Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Jeg lurer på det. Mange ser ut som de starter med fast føde før det 'anbefalte' 6 mnd punktet og alle sammen i barselgruppa mi har begynt med fast føde til min store overraskelse. Knøttet er 5 mnd legger greit på seg, virker fornøyd og har nok tissebleier men jeg vurderer likevel å gå over til fast føde. Han har nå hatt en periode hvor han ligger ved brystet konstant på natten (virker som økeperiode). Siden denne økningen, våkner han for melk 4-5 ganger om natten og dette har nå blitt slik at jeg ikke får sove om natten lenger. Jeg sover aldri lenger sammenhengende enn 3-4 t. noe jeg sliter med om dagtid. Blir veldig kort i lunta og merker på meg selv at jeg tar lett til tårene, litt ulikt meg.... I starten på vår ammeperiode, fikk vi ikke til ammingen. Jeg pumpet og styrte noe fryktelig, i tillegg til å få brystbetennelse, absesser, feber, blodige sår osv. Når endelig den perioden var over, så styrer han noe fryktelig om natten nå...... Kan noen råde meg til ene eller andre ? Når jeg begyner med fast føde, hva slags grøt (evt. middag) er best å begynne med?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Vil i grunnen ikke råde deg til noe, for du må gjøre det du synes er riktig for deg. Begge mine jenter begynte med fast føde før 6 mndr av ulike årsaker, og det har gått veldig fint her. Minstejenta fikk velling om kvelden fra hun var ca 3,5 mndr og ble roligere på natta av det. Da hun var 6 mndr hadde vi 3 faste måltider om dagen m/ grøtt og grønnsaksmos. Siden knøttet er 5 mndr hadde jeg ikke vært så redd for å prøve med litt velling eller grøt, kan godt hende at han trenger litt mer i magen nå. Lykke til og sov godt.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Du må igrunn bare prøve deg frem og tenke etter hva som er best for deg og babyen din!:-) Gutten vår begynte med velling når han var 3 mnd fordi han rett og slett er ett matvrak. Han styrtet opp i vekt. Han får mme, hvor det da ikke er anbefalt å gi mer enn 1 liter i døgnet pga. det er skadelig for nyrene. Han overgikk 1 liter i døgnet!! Derfor sa HS at det beste var å begynne med velling, så sakte men sikkert lage den tykkere og tykkere. Det hjalp veldig, han er 4 mnd nå å sover natten gjennom sålenge han får tykk velling før han legger seg kl 9, hvor han da sover til halv 10 neste morgen:-) Herlig! Så det er veldig forskjellig! Men det var hvertfal derfor vi begynte med velling\grøt før 6 mnd:-)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Jeg håpet også på å kunne bare "puppe" til lillegutt ble 6 mnd, men pga han skulle ha mat annen hver time på natta da han var 3,5 mnd, etter å ha hadd 5-6 timers sove-økte, Følte jeg at det ikke var noe annen råd enn å starte med grøt (Nestlè maisgrøt 4mnd) på kveldstid. Det hjalp litt, nå sover han 3 timer. Nå er han 5,5 mnd og vi er begynt å gå over til 6 mnd grøt og skal starte med middag når han er tilvendt den. Kjenner det selv på kroppen at den er ganske så utslitt (kort lunte og griner til det meste som er litt trist). Lillegutt har ikke sovet ei hel natt siden han kom til verden, så nå håper jeg at mer fast føde kan hjelpe på sovinga:o) Du får prøve med grøt å se hvordan det går:o) 4mnd grøten til Nestlè skal blandes mm eller mme i, men 6 mnd grøten vann. Kan kanskje være lurt å begynne med 4 mnd gøten så han får smak av noe han er vant til å spise står "bruksanvisning" på pakken :oP Lykke til! )
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Her begynte vi også med litt smaksprøver på grøt ved 3,5mnd alder. Mini ville ha pupp hver 2. time gjennom hele natten, og det var utrolig slitsomt.. Da han ble 4 mnd, begynte vi med en halv porsjon av det som står på grøt pakka hver kveld.. Natten ble såå mye bedre.. Nå kunne det gå 3-4 timer mellom hvert puppe måltid. Da han ble 4,5 mnd begynte vi med en halv porsjon grøt på formiddagen også, og nettene blir bare bedre og bedre. Nå nærmer det seg 5mnd på gullet om noen dager, og vi har begynt med litt potet og grønnsaksmos til middag, og nå er nettene slik: Natta 21, mat 04 og morgen 07/08 Må inn å gi smokk en gang i 01 tida, men sovner igjen.. Jeg fikk også en del mindre melk rett før vi beynte med grøt, så det er veldig deilig nå at jeg har nok melk til å dekke tørsten ved de faste måltidene, samt morgen og kveld som rent puppe måltid.. Da kan jeg forhåpentligvis amme en stund lenger =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå