Gå til innhold

gå over til fast føde før 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på det.

Mange ser ut som de starter med fast føde før det 'anbefalte' 6 mnd punktet og alle sammen i barselgruppa mi har begynt med fast føde til min store overraskelse.

Knøttet er 5 mnd legger greit på seg, virker fornøyd og har nok tissebleier men jeg vurderer likevel å gå over til fast føde. Han har nå hatt en periode hvor han ligger ved brystet konstant på natten (virker som økeperiode). Siden denne økningen, våkner han for melk 4-5 ganger om natten og dette har nå blitt slik at jeg ikke får sove om natten lenger.

Jeg sover aldri lenger sammenhengende enn 3-4 t. noe jeg sliter med om dagtid. Blir veldig kort i lunta og merker på meg selv at jeg tar lett til tårene, litt ulikt meg....

I starten på vår ammeperiode, fikk vi ikke til ammingen. Jeg pumpet og styrte noe fryktelig, i tillegg til å få brystbetennelse, absesser, feber, blodige sår osv. Når endelig den perioden var over, så styrer han noe fryktelig om natten nå......

Kan noen råde meg til ene eller andre ? Når jeg begyner med fast føde, hva slags grøt (evt. middag) er best å begynne med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med banan jeg. Og potet,gulrot,blomkål.. Lillemor starta med det da hun ble 4mnd..Bare moser det og lager purè av det:) Lillemor ble veeeldig fornøyd iallefall og liker det kjempegodt..Men helst en matvare av gangen..Sånn itilfelle allergi..Er enklere å oppdage det da..Også får barnet smake på de ulike matvarene hver for seg:) Ris eller maisgrøt er best når barnet er under 6mnd. De kan bli harde i magen av ris.... rotete innlegg, men ellers bra=)

Skrevet

Har du ikke fått det derre ernæringsheftet fra Helsestasjonen da? Der står ALT du lurer på.

Skrevet

Jøssda... og det var jo litt av et goddagmann økseskaft svar....

Skrevet

Prøv deg frem med små smaksprosjoner til å begynne med. snuppa vår ble urolig i magen av maisgrøten som jeg begynte med til de to andre, hun få nå risgrøt og kanskje litt banan , noen teskjeer. en ny matvare pr uke, og øke sakte. Jeg begynte med smaksporsjoner av grøt ved ca 5 mnd, fordi snuppa var klar som et egg for å få noe annet enn melk. Hun strakte seg etter vår mat og fulgte hver bit med blikket :) hun får fremdeles bare en ¨smak¨ etter 1 mnd, 3 tskjeer med pulver i melk til tynn grøt, kluet for henne er å få mat på skje.... HUn ler høyt for hver munnfull :)

Til første mann lagde jeg velling av grøtpupulver og mm fra 5-6 mnd.

Det jeg mener er at du må bare prøve deg frem og finne ut hva som er best for ditt ban. Noen vil ikke ha fast føde pr skje, da kan velling være et godt alternativ, vær bare oppmerksom på at puppen kan bli ganske uinteressant når poden dirkker velling ut av falske med litt stort hull(må til for å få vellingen ut)

Skrevet

Fordeler med fullamming fram til 6 mnd:

Enkelt å ha med.

Mor går fortere ned i vekt etter fødselen.

Lik anbefaling over hele verden.

Mindre risiko for mageinfeksjoner i u-land.

Fordeler ved å introdusere fast føde fra 4 mnd alder:

Barnet får en lengre tilvenningperiode til fast føde før du evt. skal ut i jobb (særlig et poeng om mannen din tar over etter 6 mnd!).

Barnet kan spise mer energitett mat og dermed klare seg med noe ferre måltider gjennom døgnet.

Babyer utvikler ofte jernmangel i løpet av første leveår, dette kan motvirkes noe ved å bruke babygrøt som er jernberiket.

Det er ikke veldig viktig om du velger det ene eller andre. Så lenge barnet fortsatt får morsmelk som sin vesentlige næringskilde er forskjellen på å introdusere fast føde ved 4 eller 6 mnd hos oss i Norge ubetydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...