Gå til innhold

Lavt stoffskifte!!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Har sterk mistanke om at jeg har lavt stoffskifte - har alle symptomene omtrent...

Skal til legen og få sjekket dette om noen uker, men jeg lurte på... Hvordan finner de ut om jeg har det, og hvilken behandling finnes det?

Noen med gode linker eller info, eller evt egne erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på hypotyreose, så finner du nok mye nyttig.

Skrevet

Jeg lurte bare, -hvilke symptomer er det på lavt stoffskifte?

Skrevet

Jeg mista sinnsyke mengder hår. Etter en dusj, med hårvask så var sluket tett... og så var jeg fryktelig trett

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Fant dette om symptomer...

Tidlig hypotyreose kan være nesten uten symptomer. Etter hvert blir imidlertid symptomene tydeligere. Symptomer kommer fra ulike organer i kroppen, og de kan derfor i starten gi mistanke om sykdom i disse organene. Hypotyreose presenterer seg således med betydelig mangfold av ulike symptomer.

Påvirkning av de mentale funksjoner kan gi depresjon, tiltaksløshet, hukommelsessvikt, demens, treghet, økt søvnbehov. Symptomer fra muskler og skjelett kan være muskelsmerter, leddsmerter, hovne ledd. Huden kan bli tørr og kjølig, neglene sprø og tynne, det kan opptre flekkvist pigmenttap i huden. Forandringer i kjønnsorganene kan gi uregelmessige og kraftige menstruasjoner, sjeldnere sparsom blødning. Det kan utvikle seg hjertekarsykdom med forhøyede fettstoffer i blod. Fra nervesystemet kan forandringene føre til sykdom i nerver, trykk på nerver, prikkinger i huden, svimmelhet. I øre- og halsområdet kan det oppstå stemmeforandringer, heshet, svimmelhet, øresus. Nedsatt stoffskifte i fordøyelseskanalen kan gi appetittløshet og forstoppelse. I blodet kan det oppstå lav blodprosent og endret blodplatefunksjon med tregere blodlevring.

Fullt utviklet preges sykdomsbildet av tiltaksløshet, treghet i bevegelser, manglende toleranse for kulde (fryser lett), muskelsmerter, leddsmerter, økt søvnbehov, vektøkning (sjelden høyere enn 2-3 kg), forstoppelse, svimmelhet, prikkinger i huden (særlig i hender), kraftigere menstruasjonsblødning, håravfall, uklar stemme.

Jeg har nesten alle symptomene...

Har hatt det lenge, men ble erklært utbrent, uten noe andre tester enn jern og b12. (har b12-mangel).

Så tenkte å sjekke om det kunne være dette...

Takk for linker og info=)

Skrevet

Hypotyreose kan gi symptom frå dei fleste organ. Tidlege symptom er gjerne trøtthet, nedstemthet, noe vektauke, tørr hud og hårtap. Vanleg er også kuldefornemmelse, forstoppelse, heshet, redusert svetting og hevelse i hender og andlet. Eit svært lavt stoffskifte som ikkje blir behandla, kan ende opp med ei livstruande krise - såkalla myksødem koma. Tilstanden er kjennteikna av bevisstløshet, lav kroppstemperatur, langsam puls og dårleg hjarte- og lungefunksjon. Kun halvparten av pasientane overlever. I Norge er myksødem koma ytterst sjeldan

Fra lommelegen.no

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Veldig svak/ingen melkeproduksjon etter fødsel er også et symptom, hadde det også.

Skrevet

en enkel blodprøve :)

sympt:

humørsvingningar

glemmer lett

fryser eller svetter mer enn vanlig

slapp

kan sove over 12 timer uten å våkne i det hele tatt i mellom

ukonsentrert

osv

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Jeg bare leser og leser, og jeg har faen meg alle symptomene! kanskje de endelig skal finne ut hva som feiler meg og slutte å kalle meg utbrent`?

Skrevet

hehe.. eg har alt.

min kjertel virker bare 0,02 prosent.

så den har absolutt ingen funksjon.

eg har nå glemt å ta mine piller siden romjul. og kroppen min fungerer ikke.

ikke matlyst (tenk at eg glemte det)

problemer på toalettet ja.

ofte veldig svimmel og tar meget lett til tårene..

Tørr hud og sprukne negler ja.

tok en tabelett i dag og i går, for kom på det i går att eg hadde helt glemt av de.

Skrevet

Ikke noe dramatisk å ha lavt stoffskifte, det er faktisk noe som skjer veldig mange damer når man kommer i overgangsalderen. Mange får det selvfølgelig før det også, da er det ofte familiært.

Jeg fikk påvist det for et par år siden. Og nesten alle tantene mine har det så hos oss er det familiært.

Jeg går på tabletter, Levaxin, og det fungerer veldig greit. Har ikke hatt noen problemer med justering av doser eller noe sånt. Og så tar jeg blodprøver jevnlig for å følge med.

Enkelt å finne ut med en blodprøve, FT4 og TSH heter analysene. I tillegg tar de en del spesialanalyser for å finne bakgrunnen til sykdommen.

Skrevet

ja. du kan bli sjukmeld om stoffskifet er veldig lavt for å komme deg til hektene.. det har eg vært et par ganger.

spes når eg gjekk gravid.

Skrevet

og ja.

noe av de første sambo merker når eg slurver med mine tabeletter er:

stamming..

eg tar og levaxin..

og har hatt store problemer med å finne riktig dose.

tar 200mlg hver dag nå da.

har hatt det siden eg var 12. (er nå 26)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...