikke er sikker på hvor grensen for det som blir regnet som svangerskapsdiabetes er. Håper noen andre også kan svare deg på dette.

Skrevet

Ja, 9 er høyt. Legesekretæren sa til meg at det vanlige var at den skulle ligge mellom 4 og 6......og på nettet så sto det at man måtte gå til spsialist hvis man hadde over 9.....så ikke vet jeg......

Skrevet

Jeg er til utredning nå for sv.skapsdiabetes!

I romjula slo det ut +2 på urinen min så jeg ble sendt på sånn sukkerbelastning to uker etterpå. Da slo det ut på 8,2 etter to timer, og et par dager etterpå ringte jordmora mi meg med resultatene og sa at hun ikke likte at det var så høyt, selv om det ikke var veldig høyt.

Så hun sendte henvisning til sykehuset og denne uka var jeg inne der og snakket først med jordmor og tok ctg+ sparkeprøve, og på slutten av dagen kom jeg til gynekolog som tok ultralyd og sjekket str på ungen og fostervannsmengden osv.

Var dagpasient, og i løpet av dagen tok jeg 3 blodprøver.

Alt var bra med både meg og ungen, og nå hadde jeg ingen utslag på sukker i urinen enda jeg ikke var fastende! Så dette kan gå veldig opp og ned altså.

Og til uka skal jeg inn igjen og være med i gruppe sammen med andre med sv.skapsdiabetes og en diabetessykepleier og indremedisiner.

Og så ville de ha meg til ukentlige kontroller på sykehuset de siste ukene. Jeg er nå i uke 37... :o)

Skrevet

Høres ut som veldig ulik oppfølging her. Jeg fikk 8,5 på testen, og fikk beskjed om å være forsiktig med sukker, men ellers ikke noe. Jeg skal også ta ny test i uke 36 (forrige var vel 31 eller 32).

Du burde ringe til legen igjen og forhøre deg, men siden det ikke var over 9, så tror jeg det holder at du passer på kosten (ligg mest mulig unna rent sukker, og spis grovt og hold deg i bevegelse ... kjedelig, men er jo uansett gode leveråd ;-)).

Lykke til!

(Jeg kan jo fortelle at etter at jeg har kuttet ut (mesteparten av) sukker så føler jeg meg mye bedre, var veldig rastløs før, og har hatt en helt fin vektoppgang - hadde nok vært mye mer om jeg hadde fortsatt med all godisen jeg spiste før dette ble oppdaget ...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...