L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 etter hva jeg forstår på nav sine sider så kan pappan ta ut permisjon frem til barnet fyller 3 år? selv er jeg student så jeg skal ta et års permisjon fra studiene, og da kan ikke pappa ta ut permisjon samtidig så vi må evt da vente til min permisjon er over og jeg er tilbake i utdanning og jobb før han tar permisjon. det jeg lurer på er om hans permisjon faller vekk dersom han ikke tar den under barnets første leveår? han får vell tatt ut fedrekvoten før barnet er fylt ett år ettersom jeg har arbeidet så mye at jeg har tjent opp rett til fedrekvoten etter det jeg forstår. håper noen har svar;)
*Super*Mamman* Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Permisjonen må takes senest så og så lang tid etter mors permisjon.. Var ikke snakk om mange dagene altså, men kommer ikke på hvor mange eksakt.. Altså må den takes gansje så rett etter mors permisjon..
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2008 hmm får ringe å høre med nav da for å få litt mer konkrete tall men takk!
Tante Gustava Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Å.. trodde far kunne disponere sine dager innen barnet var 3 år jeg... Har ikke funnet noe annet om det på NAV sine hjemmesider. Kan du ikke legge inn her hvis du får noe svar fra NAV? Dette lurer jeg på også
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2008 ja det var iallefall det jeg også trodde, og forsto utifra nav sine sider.. håper iallefall det er sånn. men skal ringe de over helgen å legge det ut her når jeg har fått svar!
Gjest mphs Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Så lenge du har jobbet over 50% stilling i opptjeningstiden får han ta ut fedrekvoten på 6 uker. Denne kan han ta ut selv om du er hjemme, men bare en av dere får foreldrepenger fra nav om gangen.
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Også har man tidskonto da, det er den som gjør at far (og mor) kan ta ut permisjon frem til barnet er 3 år. Feks med en dag per uke. Far har forøvrig mulighet til å ta ut mer enn fedrekvoten og det vil jo være lurt å se på om det kan lønne seg dersom tidskonot benyttes. Men det går på tiden dere har disponibel til å fordele mellom dere. (altså av det mange vil kalle "mors uker")
*Super*Mamman* Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 I mitt brev i fra NAV ( altså svaret mitt ang permisjon) står det at permisjonen til foreldrene må takes sammenhengende, og at pappas perm senest kan begynne 4 dager etter at mors permisjon er avsluttet...
zombie2be Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 å husk på en ting til folkens! når far tar ut 6ukers pappa permisjon, får han IKKE utbetalt sin egen lønn, men lønn tilsvarende mor sin.. for oss utgjør dette ca 12000 kroner mindre i utbetaling på 6 uker, så trenger jeg å si det: det blir ikke noen pappa permisjon her i gården:( pokkers regelverk!
*Super*Mamman* Skrevet 26. januar 2008 #10 Skrevet 26. januar 2008 charlyyy utrolig merkelig. Sist gang fikk far utbetalt 80 % av sein EGEN lønn, og det gjør han nå også.... Har snakket med NAV ang dette...Og jeg har kun en 50 % stilling.. Men dere vil miste de 6 ukene da, dersom far ikke tar permisjonen... Skal veldig mye til for at mor får overta dem..
ronille Skrevet 26. januar 2008 #11 Skrevet 26. januar 2008 ut fra hva jeg vet så må far ta sin permisjon ellers må du søke om å få den og da skal det ganske god grunn til
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 26. januar 2008 #12 Skrevet 26. januar 2008 Har også hørt konfliktende meldinger om dette, men jeg forsto det sånn at de har endret på regelverket -altså at det ikke lenger går utifra mors inntekt, men fars. Hvor lenge er det siden forrigemann, bruden 07?
Fruen i huset Skrevet 26. januar 2008 #13 Skrevet 26. januar 2008 Til Charlyyy: er ikke det det står på NAV. Det står det at far får penger regnet ut av sin lønn, MEN kun 80 % dersom dette er permsjonen som er valgt.
yvve73 Skrevet 26. januar 2008 #14 Skrevet 26. januar 2008 Charlyyy: Dette er feil. Pappa får utbetalt 80 el. 100 % av SIN EGEN LØNN, men NAV setter jo en grense på 6 G for pappaen også. Slik har det vært siden år 2000.( Dette ble nevnt på Holmgang også). Jeg hadde forrige permisjon i 2002, og da var det også sånn.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå