annlaug Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Var hos legen i dag og fikk beskjed om at jeg hadde litt sukker i urinen. Han sa at det kunne være tegn på svangerskapsdiabetes, men det virket ikke som at han trodde det var det. Jeg måtte ta en blodsukkerprøve etterpå, og den var visst fin.. Men er likevel litt bekymret jeg. Er det noen som vet noe mer om dette? Noen som har opplevd det samme?
Athene75 Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Sukker i urinen kan tyde på svangersapsdiabetes ja, men det kan også bare være kroppen som er slurvete med å slippe gjennom sukkeret. Jeg har hatt sukker i urinen på 3 av 5 urinprøver så langt i svangerskapet. Er 34+4 idag. Når jeg var 31 uker tok jeg glucosebelastningstest og den var fin. På kontrollen nå når jeg var 34 uker hadde jeg fortsatt utslag på sukker ( har hatt utslag på 2+ på glucose i uke 29 og 34, mindre utslag tidligere i svangerskapet ), og har jeg utslag når jeg skal til kontroll når jeg er 36+2, så må jeg ta en ny glucosebelastningstest. Jeg regner nok med at jeg har utslag på det da også siden jeg har hatt det siden uke 24 ( kun en urinprøve uten utslag etter 24 uker ), men velger å ta det med ro siden jeg har hatt en negativ glucosebelastningstest. Så jeg får bare vente og se, men håper jo at jeg ikke har svangerskapsdiabetes selvfølgelig.
annlaug Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2008 takk for svar. jeg håper jo at det ikke er svangerskapsdiabetes. men jeg tok jo ikke sånn glucosebelastningstest, bare vanlig blodsukker...den viste 5. Ikke det at det sier meg så mye. men legen sa den var fin.
Athene75 Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Hvis du får flere urinprøver med utslag på sukker så må du kanskje ta en sånn test etterhvert, men det kommer jo kanskje an på hvor mye utslag du har på urinprøvene da. Er det bare den ene urinprøven du får utslag på, så kan du nok slappe helt av. Jeg også tok bare ett blodsukker første gang, 5,1 og det var ikke fastende. Men siden jeg fortsetter å ha sukker i urinen har jeg som sagt måttet ta en belstningstest, og må nok ta en til ja. Men så har jeg hatt relativt mye utslag på urinprøvene den siste tiden også da.
annlaug Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2008 tror det stod s+ på utslaget på urinen. Så jeg vet ikke om det er mye eller lite jeg...
Athene75 Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Da vil jeg tro at de mener at det kun er spor av glucose i urinen, og det er ikke mye.
inakvad Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Spurte legen om du hadde spist mye søtt dagen i forvegen? Da er det i tilfelle større sannsynlighet med sukker i urinen. Jeg har fått beskjed om at jeg må holde meg unna alt søtt dagen før jeg skal ta urinprøve. Har også hatt utslag på urin, men bare så vidt i dette svangerskapet. Likevel har jeg vært til glukosebelastning fordi jeg fikk mye sukker i urinen på slutten av forrige svangerskap. Jeg var på kontroll hos jordmor i dag og glemte meg helt i går (egentlig spiser jeg veldig lite søtt, så når jeg først får lyst på, så unner jeg meg det), men da spiste jeg et stort brødmåltid til kvelds og drakk veldg mye vann og hadde ikke noe utslag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå