THKL Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Er veldig bekymret. Er nå 16 uker på vei og har fått påvist at jeg er immun mot toksoplasmose, altså at jeg har hatt infeksjonen. Men jeg hadde ikke hatt den for tre år siden da jeg sist var gravid. Fint at jeg er immun og alt det der, men nå tenker jeg bare hva hvis jeg ble smittet i begynnelsen av dette svangerskapet (tok ikke blodprøver før uke 14). Glemte helt å spørre legen om dette da hun sa det. Leste en eller annen plass at man kan ta blodprøve og få vite om man nylig har vært smittet eller ikke. Noen som vet??
tone med ny spire :) Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Hei Skjønner at du er bekymret. Selv har jeg hatt toxoplasmose under svangerskapet. Og jeg kan love deg at blodprøvene dine blir testet både for aktiv toxoplasmose smitte og for antistoffer. Du har fått påvist at du har antistoffer. Hvis du hadde fått påvist aktiv toxoplasmose hadde du blitt satt på antibiotika sporenstreks og blitt fulgt opp tett. Det ble i alle fall jeg. Så du kan nok ta det med ro og fortsette å nyte svangerskapet.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Det tar veldig lang tid før IgM antistoff er ute av blodet ved en infeksjon, du har nå testet positvt på kun IgG antistoff, altså en tidligere gjennomgått infeksjon. Om prøvene ble tatt i uke 14 hadde du infeksjonen lenge før du ble gravid. IgM er positivt også lenge etter infeksjonen er ute av kroppen. Så du trenger ikke bekymre deg i det heletatt! Tvert imot kan du kose deg med alt som vi uten IgG-antisoffer må holde oss unna:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå