miobell Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Nå er det en som har skremt meg litt her.. og gjort meg litt usikker. Er selv snart 6 uker på vei med min første. Prøvd en god stund. Fikk positiv test for snart to uker siden. CbDigital. fikk positivt etter kort tid :-) Men lest endel om faren for spontan abort. Virker som det er mange som opplever dette... Et sted leste jeg at 15% opplever dette før uke 12. Altså 85% sjanse for at det går bra... MEN nå leste jeg akkurat et innlegg på et forum. Der sier en : det er mange som mister, men de fleste er ikke klar over det.. hvordan skal jeg si det... hadde det ikke vært for dette forumet hadde du sikkert ikke visst du var gravid før etter maaange uker.. kanskje du hadde vært 8 uker på vei eller mer.. og hvis du da eventuelt hadde mistet, hadde du trodd dette var en forsinket menstrusjon.. jeg hadde aldri tenkt på å teste den dagen jeg ventet menstrasjon hadde det ikke vært for forumet her.. jeg hadde bare gått å ventet på den mensen jeg skulle hatt.. hadde hvertfall ikke tenkt på sykluser.. så du skal ikke være for redd, og uansett om det skjer noe er det en grunn til det.. naturens egen måte å rydde opp på.. spiren din hadde sikkert ikke vært levedykting.. er bare 50% av alle befruktet egg som lever.. og det er ikke for å skremme deg, men en realitet.. Jeg trodde at det var mange som ble gravide men mistet før de forventer mens og derfor ikke vet at de har vært gravide...??? Tar jeg feil? Er det sånn 50-50 sjanse for meg som er i uke 6? Ble skremt!
L@boline Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Når du er kommet til uke 6 er det ikke så mye som 50% sjanse for å abortere. Mener det er 15-25% sjans for at det går galt de første 12 ukene. Det stemmer at mange aborterer før de er klar over at de er gravide, og dermet opplever det som en kraftig og kanskje forsinket menstruasjon. Da har ikke egget festet seg, og er sansynligvis ikke levedyktig. Jeg synes du burde google "SA" eller "spontanabort" så får du link til diverse legesider som skriver mer om dette. Her inne blir det sagt mye rart som kankje ikke alltid stemmer helt. Jeg er i uke 10 med nr 2, og har aldri opplevd å abortere, selv om man får inntrykk av at "alle" har en abort eller flere i løpet av livet. Jeg krysser fingrene for at det går bra med den lille i magen min nå også. Lykke til!
Cillepille Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Jeg har to unger på 10 og 7 og dengang var jeg ikke inne på noe gravid forum, så det var faktisk ikke i mine tanker nesten at det kunne gå galt. Jo mere man leser jo mere bekymret blir man;-) Stort sett så går det helt fint. Må tenke positivt. Nå har det gått gæli for meg i uke 5 og skal inn på mandag for utskraping(nå ca uke7), men fordi om så har jeg ikke noe større eller mindre sjanse for at det går galt neste gang. Og det er jo en grunn til at det ikke gikk bra for da er det noe galt, så man får tenke sånn. Selv håper jeg at jeg snart kan være tilbake hos dere i 1 trimester, og at jeg har brukt opp litt av kvoten for dere så det går fint for dere;-)
mammaen til Benjamin :) Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Hei Skjønner at du er bekymret. Er selv i begynnelsen av uke 9. Var også en del bekymret før, men er nå litt mer optimistisk ettersom tiden går, og jeg prøver å ikke lese så mange innlegg om sa/blødninger. Etter positiv test har jeg lest at det er 70% sjanse for å lykkes. Ellers har jeg lest to forskjellige beregninger i forhold til uker, vet ikke helt hvilken som stemmer best, men begge er i alle fall langt fra 50 % 5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra 9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra* 13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra 17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra 21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra ** 25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra 5-8 uker: 78,9% mulighet for at det skal gå bra 9-12 uker: 88,5% 13-16 uker: 94,4% 17-20 uker: 98,0% 21-24 uker: 99,1% 25-40 uker: 99,8% Så uansett er det nå stor sjanse for at det skal gå bra. De aller fleste spontanaborter skjer før uke 5. Masse lykke til!!
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 hei lille venn. tror nok du skal ta det helt med ro...! Det hun sikkkert mener, er at vi alle kan ha spontanabortert mange ganger uten å vite det. i uke 2 f.eks. en forsinket mens. Men det er ikke noe å tenke så mye på. Du er kommet til uke 6 å jeg vil si, etter de prosentene du har øverst i innlegget, stemmer mest. 15 % opplever abort, mens 85% går det bra. men prøv å ikke tenke så mye på det..du blir bare nervøs, å klarer ikke å nyte den lille spiren du har inni deg. jeg må si at jeg tok testen første dag etter forventet mens, å da fikk jeg positiv test. Hvis dere prøver å bli gravid, så tester mann som regel hver mnd. så du ville jo uannsett ha visst det, før 8 uke. jeg var ikke inne på dette forumet før jeg ble gravid. håper alt går bra med deg, tross at du ble skremt! Det er en liten ventetid dette...til uke 12;) j
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 De aller fleste vet ikke at de har hatt abort om de har hatt det. For det skjer så tidlig, rundt forventet mens. Jeg har to friske barn=) Og har ikke vært gjennom en sa(som jeg vet om) og er nå 8+0 med nummer tre. Vil tro at det går veien denne gangen også. Tror ikke du trenger å være så urolig for at noe skal gå galt. For hver dag som går så er du jo et skritt nærmere den 'magiske' grensen ved 12 uker. Og for hver dag som går så blir det mindre og mindre sjanse at noe skulle kunne gå galt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå