Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min klarer ikke stå opp om morgenen, det er en ting. Vi har snakket om det tusen ganger, at han må stå opp når resten av familien gjør det, men han klarer det nesten aldri. Når han kommer seg opp kan jeg endelig gå og dusje. En dag oppdaget jeg at han hadde vært ute og tatt en røyk mens jeg var i dusjen, mens de to små barna på 1 og 3 var inne alene. Jeg ble sur og han innrømmet at det var dumt gjort. I dag hørte jeg datteren min brøle på pappa mens jeg dusjet. Jeg gikk ut fra badet, og da er han jammen ute og røyker igjen. Han kommer med en unnskyldning om at de lekte jo så fint, men sier snart at han har dårlig samvittighet.

Det skjer stadig vekk at han gjør dumme ting, vi blir enige om at sånn skal han ikke gjøre, og så gjrøe han det kort tid etter likevel. Og da har han gjerne laget en liten ekstraregel som gjør at det vi var enige om ikke teller i den situasjonen likevel. Hvis han er uenig så kan han vel bare være ærlig å si det med en gang. Nå føler jeg jo at jeg aldri kan stole på ham. Det virker kanskje som bagateller, men når det blir mange nok så tærer det så innmari på forholdet. Og mye går jo også på barnas sikkerhet, jeg blir jo redd for å la ham være alene med dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lås døra neste gang han er ute og røyker.... hihi

Håper det er 15 minus!

Skrevet

Høres slitsomt ut med et ekstra barn.

Har ingen gode råd, dessverre. Virker som det ikke hjelper stort å mase på en viss type mennesker. Og jeg har ikke erfart noe slikt selv.

Men jeg sender deg i det minste en klem og ønsker deg lykke til i oppdragelsen av dine 3 barn :-) (håper du tar den med et smil!)

Skrevet

Altså... Dette synes jeg er litt merkelig.

Du venter til han har stått opp før du kan dusje?

Hva gjør en alenemor, evt de som har en partner som jobber skift når hun har barn? Jo, hun dusjer når ungene sover, evt med badedøra åpen slik at hun hører skrik dersom noe skjer.

Og hva med de som røyker og som også er alene? Jeg bare spør.

Det er faktisk umulig å passe på hvert eneste minutt. Man må kunne hente posten, gå på do, lage middag osv uten at man må dra med seg ungene overalt.

Jeg synes kanskje du er litt urimelig.. Men bare bittelitt.

Skrevet

Enig med NN 23.04 her, hva gjør man om man er alene? Ingenting annet enn å sitte med barna og holde de i hånden? Jo, såklart..MEN forskjellen er at hun ikke er alene. Hun har ingen grunn til å måtte legge opp til å dusje når barna sover eller finne andre løsninger på hvordan hun skal få ro til å gjøre ting for seg selv...Han er nemmelig rett der og fullt istand til å bidra den stunden. Han trenger ikke en røyk akkurat når hun dusjer e.l. han kan vie de barna 100% .. Hadde han sett barna samtidig som han tok seg en blås hadde det vel vært noe annet, men det fikk jeg ikke inntrykk av i innlegget til HI. Dessuten slapper man av på en helt måte når man vet(i dette tilfellet, tror) at noen andre ser til barnet/barna...Så om det kommer noen skrik eller slikt, så tror man da at noen andre er der til å ta seg av problemet.. Er de ikke det så blir aldri alene tiden rolig, man bare står å lytter om noe er galt..Og i dette tilfellet burde det ha vært helt unødvendig.

Skrevet

Hvorfor i all verden må du vente med å dusje til han har kommet seg opp? Han får da jammen meg komme seg opp selv - det er da vel ikke ditt ansvar... Vekk han en gang når du selv står opp, sett 3-åringen til å se barnetv og ta 1 åringen med deg evt. - la døra stå åpen så du kan følge med på den største f.eks. Når du er klar for å gå for dagen vekker du mannen en gang til. Kommer han for sent på jobben så får det stå for hans regning. De vil neppe akseptere på jobben at han kommer forsent mer enn et par dager, så da blir han nødt til å skjerpe seg.

Alternativt kan jo du stå opp, gjøre deg klar, ta første del av morgenstellet med ungene, riste gubben våken - så forlater du huset og lar han ta seg av resten.

Skrevet

Hovedinnlegger her.

Merkelig at så mange har hengt seg opp i at jeg venter med å dusje til mannen min somler seg ut av sengen. Klart jeg kunne dusjet om kvelden, tatt en kjapp dusj med ett-åringen masende på kanten mens han løfter på dusjforhenget og gjør hele badet vått. Jeg har gjort dette når jeg har vært alene hjemme.

Men jeg er jo ikke alenemor, jeg vil gjerne få lov til å vaske håret i fred om morgenen. Poenget med innlegget mitt var: HVORFOR MÅ HAN RØYKE AKKURAT MENS JEG ER I DUSJEN OG HAN SKAL PASSE UNGENE ALENE?

Han kan ikke se barna mens han røyker og heller ikke høre dem. Jeg hørte etterhvert datteren min brøle gjennom lukket dør og rennende vann, han merket ingenting. Klart man må slippe barna av syne av og til, men jeg forsøker jo hvertfall å høre etter hva som skjer. Man bør jo hvertfall kunne storme til hvis noen hyler eller gå og sjekke hvis det er mistenkelig stille.

Men at jeg forsvarer dette er jo egentlig overflødig. Jeg er så lei av at han setter seg selv først. Og jeg er så lei av at han lover at han aldri skal gjøre det mer og så gjør han det igjen og argumenterer med at denne gangen var ting bittelittegranne annerledes.

Skrevet

Nei du er ikke urimelig :)

Hadde aldri akseptert det samme fra min mann, og han hadde ikke akseptert at jeg oppførte meg på en sånnen måte. Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til, for på en eller måte må du jo få inn i hode på denne mannen at han er en av to voksne og ikke det 3 barnet. Slutt å hjelp han å stå opp en periode, la han føle at han gjør mest en periode så kanskje han evner å se hvordan du føler det. Er han flink å ta seg av ungene resten av dagen? leggetid foreksempel?

Har du kanskje vært litt hønemor til nå, har en venninne som klager veldig på mannen sin, at han aldri hjelper til etc. Men så har han aldri fått gjort noe på sin måte noen gang, og aldri fått lov til å ta ansvar selv, så da syns jeg at det blir litt søkt å sammenligne han med min mann, som er like flink (kanskje flinkere) enn meg til å ta seg av barna våre. Med første mann var han lenger hjemme enn meg (jeg var ni mnd, han var et helt år uten lønn:) Men vet at han sikkert er unntaket:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...