Gjest Rebel m/jente Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Har man vikeplikt for syklende i gangfelt?
*ale* Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Ja,. Man har vikeplikt for alle myke trafikanter.. hehehe.. Kjørte opp i 92, så muuuulig noe av teorien er way gone..
~~¤~~Jøssica~~¤~~ Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Nei, sitter de på sykkelen er det bare å gi bånn gass:P
Bella Swan Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Nei, de må gå av sykelen før man har vikeplikt for dem
nickoline og supermann Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Gangfelt er for meg gang og sykkelsti. fotgjenger felt er når man skal over veien.
møkkamannensfrua Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 jeg stopper uansett.. selv på folk som krysser/sykler utenpå gangfelta.. her gjelder det å kjøre defensiv.. vil unngå bråk og ulykke..
Gjest Jawhol Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 er man oppå sykkelen så er man ikke myk trafikkant. Man har ikke vikeplikt for sykklende som skal over fotgjengerfeltet, de må da gå av sykkelen tror jeg da"kremt" 10 år siden
Pærefrø Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 Man har kun ikeplikt om de går av sykkelen. Når de sykler så er har de faktisk et "kjøretøy" men ikke motorisert... Det samme gjelder ridende... Går personen av sykkelen, så er det noe helt annet
Gjest Rebel m/jente Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 Overgangsfelt tenker jeg på da. Altså når man skal over veien. Spent på om teorien stemmer her...
prekæs Skrevet 25. januar 2008 #12 Skrevet 25. januar 2008 men det er mange syklister som liker å tro det:)
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #14 Skrevet 25. januar 2008 Nei! Den som sykler over gangfeltet har vikeplikt. Skal bilistene vike, må syklisten gå av sykkelen og trille den over!
Sivalur Skrevet 25. januar 2008 #15 Skrevet 25. januar 2008 NEI. Jeg har selv blitt påkjørt da jeg syklet over et gangfelt (altså et sebrafelt går ut fra det er det det er snakk om) og det ble da skylddeling mellom meg og bilen. Hadde jeg gått av sykkelen og trillet over hadde bilen fått all skyld og jeg erstatning. Så NEI - man har ikke vikeplikt for de som sykler over gangfelt, noe jeg irriterer meg over stadig vekk, jeg tuter nemlig når de gjør det og da er det mange som viser fingen! Utrolig frekt spør du meg... Skal man krysse veien i et sebrafelt skal man gå av sykkelen og trille over.
ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 25. januar 2008 #16 Skrevet 25. januar 2008 Man har ikke vikeplikt for syklende i gangfelt. Skal bilistene ha vikeplikt må syklisten gå med sykkelen over. Har vært flere episoder der syklende har blitt påkjørt i gangfelt, men bilisten har sluppet unna på grunn av at man ikke har vikeplikt. Men man må også huske: FORKJØRSRETT GIR IKKE PÅKJØRSRETT.
Alba44 Skrevet 25. januar 2008 #17 Skrevet 25. januar 2008 Nei, ikke hvis personen sitter på sykkelen. Hvis han går og triller sykkelen har man vikeplikt.
mammantilverdensbestebarn Skrevet 25. januar 2008 #18 Skrevet 25. januar 2008 Man har ikke vikeplikt for de om de sykler, men om de går av syklen og triller den ved siden av seg har man vikeplikt. Kjørelæreren sa at uansett bør man stoppe for dem, for om man krasjer, så vil nesten alltid bilisten få skylda... selv om du i utganspunktet ikke har vikeplikt før syklisten går av syklen.
___ Skrevet 25. januar 2008 #19 Skrevet 25. januar 2008 Jeg vet faktisk ikke, men om man skal svinge til høyre og dermed krysse over et gang/sykkelfelt må man vel ha vikeplikt for dem som kommer fra høyre, uansett om de sitter på sykkelen eller leier den? Vikeplikt fra høyre gjelder vel uansett?
fjerde gang Skrevet 25. januar 2008 #20 Skrevet 25. januar 2008 Er du på hjul er du kjørende å må følge de reglene som gjelder, nmed mindre man har elektrisk rullestol, da fungerer den som bena dine. Og på hjul har du ingenting på et gangfelt å gjøre... Men om du som billist skulle kjøre på en syklist så tror jeg nok alikevel at du som billist får skylda...
♡Anniken&Andreas gullet♡ Skrevet 25. januar 2008 #21 Skrevet 25. januar 2008 Nå har ikke jeg hatt lappen så lenge. Men man har kun vikeplikt når de er gått av sykkelen og triller over. Men det vil ikke si at hvis en sykler over, så kjører jeg personen ned. Men det som jeg syntes er skremmende, er at MAAANGE av de som sykler ikke vet at de skal følge vanlige trafikkregler når de sitter på sykkelen. At de er trafikanter, og må følge samme regler som bilsjåfører da de ferdes i trafikken. Er så utrolig mange syklister, som tror de "EIER" veien, og dermed bare sykler rett ut i et overgangsfelt feks. DE ER FARLIGE!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå