Mathias`mamma Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Noen med barn rundt 17mnd som sliter med nattevåk plutselig igjen? Jr har de siste dagene vært urolig i perioder om natten, men i natt har han hylt som besatt og når vi til slutt tar han ogp (noe vi vanligvis ikke gjør men etter 2 timer har man ikke mye valg) så klamrer han seg fast rundt oss og virker livredd!! Er dette tiden de begynner med realistiske drømmer og mareritt? Er det dette som skjer med han eller bør jeg være bekymret for noe annet? Trodde først han kanskje hadde vondt noe sted ( mage eller tenner eller noe) så vi gav han først en paracet med det hjalp ikke i det hele tatt!!! Noen som vil dere erfaringer eller tanker? Har bedt om hjelp/råd på helsestasjonen, men vi har nettopp flyttet hit og er svært lite fornøyd med helsesøsteren. Hun sa bare at hun ikke visste og vi måtte finne ut av det selv...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Hei! Vi har en gutt på 15 mnd og opplever akkurat det samme med ham som du beskriver i forhold til din gutt. For oss virker det som om han drømmer mye (har nettopp begynt i barnehage, så kanskje det virker inn?). Han våkner og skriker som av redsel og noen ganger ligger han og gråter lenge før han våkner skikkelig og setter i enda høyere hyl. Han har også kunnet holde det gående i opptil 2 timer. Utrolig slitsomt!! Jeg har vært helt fortvilet til tider. Gutten vår har vært mye våken mellom kl. 02.00 og kl. 05.00 om natten. Vi har prøvd mange ulike ting, men det som ser ut til å virke best i vårt tilfelle er å sette seg på en stol like ved sengen hans. Stolen må være plassert slik at han ikke kan nå oss, men likevel se oss når han ligger i sengen. Den av oss som sitter der sitter helt rolig med fjeset i profil mot sengen og gjerne med lukkede øyne. Han har skreket en stund og prøvd å reise seg opp. Da har vi lagt ham stille ned igjen i sengen uten å si så mye. Hvor lenge vi har måttet sitte ved sengen har variert, men han har roet seg til slutt og tiden det har tatt har blitt redusert. Jeg føler også at det ikke har stukket slik i hjertet mitt når jeg har vært synlig for ham. Jeg synes det er forferdelig å måtte gå ut av rommet hans når han skriker som verst og ikke minst hvis det er mareritt han sliter med. Vi har et håp om at dette skal virke og lære ham å finne søvnen selv. Har også lest at man skal trekke stolen lengre og lengre vekk fra sengen. Vet ikke om dette kan være til noe hjelp. Dere har kanskje prøvd dette allerede. Det er uansett godt å lufte tankene sine om dette med andre i samme situasjon. Man blir jo utrolig sliten og oppgitt når det står på. Mamma til lillegutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå