Gå til innhold

vasker dere brystet før dere ammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moea mi sa at hun lærte å vaske brystet med pyrisept hver gang før hun ammet... Jeg har ikke hørt noe om det... eller presser dere ut litt melk og smører med før dere ammer?? jeg er førstegangs og lærte ikke noe på sykehuset da både jeg og babyen fikk infeksjoner mm etter keisersnitt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker ikke puppen før jeg ammer, men jeg vasker henda før jeg tar i puppen. For å unngå brystbetennelse. Hvis jeg er utendørs, har jeg med meg Antibac - antibakteriell væske som fås på apoteket - for å rense hendene med. Det du også kan gjøre, er å presse ut en eller to dråper med melk før du gir puppen til barnet - fordi det alltid ligger et par dråper melk igjen i melkegangen fra forrige amming - og disse har et høyere bakterieinnhold enn melka forøvrig. Men du trenger ikke - et normalt, friskt barn vil ikke ha vondt av å få i seg disse dråpene.

Men hvis du blir sår på brystvortene, så er det en god ide å presse ut litt melk og la det lufttørke på puppene etter amming - det hjelper godt på sårheten.

Skrevet

Trenger ikke å vaske puppen, men vask hendene før man tar i puppen. Tror ikke det er bra for hverken barnet eller puppen at den blir desinfisert flere ganger daglig. Må jo være fryktelig vondt å vaske brystvortene med pyrisept hvis/når de blir såre den første tiden etter at man har startet amminga..

Skrevet

Renhold er viktig, men det er kun snakk om vann-vask. Jeg var nøye i begynnelsen, men nå som de er rimelig herdet får det holde med dagens dusj samt renhold på hendene! De gangene jeg "tafser i matfatet" er kun for å dra bort lo etter ammeinlegg etc..

Skrevet

Nei herregud, du må ikke finne på å rense med pyrisept! Det er jo knallhardt for puppen, og ikke bra for babyen å få i seg 12 ganger i døgnet (når det står på som verst). Brystet er naturlig rent, så lenge alt er friskt, og det kan gjøre vondt verre å være hysterisk ang renslighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...