Gå til innhold

tips for ikke aa sprekke eller bli klippet.....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

er det noe man kan gjore eller ikke gjore for aa slippe aa sprekke og ungaa klipping?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er å stole på jordmor og ikke presse hvis hun sier du skal la være!

Ellers er det en del som har gode erfaringer med å smøre åpningen med jordnøttolje den siste tiden før fødsel.

Skrevet

smør deg med fødselsforberedende olje fra Weleda, hver dag de 6 siste ukene før termin. Kanskje lurt å få mannen din til å hjelpe til, for er ikke så lett å komme til selv. Smør og tøy bakover mot endetarmen, og smør generelt området rundt skjedeåpningen.

Ellers hør på JM underveis under utpressingen. Du sprekker lettere hvis du er for ivrig presser ungen fort ut, for da får ikke mellomkjøttet tid til å strekke seg naturlig på veien ut!

Klipping gjør de ikke med mindre de må inn og hente ut ungen, ettersom jeg har forstått. Vet ikke om det er noe man kan gjøre for å forhindre at det skjer hvis det må skje..

Lykke til!

Skrevet

Hehe ja bruk tid!!! Ikke press for harde livet...

Det gjorde jeg, uten å egentlig ville det.. Min nr 2 kom på 2 press, og jeg revna ned til rassen... Kjente ikke til det da:p

Med nr 1 pressa jeg med halv kraft, og da revna jeg ikke.. Pressa kanskje 20-30 min da.. Husker ikke helt men..

Skrevet

Jeg har litt troen på at fødestillingen har litt å si jeg - uten at jeg er helt sikker da ;)

Men da jeg fødte liggende på rygg, med beina i sånne stativ, så revna jeg skikkelig =/

Søsteren min satt på fødekrakk med sin første, og fikk total ruptur.

Da hun fødte sin nr 2, lå hun på siden, og revnet ikke noe i det hele tatt, så det ville jeg også prøve sist. Jeg revnet heller ingenting, til tross for at han kom ut på første pressrie :):)

Lykke til :o)

Skrevet

Hvor får man kjøpt slik fødselsforberedende olje fra Weleda?

Skrevet

Veit at weleda merke blir solgt på helsekost. Men kan ikkje garantera for akkurat fødselsforberedende olje... Men eg drakk MYE bringebærblad te mitt første svangerskap, for det skulle vera så bra. Og eg rivna nesten ikkje i det heile tatt... På kontrollen før eg fekk reisa heim va legen "heilt sjokka" øve at eg va førstegangsfødende og hadde revna så lite.... Så, kan vera teen hjalp... Har ikkje drukke det til no i detta svangerskape, men burde kanskje begynna... ;)

Skrevet

Jeg smurte, tøyde og ventet med å presse til jordmor sa det var "klart" sist, men jamen revnet jeg som bare det likevel... Hjelper lite å følge alle råd når barnet har stooort hode :-o

Skrevet

Tror fødselsstilling og det at man ikke presser for hardt har mest å si, ingen oljer som kan gjøre opp for det. Første gang hadde jeg en stressa jordmord som ville ha ungen fort ut (virket det som) og omtrent tvang meg til å ligge på rygg og sprike med beina, da revnet jeg. Andre gangen insisterte jeg på å få bruke de stillingene som jeg følte var best sjøl. Lå på siden en stund, men på grunn av litt bekkenløsning klarte jeg ikke å løfte benet da jeg lå på siden og ungen begynte å komme ut, så da sto jeg på knærne og lente meg på sengeryggen. Tok alt helt med ro og presset ikke mer enn kroppen gjorde selv og da sprakk jeg ingenting, kunne gå i dusjen kort tid etterpå og var i strålende form. Vil ha en slik fødsel igjen :)

Skrevet

Det hørtes jo veldig bra ut anonym - jeg tok det med ro med pressingen og alt jeg altså, men måtte ligge på rygg pga risikofødsel som gjorde at jeg var tilkoblet en rekke apparater. Lurer på om det kan være derfor - i kombinasjon med at hodet hans var mye større enn gjennomsnittet da. Han var 39 rundt hodet - venninnen min fødte ei som var 32 rundt hodet like etter - det er forskjell altså.. :-/

Skrevet

Som flere andre her,har jeg også tro på at fødestillingen kan ha innvirkning på om man revner eller ikke. Første gangen revnet jeg fullstendig (selv om de klippet også). Lå vanlig på rygg,med beina i støtter. Denne gangen var jeg livredd for å revne. Jordmor anbefalte meg å ligge på alle fire,da dette skulle være gunstig med tanke på revning. Resultatet ble 4 sting :o)

Skrevet

Va sånn eg og føda. Så muligens det som redda meg. :)

Og vil gjerna ha ein så fin fødlsel igjenn. Merke at eg har begynt å grua meg litt til fødselen, for har jo aldri noken garantia fordi om eg hadde ein fin førstegangsfødsel.

Skrevet

Var så utslitt etter en lang start på fødselen sist, så jeg glemte alt jeg hadde tenkt på forhånd i forhold til fødestilling.

Fikk epidural rett før fødselen, vet ikke om den virka, ble aldri mindre vondt, men følte meg litt lenka til å ligge på rygg i senga.

Revna vel ikke grusomt mye, men synes jeg plukka tråder fra sting daglig i 2 måneder etter fødsel..

- men husker følelsen av at det var helt feil å ligge sånn når jeg skulle presse.

Denne gangen er jeg bestemt på å prøve å føde i vann, ligge på siden, eller stå på kne.

Har heller ikke tenkt å slite meg ut med å trampe rundt i et døgn med riene før det hele tar av skikkelig..

Håper på mindre revning denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...